1 775 läst ·
39 svar
2k läst
39 svar
Läcker min raadiatorkrets?
För att kunna lufta värmesystemet så måste det vara (över)tryck i det.
Trycket måste vara högre än systemets höjd i meter multiplicerat med 0,1 (för att få höjden i bar).
Vilket tryck har du fyllt upp systemet till när du har fyllt systemet?
Har trycket ökat snabbt eller långsamt?
Trycket måste vara högre än systemets höjd i meter multiplicerat med 0,1 (för att få höjden i bar).
Vilket tryck har du fyllt upp systemet till när du har fyllt systemet?
Har trycket ökat snabbt eller långsamt?
Eftersom trycket ökar långsamt så finns det luft i "värmesystemet" (expansionskärlet).
Ja, det är bra att du är försiktig/restriktiv med att fylla värmesystemet när du inte vet var vattnet tar vägen.
Med tanke på vilken årstid det är nu så behövs det minimalt med värme.
Eftersom trycket försvinner snabbt och det inte är något vatten som kommer från säkerhetsventilen samt att det är minimal temperaturändring på vattnet i värmesystemet så är det garanterat en läcka på systemet.
Så nej, fyll inte på något förrän i samband med letande av läckage.
Ja, det är bra att du är försiktig/restriktiv med att fylla värmesystemet när du inte vet var vattnet tar vägen.
Med tanke på vilken årstid det är nu så behövs det minimalt med värme.
Eftersom trycket försvinner snabbt och det inte är något vatten som kommer från säkerhetsventilen samt att det är minimal temperaturändring på vattnet i värmesystemet så är det garanterat en läcka på systemet.
Så nej, fyll inte på något förrän i samband med letande av läckage.
I tillägg till @Demmpa s svar kan man väl också påpeka det uppenbara att det inte heller är någon idé att leta efter läckor i ett trycklöst system, annat än indirekt att det är blött på golvet eller så. Så börja med att kolla efter sådana spår och vänta sedan med att fylla på tills du är redo att gå igenom hela systemet ordentligt.Vrana skrev:
Tack! Det var inte uppenbart för mig. Har kollat överallt och ingen fukt så börjar misstänka de ingjutna rören i bottenplattan. Vi har ju fyllt på systemet säkert 5-6 gånger när vi höll på och felsökte och misstänkte säkerhetsventilen så det känns som om dom mängderna vatten borde synts om det var på ovanvåningen? Betongbjälklag mellan bottenplan och källare.C cpalm skrev:I tillägg till @Demmpa s svar kan man väl också påpeka det uppenbara att det inte heller är någon idé att leta efter läckor i ett trycklöst system, annat än indirekt att det är blött på golvet eller så. Så börja med att kolla efter sådana spår och vänta sedan med att fylla på tills du är redo att gå igenom hela systemet ordentligt.
Har du möjligthet att stänga av vissa delar ( ventielr på rör ) , tex källare respektive uppe, så gör det.Vrana skrev:
Tack! Det var inte uppenbart för mig. Har kollat överallt och ingen fukt så börjar misstänka de ingjutna rören i bottenplattan. Vi har ju fyllt på systemet säkert 5-6 gånger när vi höll på och felsökte och misstänkte säkerhetsventilen så det känns som om dom mängderna vatten borde synts om det var på ovanvåningen? Betongbjälklag mellan bottenplan och källare.
Fyll på till 1,4 bar, stäng ventiler.
Normalt på äldre system så går det inte. Så det med rör ingjutna i ett bjälklag uppe, är inte en riskfaktor.
Men det som är ingjutet i ett källargolv är en riskfaktor, fukt från grunden upp i plattan, gör att rören som är ingjutna, rostar upp på utsidan och skarvar ( muffar ) rostar igenom. Inget ovanligt i äldre hus med ingjutna rör i källargolv, t.o.m att rören kan ligga under plattan direkt i gruset under.
Har tyvärr ingen möjlighet att stänga av delar. Själv tänkt tanken. Huset är från 67 och gissningsvis är allt orginal. Tror definitivt de ligger ingjutna i plattan, anades när vi dränerade. När jag googlar verkar billigaste lösningen vara att dra om de rör som är trasiga och inte bila upp? Hade varit gött att slippa bila upp källaren är föräldraledig hemma med två under två, inte svingo stämning om det ska bilas.
Att hitta läckor (t.ex. under bottenplattan) kan vara omöjligt.Vrana skrev:
Jag har varit med om att läckage konstaterats i ett hus, men inte hittats. Hela systemet inbyggt/ingjutet. Inga ritningar. Dvs man vet inte var det läcker och inte heller på hur många ställen. Vilket är ett generellt problem. Har det rostat hål på ett ställe är sannolikheten stor att det snart kommer att göra det på fler ställen eller redan gjort det.
Lösningen: Helt nytt värmesystem med nya rör.
Det är det jag börjat frukta. Vi får ta det steg för steg och se var vi landar. Men fan helvete alltså.O skrev:
Att hitta läckor (t.ex. under bottenplattan) kan vara omöjligt.
Jag har varit med om att läckage konstaterats i ett hus, men inte hittats. Hela systemet inbyggt/ingjutet. Inga ritningar. Dvs man vet inte var det läcker och inte heller på hur många ställen. Vilket är ett generellt problem. Har det rostat hål på ett ställe är sannolikheten stor att det snart kommer att göra det på fler ställen eller redan gjort det.
Lösningen: Helt nytt värmesystem med nya rör.
Vad har du för typ av grund i huset? Har du krypgrund/torpagrund så kan du ju kolla där om du hittar någon pöl eller annat spår. Expansionskärlet verkar du inte ha något fel på och säkerhetsventilen är utbytt så centralen är nog ok. Sen rekomenderar jag ringt en rörfirma som får laga läckan eller ta vidare vid felsökningen.
Har du läst tråden? Rör ingjutna i plattan…K Klövsjöspurten skrev:Vad har du för typ av grund i huset? Har du krypgrund/torpagrund så kan du ju kolla där om du hittar någon pöl eller annat spår. Expansionskärlet verkar du inte ha något fel på och säkerhetsventilen är utbytt så centralen är nog ok. Sen rekomenderar jag ringt en rörfirma som får laga läckan eller ta vidare vid felsökningen.
Sorry bommade på det.Dr Benz skrev:
Då finns det bara en lösning vad jag vet om. Det finns företag som lyssnar i betonggrunder med instrument efter läckage. Så då fyller man på systemet så kan dom konstatera exakt var läckaget är.
Jag har varit med och gjort detta och det fungerar väldigt bra.
Gas kommer inte fungera när det är ingjutet då gasen kommer vandra i sprickorna i betongen och kan komma upp 1 meter fel.
Ja hittar du och lagar den läckan kommer det troligast en ny ganska snart särskilt eftersom du har fyllt på systemet med vatten och då släppt in syre som påskyndar rostprocessen.Vrana skrev:
Lika bra att ta in firma som kan göra en bättre bedömning på plats.