J JohanLun skrev:
Jag tänker att det är lättare att få till det med en slang om man är ovan. Att få röret exakt rätt längd kan vara lite kinkigt...
jag tänker tvärtom.........är man ovan så rör man så lite som möjligt. Att börja joxa med den nedre anslutningen som sitter i plastslang kanske innebär att det börjar läcka där..........Och så ska man loss med den också och kanske skada slangen ännu mer och så blir den kortare och ja, cirkusen är igång.
Måste ju vara tio ggr enklare att hitta en ny ventil vid tanken och ersätta den gamla bara. Gärna en likadan då och låta det på röret sitta där det sitter och testa.

X
S Stefan1972 skrev:
jag tänker tvärtom.........är man ovan så rör man så lite som möjligt. Att börja joxa med den nedre anslutningen som sitter i plastslang kanske innebär att det börjar läcka där..........Och så ska man loss med den också och kanske skada slangen ännu mer och så blir den kortare och ja, cirkusen är igång.
Måste ju vara tio ggr enklare att hitta en ny ventil vid tanken och ersätta den gamla bara. Gärna en likadan då och låta det på röret sitta där det sitter och testa.
Exakt likadan ventil verkar ha utgått. Men att hitta en med snarlik dimension är nog inga problem. Du ser inga problem med att gammal klämring+packning återanvänds?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Problem och problem.....stämmer längden och man drar dit den och det är tätt så är det ju inga problem. Men visst, ska det krångla så ska det ju.......

X
S Stefan1972 skrev:
Problem och problem.....stämmer längden och man drar dit den och det är tätt så är det ju inga problem. Men visst, ska det krångla så ska det ju.......
Jag tycker det känns lite fel att återanvända något gammalt när nya kulventilen förhoppningsvis ska sitta i längre än de 10 år som nuvarande suttit

S Stefan1972 skrev:
Då tänker du allt lite galet. Skruva bort muttern till halvkoppling men på vinkeln och dra dit en bussning som man sedan skruvar på anslutningsslangen. Är väl betydligt enklare än att börja kapa röret. Som du för övrigt måste ta loss för att komma åt med en rörskärrare.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Och denna behöver bara skruvas på och inte tätas något vidare? Uppskattar verkligen att ni orkar med mina frågor :)
Du lindar så klar lin och locherpasta eller gängtejp på gängorna på vinkeln innan du drar dit bussningen. Viktigt bara att vira på gängtejpen medsols och rejält mycket, minst 10 varv.
Sedna behövs ingen tejp då du skruvar på slangen, den har en inbyggd gummipackning

• Gilla
Xhdgahhh
  • Laddar…
X
GoC GoC skrev:
Du lindar så klar lin och locherpasta eller gängtejp på gängorna på vinkeln innan du drar dit bussningen. Viktigt bara att vira på gängtejpen medsols och rejält mycket, minst 10 varv.
Sedna behövs ingen tejp då du skruvar på slangen, den har en inbyggd gummipackning
Då har jag vägen klar för mig hur jag ska göra, tack för hjälpen!

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
X Jeppan skrev:
Då har jag vägen klar för mig hur jag ska göra, tack för hjälpen!
Här ser du ett exempel på färdigt resultat Metallisk flexibel slang ansluter en vit toalett till en vattenventil mot kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Xhdgahhh
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Då tänker du allt lite galet. Skruva bort muttern till halvkoppling men på vinkeln och dra dit en bussning som man sedan skruvar på anslutningsslangen. Är väl betydligt enklare än att börja kapa röret. Som du för övrigt måste ta loss för att komma åt med en rörskärrare.
Jag tänker mest om Murphy, det du beskriver är teori. Vad som sen händer i praktiken vet man ju inte och med tanke på plaströr ut från väggen så vill man ju inte att det börjar läcka nåt där.

S Stefan1972 skrev:
Jag tänker mest om Murphy, det du beskriver är teori. Vad som sen händer i praktiken vet man ju inte och med tanke på plaströr ut från väggen så vill man ju inte att det börjar läcka nåt där.
Men självklart så måste man hålla emot vinkeln när man grejar så man inte drar loss den.
Det måste du förövrigt göra då ändå måste ta loss röret för att kunna kapa det.

J
GoC GoC skrev:
Håller med, iom en annan avstängning finns behövs inte en till. Då är det nog enklare att sätta kopplingen som du föreslår än att kapa röret och sätta en koppling med planpackning.

Att ta loss röret och kapa det, sätta en klämringskoppling med planända passande slangen borde också vara framkomligt. Då slipper man lin och locher som ju kan vara ett moment som skrämmer...

Om inte toastolen ska bytas och man kan hitta en kulventil som har exakt samma dimensioner är det förstås lättast av allt.

X Jeppan skrev:
Det läcker bara när ballofixen vrids om i nuläget.
Eftersom det framkommit i efterhand att det finns en annan avstängning för samma rör är hela operationen onödig.
Att ballofixen skulle börja spontanläcka utan att någon rör den är osannolikt och ofarligt eftersom det väl finns golvbrunn.
Jag skulle bara låtit det vara till stolen ska bytas (eller ballofixen faktisk börjar läcka i öppet läge) och då bytt ballofixen samtidigt.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Håller med, iom en annan avstängning finns behövs inte en till. Då är det nog enklare att sätta kopplingen som du föreslår än att kapa röret och sätta en koppling med planpackning.

Att ta loss röret och kapa det, sätta en klämringskoppling med planända passande slangen borde också vara framkomligt. Då slipper man lin och locher som ju kan vara ett moment som skrämmer...

Om inte toastolen ska bytas och man kan hitta en kulventil som har exakt samma dimensioner är det förstås lättast av allt.
Så klart är det det, är ju bara att köpa en sådan.
Mest konstigt att en kulventil, som man aldrig använder, skall börja läcka.
Hos mig började det läcka i kopplingen mellan rör och kulventil efter säkert femton år. Så därav bytte jag till en slang, efter att försöka få det tätt. så var allt frid och fröjd. Verkar som det på något vis blivit nån spänning i röret efter flitigt användande av toan, den är ju bara skruvad i golvet så den rör sig lite, vilket inte kopparröret gjorde. Men avstängningen var det inget fel på.

J
GoC GoC skrev:
Så klart är det det, är ju bara att köpa en sådan.
Mest konstigt att en kulventil, som man aldrig använder, skall börja läcka.
Hos mig började det läcka i kopplingen mellan rör och kulventil efter säkert femton år. Så därav bytte jag till en slang, efter att försöka få det tätt. så var allt frid och fröjd. Verkar som det på något vis blivit nån spänning i röret efter flitigt användande av toan, den är ju bara skruvad i golvet så den rör sig lite, vilket inte kopparröret gjorde. Men avstängningen var det inget fel på.
En lägenhet jag bodde i så började liknande ventiler läcka om man rörde dem, men slutade läcka efter några dagar. Iom det fanns brunn så brydde jag mig aldrig om att kolla detta mera. Minns inte varför jag stängde ventilerna, troligen när jag installerade tvättmaskin.

GoC GoC skrev:
Men självklart så måste man hålla emot vinkeln när man grejar så man inte drar loss den.
Det måste du förövrigt göra då ändå måste ta loss röret för att kunna kapa det.
allt är inte självklart för en ovan........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.