6 403 läst ·
47 svar
6k läst
47 svar
Läckande ballofix, plaströrsanslutning?
Det funkade inte dimensionsmässigt med denna ventil. Men stötte på detta när jag monterade av den befintliga. Vad är detta? Är ju ingen vanlig klämring? Kan jag vara låta det sitta och montera en kortare koppling? Eller på något sätt få bort det så jag kan använda kopplingen jag har?Krilleman skrev:
Zoomar man in på bilden ser det ut som att det är en gammal BA-ventil. Vredet ser ut att stämma ganska väl. Dessa slutade Beulco tillverka 2016.
[bild]
Jag skulle köpt en ny Vatette av samma modell som du redan har. Bör stämma ganska bra med byggmåttet. Men kontrollera det först!
Glöm inte komplettera med planadapter så halvkopplingen passar, om det nu är en sådan undertill. Svårt att tyda på bilden.
RSK: 8547092 + 1945640
[bild]
Fick inte heller med någon packning till plaströrsanslutningen som fanns på bilden. Antar att det är en dålig idé att återanvända den gamla? Är det någon särskilt typ av packning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Men det är ingen klämringskoppling. Det är en halvkoppling vilket är en annan typ av koppling. Dvs en halv koppling bestående av kona, mutter och packning som man monterar på röret och drar fast det mot den ”rördel” man önskar ansluta till.X Jeppan skrev:
Det svåraste med rörmokeriet är att fatta vad som tidigare varit monterat och hitta nåt som passar ihop med det.X Jeppan skrev:
Att köra en "ny" klämringskoppling där allt hör ihop är lätt.
Om du köper en koppling som passar röret och eller kombinerat med en passande avstängningsventil, en slang som i ena änden passar toan och i andra kopplingen så är detta inte ett svårt jobb. Tänk på att plastskiten som sitter i toaletten inte får dras för hårt. Med en stålomspunnen slang så blir det mindre precisionsjobb också. Då kommer detta gå som en dans...
Det jag inte riktigt begriper är kopplingen på bilden, den verkar ha mindre dimension och att ett flexibelt rör med 15 i båda ändar lär väl inte passa? Då måste ju även den 90 graderskopplingen bytasJ JohanLun skrev:Det svåraste med rörmokeriet är att fatta vad som tidigare varit monterat och hitta nåt som passar ihop med det.
Att köra en "ny" klämringskoppling där allt hör ihop är lätt.
Om du köper en koppling som passar röret och eller kombinerat med en passande avstängningsventil, en slang som i ena änden passar toan och i andra kopplingen så är detta inte ett svårt jobb. Tänk på att plastskiten som sitter i toaletten inte får dras för hårt. Med en stålomspunnen slang så blir det mindre precisionsjobb också. Då kommer detta gå som en dans...
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Förstår inte varför man ska byta hela ledningen? Köper du en ny ventil av liknande längd så är det väl bara montera den med en halvkoppling då? Fördelen med dem är ju att gummit tätar direkt även vid moderata åtdragningar.
Min primära tanke där var att man inte vill återanvända befintlig packning på det gamla röret? För den sitter som berget. Eller är det inga problem?S Stefan1972 skrev:
Mät rörets diameter och tjocklek.
Köp en rörskärare och kopplingar (glöm inte stödhylsor! )
https://www.hornbach.se/p/cfh-roravskarare-6-35-mm-teleskopisk/8733426/
https://www.hornbach.se/p/wc-kit-me...ang-och-tackpluggar-400mm-3013051642/5950069/
Du behöver en anslutning för slangen på röret också, lämpligen en kulventil med plankoppling i ena ändan och passande (12mm?) med klämring i andra. Jag hittade den inte i webshoppen, men fråga där du handlar.
Man kan tycka det blir tårta på tårta med både kulventil innan slangen och vid tanken, men jag tror inte det är helt ovanligt göra så. Ska man lyfta bort toastolen så blir det ju inget spill om man kopplar så...
https://www.hornbach.se/p/cfh-roravskarare-6-35-mm-teleskopisk/8733426/
https://www.hornbach.se/p/wc-kit-me...ang-och-tackpluggar-400mm-3013051642/5950069/
Du behöver en anslutning för slangen på röret också, lämpligen en kulventil med plankoppling i ena ändan och passande (12mm?) med klämring i andra. Jag hittade den inte i webshoppen, men fråga där du handlar.
Man kan tycka det blir tårta på tårta med både kulventil innan slangen och vid tanken, men jag tror inte det är helt ovanligt göra så. Ska man lyfta bort toastolen så blir det ju inget spill om man kopplar så...
Jag tänker att det är lättare att få till det med en slang om man är ovan. Att få röret exakt rätt längd kan vara lite kinkigt...S Stefan1972 skrev:
Tack för den ingående beskrivningen. Men är det inte enklare med en bussning på 90 gradersvinkeln som föreslogs ovan och att koppla det flexibla röret till den? Inget behov av ytterligare en kulventil, har en avstängning för röret vid fördelarskåpetJ JohanLun skrev:Mät rörets diameter och tjocklek.
[länk]
[länk]