Idag regnade det en del och snabbt märkte vi för första gången att det läckte in. Det droppade vid köksfläkten där röret går upp. Först tänkte jag att det var kondens.

Vinden helt torr! Jag gick upp på taket och såg då att det var hål i tätnings plåten till skorstenshuv som man har lagt för ventilationsröret.

Jag misstänker att det är pga taktvätt. Att man kört med högtryckstvätt där på den tunna plåten.

Jag flyttade flertalet tegelpannor för att se exakt var det var blött. Snabbt såg jag var det hade runnit ner vatten. Det var massa små hål i tätnings plåten och ett större hål. Den plåten är otroligt tunn så det är väldigt lätt att få hål i den.

Vad kallas det och var kan jag köpa bättre plåt? Jag har ringat in vad det är som är skadat och som jag behöver köpa.

Jag har tillfälligt lagt påse där runt allt för att stoppa läckaget och inte få in vatten.

• Skadad tätning på skorstenshuv med flera små hål och ett större hål, visar läcka på takplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten med trasig tätningsplåt på tak, temporärt täckt med svarta plastpåsar, omgiven av tegelpannor och en gul kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten på tak med skadad plåt, inringad i rött, visar hål där vatten läcker in. Plåten är tunn och behöver bytas ut.
Det är ingen standardvara utan tillverkas på på plats av plåtslagare. Men är all plåt i ventilationshuven så tunn får nog allt bytas.

Ring en bra plåtslagare som får komma och titta.

Karrock
Wakaflex brukar man använda där,det är säkert bly idag
Om huven är ok så räcker det att byta det

Stort tack för era svar. Huven är ok. I natt regnade det. Och inte en droppe efter att jag plastat in där misstänkt läckage var. Då är det billigt fixat verkar det som.

Skönt att du har lyckats täta så det inte regnar in men en sak jag funderade på är om det är mer än bara plåten som läcker igenom.
Du ska väl ha papp under som leder bort kondens mm. eller tror du att det räcker att byta plåten?

H Henrik 75 skrev:
Skönt att du har lyckats täta så det inte regnar in men en sak jag funderade på är om det är mer än bara plåten som läcker igenom.
Du ska väl ha papp under som leder bort kondens mm. eller tror du att det räcker att byta plåten?
Detta är ett hus byggt på 70 talet så de saknar underlagspapp. Taket är i bra skick. Så jag kommer ej byta det. Men det känns skönt att ha hittat orsaken. Nu ska jag bara försöka fixa plåt så är det klart. Sen kanske jag byter om ett par år 😀

• Gilla
Henrik 75
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.