Idag regnade det en del och snabbt märkte vi för första gången att det läckte in. Det droppade vid köksfläkten där röret går upp. Först tänkte jag att det var kondens.
Vinden helt torr! Jag gick upp på taket och såg då att det var hål i tätnings plåten till skorstenshuv som man har lagt för ventilationsröret.
Jag misstänker att det är pga taktvätt. Att man kört med högtryckstvätt där på den tunna plåten.
Jag flyttade flertalet tegelpannor för att se exakt var det var blött. Snabbt såg jag var det hade runnit ner vatten. Det var massa små hål i tätnings plåten och ett större hål. Den plåten är otroligt tunn så det är väldigt lätt att få hål i den.
Vad kallas det och var kan jag köpa bättre plåt? Jag har ringat in vad det är som är skadat och som jag behöver köpa.
Jag har tillfälligt lagt påse där runt allt för att stoppa läckaget och inte få in vatten.
Vinden helt torr! Jag gick upp på taket och såg då att det var hål i tätnings plåten till skorstenshuv som man har lagt för ventilationsröret.
Jag misstänker att det är pga taktvätt. Att man kört med högtryckstvätt där på den tunna plåten.
Jag flyttade flertalet tegelpannor för att se exakt var det var blött. Snabbt såg jag var det hade runnit ner vatten. Det var massa små hål i tätnings plåten och ett större hål. Den plåten är otroligt tunn så det är väldigt lätt att få hål i den.
Vad kallas det och var kan jag köpa bättre plåt? Jag har ringat in vad det är som är skadat och som jag behöver köpa.
Jag har tillfälligt lagt påse där runt allt för att stoppa läckaget och inte få in vatten.
Produkter som diskuteras: "taktvätt"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
1 797 kr
Läs mer
Det är ingen standardvara utan tillverkas på på plats av plåtslagare. Men är all plåt i ventilationshuven så tunn får nog allt bytas.
Ring en bra plåtslagare som får komma och titta.
Ring en bra plåtslagare som får komma och titta.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 076 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 076 inlägg
Om plåten i kupan är ok för övrigt kan man göra passningen till takteglet av sån här armerad gummiklisterduk: https://www.hornbach.se/p/overgangstatning-mataki-rubbersteel-gra-0-28x5m/10524071/
Bra att ha hemma för takfix. Jag har bland annat tejpat på insidan av huvar för att ljuddämpa regnsmatter inomhus.
Bra att ha hemma för takfix. Jag har bland annat tejpat på insidan av huvar för att ljuddämpa regnsmatter inomhus.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Wakaflex brukar man använda där,det är säkert bly idag
Om huven är ok så räcker det att byta det
Om huven är ok så räcker det att byta det
Skönt att du har lyckats täta så det inte regnar in men en sak jag funderade på är om det är mer än bara plåten som läcker igenom.
Du ska väl ha papp under som leder bort kondens mm. eller tror du att det räcker att byta plåten?
Du ska väl ha papp under som leder bort kondens mm. eller tror du att det räcker att byta plåten?
Detta är ett hus byggt på 70 talet så de saknar underlagspapp. Taket är i bra skick. Så jag kommer ej byta det. Men det känns skönt att ha hittat orsaken. Nu ska jag bara försöka fixa plåt så är det klart. Sen kanske jag byter om ett par år 😀H Henrik 75 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden