Har själv ett 11 år gammalt IKEA faktum m Lidingöluckor, fick samma problem som många andra med en lucka just vid diskhon efter 10 år men lyckades beställa en ny bara månader innan den gick ut. Alla andra luckor/lådfronter är i skick som nya.
Till IKEAS försvar vill jag nämna att när jag efter c:a 6 år fick problem med bänkskivan Personlig(delaminering p g a fukt) var det inget snack, fick ny bättre skiva helt utan kostnad för vare sig material eller arbete. Gissar att det var många reklamationer på den för IKEA hade en särskild Personlig-grupp och bemötandet från dem var väldigt bra på alla vis.

6 666kalle skrev:
Nej, det gör jag inte.

Man kan jobba med annat för att att ha fakta.

Du kan väl svara på min fråga istället som jag ställde i mitt förra inlägg?

Har färgensläppt på de lodräta kanterna på en lucka som inte är i närheten av vatten?
Ja

6 666kalle skrev:
Nej, det gör jag inte.

Man kan jobba med annat för att att ha fakta.

Du kan väl svara på min fråga istället som jag ställde i mitt förra inlägg?

Har färgensläppt på de lodräta kanterna på en lucka som inte är i närheten av vatten?
Hej då vet du inte ett dugg hur Ikea ytbehandlar sina luckor. Jag har i alla fall kontakt men dom som dagligen renoverar kök

K Kjell W skrev:
Ja
Ja det har släppt

A
Här kommer lite bilder:

Detta är lådfronter bredvid diskmaskinen.
Köksskåpslucka med flagnad och knottrig färg nära diskmaskin och handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en av vaskdörrarna. Det som hänt är att barnen har diskat så att det kommit vatten på luckan och parkettgolvet. Diskhon från IKEA är ju alldeles för liten! Jag torkade torrt på en gång och det blev inga skador på parkettgolvet.
Närbild på vita kökslådefronter med synlig skada och uppkomna knottror nära ett handtag.
Skapa konto

Detta är på frysskåpet. Det har blivit knottrigt i färgen och nästa steg är nog att färgen kommer att släppa. Även mindre lacksläpp på sidan.
Lucka med lacksläpp och handtag, skador nära diskmaskin, vit köksinredning.
Skapa konto

Lådfront vid IKEA-ugnen. Lite för torrt och varmt här så att det blivit sprött?
Missfärgat och skadat köksmöblemang med synlig Whirlpool IKEA-logotyp, indikation på vattenskador eller värmeexponering.
Skapa konto

Detta är i underkant på en av vaskdörrarna - ett gudsförgätet ställe.
Skadad vit lådfront med flagnar färg och en synlig skruv.
Skapa konto

Vid diskmaskinen.
Skadad vit lådfront med flagnad färg och synliga sprickor vid kanten nära parkettgolv.
Skapa konto

Här har det blivit någon missfärgning/gulning. Kommer möjligen från IKEA-inbyggnadmikron.
Skåplucka nära diskmaskin med missfärgning och kontrollpanel indikerande vattenexponering.
Skapa konto

MultiMan
6 666kalle skrev:
Tror du luckorna lackas en och en? Så att dom missat att grunda ju dina?

Som jag skrev innan så grundas luckorna först på sidorna, efter det grundas och ytlackas baksidan, sen två omgångar grundfärg på framsidan, sen en gång ytlack framsida.
Av döma av bilderna så skulle även jag vilja säga att de luckorna aldrig sett grundfärg, annars skulle inte färgen släppt på det sättet. Enligt min erfarenhet av sådant iaf.

• Gilla
Kjell W
  • Laddar…
6
K Kjell W skrev:
Hej då vet du inte ett dugg hur Ikea ytbehandlar sina luckor. Jag har i alla fall kontakt men dom som dagligen renoverar kök
Men om man jämför med din kunskap så VET jag allt i jämförelse.
Jag har arbetat i en av fabrikerna som tillverkar dessa luckor.

6
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Av döma av bilderna så skulle även jag vilja säga att de luckorna aldrig sett grundfärg, annars skulle inte färgen släppt på det sättet. Enligt min erfarenhet av sådant iaf.

Skulle Ikeas tillverkare skippa att grunda just dom luckorna? Alla körs ju likadant.

Vad är din erfarenhet då?

Vad kan få färg att släppa?

hscn hscn skrev:
Faktum kvarstår IKEA friskriver sig, genom formuleringen, alternativt säkrar tolkningsföreträde, för alla skador, även sådana som uppstår vid normal användning.
Din bil har en servicebok, där står hur den behöver underhållas. Om Du inte följer den täcker inte garantier. Ok?

Om du repar bilen och får rost, täcker inte garantin. Ok?

Om dina barn häller saft i baksätet och det möglar, täcker inte garantin. OM det sker bör Du ombesörja underhåll.

Det står inte, antagligen inte, i manualen, att man inte skall göra det. Du förväntas använda ditt omdöme.

Du bör använda ditt omdöme avseende belastning och underhåll av ditt kök.

• Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
6 666kalle skrev:
Men om man jämför med din kunskap så VET jag allt i jämförelse.
Jag har arbetat i en av fabrikerna som tillverkar dessa luckor.
Hej bra då kan du tala om för mig vilken typ av grundfärg dom använder

6
K Kjell W skrev:
Hej bra då kan du tala om för mig vilken typ av grundfärg dom använder
Det är ingen färg som kan köpas av privatpersoner. Det är färg tillverkad av Akzo Nobel.

Hej Tack för bilderna. Måste fundera ut hur jag skall hämta hem dom

6 666kalle skrev:
Det är ingen färg som kan köpas av privatpersoner. Det är färg tillverkad av Akzo Nobel.
Vatten eller nafta baserad

6
K Kjell W skrev:
Vatten eller nafta baserad
Både vatten och lösningsmedelsbaserad.

Redigerat bort otrevlig kommentar.
/Moderator

Redigerat av moderator:
K Kurtivan skrev:
Har ett Swenova kök från -86, inga tecken på skador, så jag tror du har fel. Vi är inte pedantiska och torkar av jämt så det beror inte på det...
Jag håller med! Vi har ett kök från 70-talet. Vi är tredje familjen som använder detta kök och det är fortfarande top notch!

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.