Kul! Vårt kök har länge sett hemskt ut och nu förstår jag varför.

Har för mig att det är byggt 2004 och redan 2009 såg det ut kasst ut (när huset togs över). Senaste två åren har huset inte haft några barn.

Överskåpen verkar dock ha klarat sig fint.

En hand öppnar ett skåp i ett slitet kök där underkanten av skåpdörren uppvisar flagande färg och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet köksinredning med skadad sockel vid vita luckor, mot en bakgrund av ett trägolv.
Skapa konto
Slitet vitt köksskåp med fläckar och skador på dörrarna och en trasig sockel.
Skapa konto

6 666kalle skrev:
Är trä komposit??

Du vet ju ingenting om mdf. Det märks.

Vet du var mdf-skivorna som har använts tillverkas?

Så länge man inte torkar bort vatten som hamnar på ovankanterna av luckorna eller låter ånga komma på dom så är det ju inte konstigt att det krackelerar.
Kompositer är konstgjorda sammansatta material, där två eller fler av de ingående materialen var för sig har helt olika egenskaper och tillsammans bildar ett konstruktionsmaterial med nya egenskaper. Kompositmaterial har använts länge, exempelvis hyddor av lera och växtmaterial. Trä kan betraktas som en naturlig komposit med cellulosafibrer som ger styrka och lignin som fungerar som bindemedel.
Mdf kan betraktas som en komposit.

Uppskattar din saklighet.

6 666kalle skrev:
Diskbänken ser inte ut som att den har blivit avtorkad på ett tag. Sköter man sina luckor likadant så förstår jag att dom krackelerar.

Att lådorna är repade kan man knappast skylla på Ikea.
Jag tror att senaste två årens städvanor har föga betydelse för hur det såg ut när vi flyttade in.

Men visst innan dess hade vi massiva ekluckor och liknande städvanor utan problem.

Jodå det rapporterades. Här är några andra bilder längre från diskbänk. Även en underifrån överskåp.

Skadat område vid kanten på ett vitt köksskåp nära golvet och en diskbänk med föremål.
Skapa konto
Köksskåp med öppen låda som visar pasta och köksredskap, närbild på diskbänk och golv.
Skapa konto
Skadad kant på vit kökslucka bredvid en öppen diskmaskin.
Skapa konto
Närbild på vita köksluckor med smuts och fläckar vid handtagen.
Skapa konto

6
Lime113 Lime113 skrev:
Jag tror att senaste två årens städvanor har föga betydelse för hur det såg ut när vi flyttade in.

Men visst innan dess hade vi massiva ekluckor och liknande städvanor utan problem.
Såg inte att det stod att bilderna var tagna innan diskbänken hunnit bli så.

Bilderna är tagna i skrivande stund men slitaget har inte förvärrats sedan vi flyttade in. Bara att MDF har grånat med tiden.

hscn hscn skrev:
Eftersom jag inte förstår hur någon törs garantera 25 år för produkter av träfiberskivor kollade jag IKEAS garantivillkor. [länk]
Hittade detta undantag "Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av användandet av produkten".
Inte svårt att garantera när luckorna uppenbarligen inte får användas.
Ingen vettig leverantör, av någonting har garantier som täcker missskötsel eller bristande service/underhåll.

Badrum betraktas som våtrum och har helt andra krav på fukt, ång och vattentålighet.
Därmed inte sagt att Du kan duscha på badrumsskåpet och tro att det skall hålla.

Om Du tänker efter hur skarvar, infästningar och material är gjorda. Och vad de utsätts för, så är det rimligt att skador uppstår vid misskötsel.

• Gilla
666kalle
  • Laddar…
J Janne Nilsson skrev:
Ok
Och hur lång tid har Du utsatt dem för vatten eller ånga?
Jag har varken badat med dom, eller använt vattenslangen när dom skall rengöras. Problemet är att när man har nedsänkt diskbänk i bänkskivan blir det alltid lite vatten på bänkskivan som kan rinna över kanten. Normalt så tar man väl ett tag på bänkskåpet. Om bänkskivan försetts med droppläpp hade överhänget
överhänget gjort att vatten inte kan rinna på skåpluckorna

6
K Kjell W skrev:
Jag har varken badat med dom, eller använt vattenslangen när dom skall rengöras. Problemet är att när man har nedsänkt diskbänk i bänkskivan blir det alltid lite vatten på bänkskivan som kan rinna över kanten. Normalt så tar man väl ett tag på bänkskåpet. Om bänkskivan försetts med droppläpp hade överhänget
Du verkar ju ändå vara medveten av riskerna med nedsänkt diskho. Då blir man ju ännu mer förvånad att du låter bli att torka av luckor och diskbänk.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Bilderna är tagna i skrivande stund men slitaget har inte förvärrats sedan vi flyttade in. Bara att MDF har grånat med tiden.
Bra, så då har ni skött det, och då förvärras det inte!
Mao inte produkten utan handhavandet.

• Gilla
666kalle
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Ok, hur ser en droppläpp på köksbänkskiva ut?
Har aldrig sett det i ett kök.
Då droppar vattnet på golvet. Ser ut som du har våtrumsmatta, så det håller ju rent fuktmässigt. Dock ej så fräscht.
Är det bättre?
6 666kalle skrev:
Du verkar ju ändå vara medveten av riskerna med nedsänkt diskho. Då blir man ju ännu mer förvånad att du låter bli att torka av luckor och diskbänk.

• Gilla
666kalle
  • Laddar…
R Rolle6403 skrev:
Så blir det alltid på luckorna under diskhon så kallat slaskskåpet och det gäller alla fabrikat av kök.
Har renoverat och lackat många kökslukor åt hyres lägenheter där hyresgästerna inte äger bostaden och det var i princip alltid fuktskador i nederkanten på dessa luckor. Möjligen massiv ek klarar sig bättre.
Hej har du renoverat Ståtluckor?

K Kjell W skrev:
Hej har du renoverat Ståtluckor?
Nej

R Rolle6403 skrev:
Nej
Dom sämsta luckorna är folierade spånskivor. Går inte ens att lacka om.

• Gilla
Solari
  • Laddar…
6 666kalle skrev:
Hej
Vi har inte låtit bli att torka av luckor. Jag har bara sagt att till följd av att luckorna inte grundmålats har täckfärgen släppt från underlaget. Det klart man torkar av luckorna när det är mycket vatten på bänkskivan vid diskbänken. Även luckor vid sidan av diskbänken uppvisar skador.

6
K Kjell W skrev:
Hej
Vi har inte låtit bli att torka av luckor. Jag har bara sagt att till följd av att luckorna inte grundmålats har täckfärgen släppt från underlaget. Det klart man torkar av luckorna när det är mycket vatten på bänkskivan vid diskbänken. Även luckor vid sidan av diskbänken uppvisar skador.
Så färgen lossnar av sig själv? Utan att den har fått vatten på sig?

Lossnar färgen runt hela luckan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.