R Rolle6403 skrev:
Nej
Hej
Tack för din information. Om du är i branschen vet du nog hur viktigt det är att man har en bra grundfärg som griper in i underlaget?

6
K Kjell W skrev:
Hej
Tack för din information. Om du är i branschen vet du nog hur viktigt det är att man har en bra grundfärg som griper in i underlaget?
Tror du luckorna lackas en och en? Så att dom missat att grunda ju dina?

Som jag skrev innan så grundas luckorna först på sidorna, efter det grundas och ytlackas baksidan, sen två omgångar grundfärg på framsidan, sen en gång ytlack framsida.

6 666kalle skrev:
Så färgen lossnar av sig själv? Utan att den har fått vatten på sig?

Lossnar färgen runt hela luckan?
Hej
Nej på den lucka vi lämnat in är största skandan på underkant luckan se bild jag lagt ut. Det finns inte tillstymmelse till grundfärg som gått in i pdf-en.

K Kjell W skrev:
Jag har varken badat med dom, eller använt vattenslangen när dom skall rengöras. Problemet är att när man har nedsänkt diskbänk i bänkskivan blir det alltid lite vatten på bänkskivan som kan rinna över kanten. Normalt så tar man väl ett tag på bänkskåpet. Om bänkskivan försetts med droppläpp hade överhänget
överhänget gjort att vatten inte kan rinna på skåpluckorna
Kjell, det är ingen här som tror att du duschat med dem, inte heller använt vattenslangen.
Däremot verkar ditt omdöme, ditt användande och underhåll i kombination med material och konstruktion inte fungera. Så istället för att förklara att ”Ikea saknar kvalitetskontroll”, tror jag Du behöver reflektera över vad som gör att ditt kök blir förstört.

• Gilla
Solari och 2 till
  • Laddar…
6
K Kjell W skrev:
Hej
Nej på den lucka vi lämnat in är största skandan på underkant luckan se bild jag lagt ut. Det finns inte tillstymmelse till grundfärg som gått in i pdf-en.
Hur kan du veta det? Kan DU avgöra vad som är grundfärg? Har du ett lab hemma så du kan analysera färgen?

Har färgen släppt på de lodräta kanterna på en lucka som inte är i närheten av vatten?

• Gilla
Solari
  • Laddar…
R Rolle6403 skrev:
Så blir det alltid på luckorna under diskhon så kallat slaskskåpet och det gäller alla fabrikat av kök.
Har renoverat och lackat många kökslukor åt hyres lägenheter där hyresgästerna inte äger bostaden och det var i princip alltid fuktskador i nederkanten på dessa luckor. Möjligen massiv ek klarar sig bättre.
Har ett Swenova kök från -86, inga tecken på skador, så jag tror du har fel. Vi är inte pedantiska och torkar av jämt så det beror inte på det...

OK

Där rök IKEA från möjliga leverantörer när vi skall byta senare i år.

De är ju klart mycket billigare vilket har sin förklaring.

K

• Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
6 666kalle skrev:
Tror du luckorna lackas en och en? Så att dom missat att grunda ju dina?

Som jag skrev innan så grundas luckorna först på sidorna, efter det grundas och ytlackas baksidan, sen två omgångar grundfärg på framsidan, sen en gång ytlack framsida.
Hej tyvärr tror jag att dom flesta luckorna är utan grundfärg på Ikeas luckor. Har fått flera kontakter som sysslar med köksluckor. En talade om att de utfallsluckor dom fått från Polen var perfekta, medan första sändningen var en katastrof.

J Janne Nilsson skrev:
Ingen vettig leverantör, av någonting har garantier som täcker missskötsel eller bristande service/underhåll.

Badrum betraktas som våtrum och har helt andra krav på fukt, ång och vattentålighet.
Därmed inte sagt att Du kan duscha på badrumsskåpet och tro att det skall hålla.

Om Du tänker efter hur skarvar, infästningar och material är gjorda. Och vad de utsätts för, så är det rimligt att skador uppstår vid misskötsel.
Faktum kvarstår IKEA friskriver sig, genom formuleringen, alternativt säkrar tolkningsföreträde, för alla skador, även sådana som uppstår vid normal användning.

• Gilla
Allinug
  • Laddar…
hsd
R Rolle6403 skrev:
Dom sämsta luckorna är folierade spånskivor. Går inte ens att lacka om.
Så är det

6
K Kjell W skrev:
Hej tyvärr tror jag att dom flesta luckorna är utan grundfärg på Ikeas luckor. Har fått flera kontakter som sysslar med köksluckor. En talade om att de utfallsluckor dom fått från Polen var perfekta, medan första sändningen var en katastrof.
Exakt... Du TROR.

Jag VET att så inte är fallet...
Jag har skrivit två ggr i tråden hur lackeringen går till.

Du borde inte uttala dig innan du vet något.

Har färgen släppt på de lodräta kanterna på en lucka som inte är i närheten av vatten?

• Gilla
Solari
  • Laddar…
Bara en reflektion:
Vi har ett kök från Swedoor (tror jag det heter) hemma i stan från 1986 ( ja, ja vet att folk byter kök som jag byter något annat) och ett kök från 2002 från IKEA (ståt) i vår sommarstuga, bägge med mdf luckor och bägge köken har dessa skador, mest det hemma vilket kanske inte är så konstigt med tanke på åldersskillnad. Jag tror att man får räkna med att mdf krakelerar när det kommer vatten på luckorna. IKEA är "väl smarta" som skriver att det är 25 års garanti (om man inte sliter på varorna) och vi som konsumenter blir f-bannade. Vi glömmer fort och åker säkert dit och handlar igen som någon skrev lite tidigare i tråden.
Ha en bra lördagseftermiddag :)
/B

K Kurtivan skrev:
Har ett Swenova kök från -86, inga tecken på skador, så jag tror du har fel. Vi är inte pedantiska och torkar av jämt så det beror inte på det...
Hej vi hade tidigare ett kök från DalaFloda med lackade furuluckor. Inget problem med luckorna vid diskbänken.

6 666kalle skrev:
Exakt... Du TROR.

Jag VET att så inte är fallet...
Jag har skrivit två ggr i tråden hur lackeringen går till.

Du borde inte uttala dig innan du vet något.

Hej jobbar du på Ikeas kvalitetsgrupp?

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
6
K Kjell W skrev:
Hej jobbar du på Ikeas kvalitetsgrupp?
Nej, det gör jag inte.

Man kan jobba med annat för att att ha fakta.

Du kan väl svara på min fråga istället som jag ställde i mitt förra inlägg?

Har färgensläppt på de lodräta kanterna på en lucka som inte är i närheten av vatten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.