115 017 läst ·
287 svar
115k läst
287 svar
Kvalitet IKEA kök - fler som råkat ut för samma sak?
Grundproblemet med tex IKEAS luckor är ju att de helt eller delvis består av MDF. Det är säkert bra till många saker, men det tål inte fukt något vidare. Vi har själva ett kök från sent 70-tal. Vi är 5 ägarna och luckorna är fortfarande som nya... skillnaden är att vi har solida luckor i trä...
Hej6 666kalle skrev:Har ju skrivit det flera ggr hur dom lackeras...
Grundas på kanterna med vattenbaserad färg. Sen grundas ( uv-härdande färg plus lösningmedelsbaserad färg) och ytlackas b-sidan, sen grundas(lösningsmedelsbaserad färg) a-sidan två gånger och då kommer ju givetvis färg på kanterna också. Till sist läggs ett lager ytlack på a-sidan som också kommer på kanterna (lösningsmedelsbaserad färg)
Det verkar bra men sedan är det det fortlöpande kvalitetssäkringen man då kan ifrågasätta då man träffar på luckor som uppenbart inte uppvisar spår av grundfärg. Kan du skicka mig Ikeas målningspec?
Vi har köksluckor/lådor Ståt i sommarhuset. Ovansidorna krackelerade efter några år. Ingen diskmaskin eller ångugn i köket, däremot diskbänk över några av köksskåpen. Även där det inte slabbats med vatten har ovansidorna krackelerat. Vi har grundvärme om ca 10 grader då vi inte är där. Det går ju inte längre att få tag i luckor/lådor av samma dimension, eftersom IKEA gjort om sin standard. Kan man stryka på kantband? Vilken färg ska det vara? De hade väl både vit och antikvit till lucka Ståt? Vilket NCS-nr kan det vara?
Jag hade ikeakök i förra lägenheten, lacken på kanterna sprack både i över och underskåpen efter 2-3 år . Tror att mdf'en är av låg kvalitet och inte är helt torr när de lackas snarare än att själva lacken är av låg kvalitet eller dåligt utförd.
Nu har jag Kvik köksluckor i badrummet och de är som nya efter 9 år trots att det är badrum. Tror att Kvik har bättre kvalitet än ikea, till ungefär samma pris.
Nu har jag Kvik köksluckor i badrummet och de är som nya efter 9 år trots att det är badrum. Tror att Kvik har bättre kvalitet än ikea, till ungefär samma pris.
Ikeas kvalitet på kök verkar vara totalt urusel.
Enbart den antikvita till Ståt.S Solweig Chramer Hjorth skrev:Vi har köksluckor/lådor Ståt i sommarhuset. Ovansidorna krackelerade efter några år. Ingen diskmaskin eller ångugn i köket, däremot diskbänk över några av köksskåpen. Även där det inte slabbats med vatten har ovansidorna krackelerat. Vi har grundvärme om ca 10 grader då vi inte är där. Det går ju inte längre att få tag i luckor/lådor av samma dimension, eftersom IKEA gjort om sin standard. Kan man stryka på kantband? Vilken färg ska det vara? De hade väl både vit och antikvit till lucka Ståt? Vilket NCS-nr kan det vara?
Klart att IKEA kan ha problem men vi har haft ett IKEA-kök i 12 år och det var faktiskt felfritt när vi tog bort det. Även vid diskho, men jag har varit ganska noga med att alltid torka av och barnen fick inte diska....
En vännina har ett Marbodal och där har det släppt och krakelerat.
Så det är kanske inte bara IKEA? Om man nu inte jämför massiva träluckor med MDF-luckor.
En vännina har ett Marbodal och där har det släppt och krakelerat.
Så det är kanske inte bara IKEA? Om man nu inte jämför massiva träluckor med MDF-luckor.
HejS Solweig Chramer Hjorth skrev:Vi har köksluckor/lådor Ståt i sommarhuset. Ovansidorna krackelerade efter några år. Ingen diskmaskin eller ångugn i köket, däremot diskbänk över några av köksskåpen. Även där det inte slabbats med vatten har ovansidorna krackelerat. Vi har grundvärme om ca 10 grader då vi inte är där. Det går ju inte längre att få tag i luckor/lådor av samma dimension, eftersom IKEA gjort om sin standard. Kan man stryka på kantband? Vilken färg ska det vara? De hade väl både vit och antikvit till lucka Ståt? Vilket NCS-nr kan det vara?
Enl den som målar om Ståt vit är det NCS 0502y brukar kallas Stockholmsvit
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag har raderat otrevliga inlägg. TS efterfrågar fler som har råkat ut för samma sak, svara på det.
/Moderator
/Moderator
Tråden verkar ha urartat till en kamp mellan disktrasförsedda pedantiskt orienterade IKEA-nördar/fans och missnöjda normalkonsumenter (åsikten att en konsument på eget bevåg skulle avvakta rätt ”ångfas” för att skydda en lucka från micro inköpt vid samma tillfälle hos samma köksleverantör är naturligtvis befängd).J Janne Nilsson skrev:Din bil har en servicebok, där står hur den behöver underhållas. Om Du inte följer den täcker inte garantier. Ok?
Om du repar bilen och får rost, täcker inte garantin. Ok?
Om dina barn häller saft i baksätet och det möglar, täcker inte garantin. OM det sker bör Du ombesörja underhåll.
Det står inte, antagligen inte, i manualen, att man inte skall göra det. Du förväntas använda ditt omdöme.
Du bör använda ditt omdöme avseende belastning och underhåll av ditt kök.
IKEAs luckor är förmodligen inte sämre, eller bättre, än de flesta från andra tillverkare. Luckor av spånplatta eller MDF verkar vara en ”riskkonstruktion” i sig.
IKEA lovar i sin marknadsföring 25 års garanti men visar samtidigt genom usla garantivillkor att man vet att garantin är orimlig. Missnöje och problem uppkommer naturligtvis när tillverkaren lovar mer än vad man kan hålla.
Det enda kompositmaterial som används i köksinredning jag känner till som rimligen skulle hålla form och utseende i 25 år vid normal användning är kompaktlaminat, men det skulle bli väldigt dyra luckor.
Jag hade ett kök från mitten av 60-talet förut, släta luckor i trä profilerade för att inte släppa in damm. 46 år senare så var det fortfarande jättefint.
Nog borde man med dagens moderna material och tillverkningsteknik kunna göra köksluckor som är minst lika bra som de som gjordes till miljonprogrammens bostäders kök?
Nog borde man med dagens moderna material och tillverkningsteknik kunna göra köksluckor som är minst lika bra som de som gjordes till miljonprogrammens bostäders kök?