87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eller är det för att man inte vill ha någon som går och "rotar" bland ens grejer och eller skit. Så vet jag flera som resonerar.Nerre skrev:Det beror på vad man vill titta på. Det är trots allt bara 3,5% av hushållen som använder RUT. Det man då behöver fundera över är ju varför de övriga 96,5% av hushållen inte gör det.
Är det för att de tycker sig har ork och tid att göra jobbet själva?
Eller är det för att de inte anser sig ha råd med att betala nån för det?
Jag tror det senare, medans Flamman insinuerade det förstnämnda.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressanta synpunkter om ROT och RUT 
För att återknyta lite till trådens ämne så är ett av anläggningsbranchens, alltså asfaltering och stensättning, problem att det inte berättigar till ROT/RUT-avdrag. Så där lämnas fältet fritt för svartjobb av skiftande kvalitet.
För utan kvitto - ingen garanti.
Men jag vet folk som anlitar litauer till enklare byggarbeten för 100 kr/h.
Då förslår inga ROT- eller Rut-avdrag i världen.
Själv har jag varit med om att utnyttja ROT/RUT tre gånger:
En gång flyttstädning, en trädgårdsarbete och en värmepumpsmontage.
Och det var aldrig pga lättja eller tidsbrist: Vi saknade helt enkelt kompetensen.
PS
Fyra gånger: gräsklippning av en avlägset belägen fritidstomt också
För att återknyta lite till trådens ämne så är ett av anläggningsbranchens, alltså asfaltering och stensättning, problem att det inte berättigar till ROT/RUT-avdrag. Så där lämnas fältet fritt för svartjobb av skiftande kvalitet.
För utan kvitto - ingen garanti.
Men jag vet folk som anlitar litauer till enklare byggarbeten för 100 kr/h.
Då förslår inga ROT- eller Rut-avdrag i världen.
Själv har jag varit med om att utnyttja ROT/RUT tre gånger:
En gång flyttstädning, en trädgårdsarbete och en värmepumpsmontage.
Och det var aldrig pga lättja eller tidsbrist: Vi saknade helt enkelt kompetensen.
PS
Fyra gånger: gräsklippning av en avlägset belägen fritidstomt också
Redigerat:
Är det någon som har koll på vad dessa "asfaltsläggare" tar för priser?
Jag hade NCC till att göra min uppfart för ett par veckor sedan, det kostade en rejäl slant för 110 kvadrat, och skulle man då välja att chansa på nått halvskumt så får det ju vara väldigt billigt.
Jag hade NCC till att göra min uppfart för ett par veckor sedan, det kostade en rejäl slant för 110 kvadrat, och skulle man då välja att chansa på nått halvskumt så får det ju vara väldigt billigt.
Får man fråga vad NCC tog för det och om de även gjorde underarbetet från grunden?Pumba skrev:
Det var ett par år sen gubben gjorde sin. Så jag har inte exakt koll. Men jag har för mig att det var 70/80 tusen inklusive allt. Uppskattningsvis 100 kvadrat.
Men det blev garanterat bättre än en kringresande lurendrejare. Hela NCC:s maskinpark var på plats.
Men det blev garanterat bättre än en kringresande lurendrejare. Hela NCC:s maskinpark var på plats.
ca 350kr kvadraten fast pris, de gjorde finjustering bara, jag körde ut och paddade gruset själv i omgångar sedan gjorde de ungefär de sista 5-10cm av översta ytan.Pannlampa skrev:
Är lite osäker på ytan de gjorde, jag räknade till 110 kvadrat, de sa att det stämde någorlunda, det kostade 35000kr allt som allt.
Jag har dock haft grävmaskin här och gjort en grusplan först där jag byggde garaget och sen körde jag på 35ton med 0-18.
Dock så har jag fått en del märken i asfalten när bilen stått parkerad nu i värmen och det känns mindre roligt.
Vår infart är cirka 70 kvadrat (det mätte vi inför asfalteringen som vi gjorde nu i våras), gången längs huset är nog 14-15 meter, 1,20 bred kanske. När irländarna var här för ett par år sen så fick vi priset 60 000 för det (gräva ut, markduk, bärlager, paddning och marksten, som jag tolkade honom). När de sen kom tillbaka på lördan och ville "börja imorgon" så hade de gått ner till 40 000.Pumba skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu är det taken det gäller:
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/kvinna-fick-taket-rivet-av-snickare(4391296).gm
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/kvinna-fick-taket-rivet-av-snickare(4391296).gm