87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bättre betalt? Möjligen är det så att svenskar har råd att betala mer, men de gör inte vinst på att får bra betalt, de gör vinst på att:Flamman skrev:
1. Dumpa avfallet i naturen istället för att betala tippningsavgifter
2. Campa otillåtet på andras mark istället för att betala för sitt boende
3. Göra jobbet svart
4. Göra ett undermåligt arbete (går fortare än att göra det bra)
Men det går väl lika bra att göra i Irland? Det kan väl inte bara vara oss svenskar förunnat att ha dessa extra "pålagor"?Nerre skrev:Bättre betalt? Möjligen är det så att svenskar har råd att betala mer, men de gör inte vinst på att får bra betalt, de gör vinst på att:
1. Dumpa avfallet i naturen istället för att betala tippningsavgifter
2. Campa otillåtet på andras mark istället för att betala för sitt boende
3. Göra jobbet svart
4. Göra ett undermåligt arbete (går fortare än att göra det bra)
En ren gissning är ju att dessa människor är kända på Irland och området där ikring.Flamman skrev:
Svenskarna verkar ju tämligen mer lättlurade, alla ropar "billigt billigt" vilket de flesta verkar älska i detta land.
Funkar ju tom i affären, man tar en hög med varor och lägger i en korg, höjer priset med 20% och sätter en stor skylt "rea" så kommer det ju vara nästintill kö.
Personligen är jag mest förundrad över detta fenomen med att allt ska vara så jävla billigt, om jag köper en bil, så verkar faktorn som bestämmer bilen vara hur jäkla billigt man köpte den, många skryter om hur billigt de fick bilen, personligen trodde jag mer att man skulle skryta om man köpt ett svindyrt vrål åk, det borde ju vara nått att skryta över, inte hur billigt man prutade ner den gamle Volvon på blocket.
Det är ju jättebra, strömmen av på dagtid = enkelt att koppla in, och strömmen på under nattetid när de behöver den.Andy78 skrev:
Sist när jag var i Kina så såg jag arbetare som nallade ström från en lyktstolpe till en annan som pajat, det var inte tal om att koppla bort någon ström när detta jobb utfördes.
Säg inte det, det finns mycket folk som vill ha taket omlagt, uppfarten asfalterad, sten utlagt, altaner byggda.Anna_H skrev:
En stor anledning till varför de väljer denna arbetskraft är för att "det är billigt" även fast de har kapital.
Hade de inte haft den möjligheten så hade många betalt de där 20k extra för att få det ordnat.
Men man väljer detta eftersom man snål, och helt plötsligt så är det helt ok med svart arbetskraft och dess konsekvenser, allt för egen vinning.
Man får skilja mellan gästarbetare som är i Sverige och jobbar helt enligt gällande lagar och regler och de som jobbar svart. Även de första verkar reta upp en hel del särskilt när de har mage att erbjuda sina tjänster billigare än sina svenska kollegor.Andy78 skrev:Säg inte det, det finns mycket folk som vill ha taket omlagt, uppfarten asfalterad, sten utlagt, altaner byggda.
En stor anledning till varför de väljer denna arbetskraft är för att "det är billigt" även fast de har kapital.
Hade de inte haft den möjligheten så hade många betalt de där 20k extra för att få det ordnat.
Men man väljer detta eftersom man snål, och helt plötsligt så är det helt ok med svart arbetskraft och dess konsekvenser, allt för egen vinning.
Att kalla folk för snåla och egosistiska bara för att man inte köper "helsvenska" tjänster tycker jag väl inte är så konstruktivt eller snyggt. Visst kan man ha den inställningen men det måste bli tröttsamt att reta upp sig på alla som köper kläder från låglöneländer, utländsk mat eller liknande och har man den inställningen måste det vara ett rent elände att leva som man lär
Och vad tror du om de irländska läggarna att de är här och gästarbetar eller jobbar svart?mr_bygg skrev:Man får skilja mellan gästarbetare som är i Sverige och jobbar helt enligt gällande lagar och regler och de som jobbar svart. Även de första verkar reta upp en hel del särskilt när de har mage att erbjuda sina tjänster billigare än sina svenska kollegor.
Att kalla folk för snåla och egosistiska bara för att man inte köper "helsvenska" tjänster tycker jag väl inte är så konstruktivt eller snyggt. Visst kan man ha den inställningen men det måste bli tröttsamt att reta upp sig på alla som köper kläder från låglöneländer, utländsk mat eller liknande och har man den inställningen måste det vara ett rent elände att leva som man lär![]()
Du förstod intemitt inlägg har inget emot polacker estländare m.m som är här och jobbar men då betalr man till en svensk firma med org nummer.
Inte på lösvikt över staketet, eller har jag fel?