87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om det nu är så att vi svenskar är mer lättlurade än andra, så borde vi väl få stå där med lång näsa då och då när vi blir lurade till att köpa billigt. Det här med "sunt förnuft" verkar det råda brist på, eftersom vi svenskar så villigt låter oss förblindas av det billiga. Nja, jag håller nog oss svenskar som klokare än så.Pumba skrev:En ren gissning är ju att dessa människor är kända på Irland och området där ikring.
Svenskarna verkar ju tämligen mer lättlurade, alla ropar "billigt billigt" vilket de flesta verkar älska i detta land.
Funkar ju tom i affären, man tar en hög med varor och lägger i en korg, höjer priset med 20% och sätter en stor skylt "rea" så kommer det ju vara nästintill kö.
Personligen är jag mest förundrad över detta fenomen med att allt ska vara så jävla billigt, om jag köper en bil, så verkar faktorn som bestämmer bilen vara hur jäkla billigt man köpte den, många skryter om hur billigt de fick bilen, personligen trodde jag mer att man skulle skryta om man köpt ett svindyrt vrål åk, det borde ju vara nått att skryta över, inte hur billigt man prutade ner den gamle Volvon på blocket.
Jag tror mer på att på Irland ligger kostnaden för motsvarande arbete vad gäller asfaltsläggning på en helt annan lägre nivå än här i Sverige = större vinstmarginal för irländska asfaltsläggare.
Sedan till din andra förvåning, att man inte skryter med hur dyrt man handlar - vilket torde visa på att man har så gott om pengar att man gärna betalar mer än man behöver. Enligt min åsikt så låter det rent ut sagt infantilt. (Jämför gärna med G Schyman som härom året eldade upp pengar.)
En bra affär brukar ju annars kännetecknas av att man får god valuta för pengarna, dvs betalar lite men får mycket. Tex man köper tio brädor, och får 10% rabatt köpet jämfört med att man betalar för tio brädor men får bara nio. Vem gör bäst affär?
Ta förresten det här med kompispris, ett pris som kännetecknas av att man köper en pryl av en kompis till ett lägre pris än vad någon annan behöver betala. Ett kompispris borde ju egentligen vara tvärtom, man betalar sin kompis lite mer än vad han begär, eller hur?
Just asfaltläggning är kanske inte ett så lysande exempel på di svenskes förträfflighet, jfr kartellerna som var aktuella för genomlysning för en tid sen. Och det gäller säkert universellt, det jag tycker är mest fånigt är allt pekande mot olika grupper, nationaliteter etc i dessa trådar. Ett kass jobb är vad det är helt oberoende vem, hur osv och det är vad som behöver läggas kraft på att undvika genom att bruka lite förnuft, ta del av och värdera information, även sån pöbelliknande som ibland blommar upp här på BH.
Tror du att en röd/grön regering skulle sätta stopp för EU-medborgare att komma till Sverige för att arbeta? Och då även i konsekvensens namn sätta stopp för svenskar att arbeta utomlands?? Dessutom vill de röd/gröna sätta stopp för RUT-avdrag och höja restaurangmomsen samt ytterligare försvåra för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden genom att höja arbetsgivaravgiften till "normal" nivå även för ungdomar.Elkludde skrev:
Idéerna om 6-timmarsarbetsdag med åttatimmars betalning inom offentlig sektor vill jag inte ens kommentera.
Det du kallar för "skitjobb", vad är det för något? Vilka yrken klassar du som "skitjobb"? Dessa yrken, är de inte "värdiga" att utföra?
En bra affär är en affär där båda parter är nöjda och fortfarande är det efter två och sju år.Flamman skrev:
Instämmer. Vem är vems kompis? Ska jag sälja en tjänst billigare till någon jag känner så är det ju bara jag som är kompis. Äkta kompispris är precis samma pris som för vem som helst.Flamman skrev:
Men det är annat om man har samarbete med någon. Grannen hjälper mig med bilen när den ballar ur och jag vet att det ställs upp i ur och skur om det behövs, pengar vills det inte tas emot heller. I det läget jobbar jag billigare åt denne granne. Som ett exempel där kompispris är en del av bra affärer
För mig är kompispris ett pris där säljaren drar ner på sin egen vinst. Man kan säga att de tillsammans "delar" på denna vinst. Dvs båda tjänar/sparar på det, jämfört med ingen affär alls. Jag och en vän åt för kompispris på en thai-restaurang i helgen. Mat och dryck för två slutade på 110 kr. Restaurangen var inte fullsatt, så hade inte vi ätit där så hade de med största sannolikhet inte tjänat mer än vad de gjorde på oss, snarare tvärt om.Flamman skrev:
Det kan förstås vara lite vanskligare när det gäller försäljning av en enskild sak. Handlar det om på sin höjd några hundringar i eventuell vinst skulle jag mycket väl kunna tänka mig att avstå den vinsten helt eller delvis om en vän verkligen ville köpa saken. Säg t.ex en begagnad telefon. Men om det handlar om dyr elektronik, en bättre begagnad bil, eller ett hus eller bostadsrätt, där det kan skilja allt från tusenlappar till hundratusentals kronor, ja då är det nog orimligt att som kompis förvänta sig att den andre ska avstå från så mycket pengar.
Flamman skrev:Tror du att en röd/grön regering skulle sätta stopp för EU-medborgare att komma till Sverige för att arbeta? Och då även i konsekvensens namn sätta stopp för svenskar att arbeta utomlands?? Dessutom vill de röd/gröna sätta stopp för RUT-avdrag och höja restaurangmomsen samt ytterligare försvåra för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden genom att höja arbetsgivaravgiften till "normal" nivå även för ungdomar.
Idéerna om 6-timmarsarbetsdag med åttatimmars betalning inom offentlig sektor vill jag inte ens kommentera.
Det du kallar för "skitjobb", vad är det för något? Vilka yrken klassar du som "skitjobb"? Dessa yrken, är de inte "värdiga" att utföra?
Jo, men nu tillverkas ju ingenting i det här landet längre. All tillverkning har gått till länder där man jobbar hårdare.Kromo skrev:Vi hade tio timmars dag förr - nä det går aldrig att bara jobba åtta timmar hur skulle det gå till?! 2014 låter det nä vi jobbar ju åtta timmar nu hur skulle det gå till med sex timmars dagar det går aldrig! Vi hade förr bara några dagar semester om året men har fått längre och längre hur har detta gått till?
Poängen med att göra det "i utlandet" (utlandet ur deras synvinkel) är att det är svårare för polisen att lagföra utlänningar för mindre brott. Vi har kanske lite "tamare" lagar i Sverige också, här verkar de utan problem kunna campa olovligen på företags personalparkeringar i uppemot en vecka innan de blir avhysta (har tidigare år sett dem på parkeringar kring jobbet).Flamman skrev:
Såvitt jag vet har t.ex. även Finland problem med dessa "irländska asfaltsläggare" (jag snubblade i alla fall över artiklar från finska tidningar förut när jag googlade).
Du skall tolka det som en stor del av importerad arbetskraft utför skitjobb, alltså dåligt utförda jobb,och säkert mycket oärlig debitering som inte svenska staten få en enda krona i skatteintäkter av vad de angår rut avdrag så är det väl ganska klart att dom som utnyttjare det mest är dem som inte behöver detFlamman skrev:Tror du att en röd/grön regering skulle sätta stopp för EU-medborgare att komma till Sverige för att arbeta? Och då även i konsekvensens namn sätta stopp för svenskar att arbeta utomlands?? Dessutom vill de röd/gröna sätta stopp för RUT-avdrag och höja restaurangmomsen samt ytterligare försvåra för ungdomar att komma in på arbetsmarknaden genom att höja arbetsgivaravgiften till "normal" nivå även för ungdomar.
samma sak med restaurangmomsen,när den sänktes blev det inte en krona billigare att gå restaurang
RUT-avdraget används mest av pensionärer och barnfamiljer. Troligen pga brist på ork eller tid. http://www.scb.se/sv_/hitta-statistik/artiklar/rut-vanligast-efter-85/ Dessutom ger det jobb åt de tusentals kvinnor som annars stått bredvid arbetsmarknaden. Därför tycker jag det är bra.Kromo skrev:![]()
ja Rut avdraget behövs ju verkligen, varför har vi alltid städat själva för under alla tider! Rot avdraget ger inte lägre pris men mer i plånboken till hantverkarna. Restaurangmomssänkningen gjorde väl inte att det blev billigare att äta ute. Varför ska man som ung vara billigare att anställa jag anser att alla ska kosta samma oavsett ålder. Och att sänka ingångslönerna för unga skulle klassas som diskriminering om det var äldre som fick det tex. Vi hade tio timmars dag förr - nä det går aldrig att bara jobba åtta timmar hur skulle det gå till?! 2014 låter det nä vi jobbar ju åtta timmar nu hur skulle det gå till med sex timmars dagar det går aldrig! Vi hade förr bara några dagar semester om året men har fått längre och längre hur har detta gått till? Förlåt detta ska inte bli en röd eller blå tråd. För trots allt skrev aldrig elkudde att en rödgrön regering skulle göra det bättre hen skrev bara att nuvarande regering står med mössan i handen! Jag tror tyvärr att även en rödgrön regering skulle göra det.
Jag ser det som fullt naturligt att man som ung på arbetsmarknaden ska ha en lägre lön än den som har några år inom yrket. Likaså anser jag att en skicklig utövare av yrket ska ha bättre betalt än en oskicklig. Likaså tycker jag att den som engagerar sig och tar ett större ansvar inom yrket ska ha bättre betalt än den som varken visar engagemang och inte tar något ansvar.
En av drivkrafterna som arbetstagare är att tjäna mer pengar, och om det som incitament då finns ett antal vägar (skicklighet, engagemang, ansvar, utbildning mm) att gå ska dessa premieras. Som ung är man ett oskrivet kort, och innan man kan visa sin duglighet kan man knappast kräva lika betalt som den erfarne med bevisad duglighet.
När det gäller resonemanget från tiotimmarsdag till åttatimmarsdag, så leder det vidare till sextimmarsdag. Och det är helt OK för mig, så länge det inte innebär att man jobbar sex timmar med en lön motsvarande åtta timmars arbete. Det är just detta som jag vänder mig emot, att sänka sin åttatimmarsdag till sextimmarsdag med bibehållen lön. Och när detta sker inom offentlig sektor som är betald av våra skatter, så innebär det att vi som skattebetalare subventionerar dessa offentliganställda med två lediga timmar varje dag, samtidigt som det arbete som skulle utförts under dessa två timmar antingen inte blir gjort eller måste ersättas av nya offentliganställda.
Och hur får man ihop en sådan ekvation? Antingen måste man höja skatterna för att täcka de ökade personalkostnaderna, eller så får man dra in på verksamheten. Och vilka verksamheter ligger då risigt till? Skolor, äldrevård, daghem ligger väldigt nära till hands.
Mycket kan sägas när det gäller den den inhemska samhällspolitiken, där vi som förvärsarbetar ska göra allt mindre till en högre lön, där det offentliga som ska förvalta våra skattepengar levererar allt sämre resultat. Samtidigt subventioneras vi som har råd med både RUT- och ROT-avdrag, vi renoverar våra hus och bostadsrätter alltmer och får dem sedan dessutom städade eftersom vi inte hinner med detta mellan golfrundorna eller äventyrsresorna till Bali. Under tiden förfaller skolan, daghemmen har inte råd att ge barnen frukt, de äldre blir allt vilsnare i takt med att hemtjänstpersonalen snabbt visslar förbi med en stämpelklocka i näven.
Färgen på våra regeringar har visat sig vara oväsentlig när det gäller att göra något åt den allt snabbare färden mot stupet.
Till "Elkudde". Bra att du definierade skitjobb för mig, där håller jag med dig. Jag missuppfattade det som du såg i mitt svar, och ber om ursäkt för den insinuation som jag tolkade in i ditt svar på mitt ursprungliga inlägg..
En lite för förenklad tolkning skulle jag tro.Flamman skrev:
På den länkade sidan står det bland annat (min fetmarkering):
Eftersom RUT är en skattereduktion måste man ha en viss inkomst för att kunna ta del av den. Man kan inte få mer i skattereduktion än man skulle ha betalat i skatt. Vissa hushåll har för låga inkomster för att kunna använda sig av RUT‑avdraget. Den maximala skattereduktionen för RUT och ROT tillsammans är 50 000 kronor per person och år. För att få en så stor reduktion måste man ha betalat minst 50 000 kronor i skatt. För detta krävs en årsinkomst på cirka 250 000 kronor.
Jaså? Jag tycker Flammans tolkning stämmer ganska bra överens med det som SCBs siffror visar. Sammanboende med barn använder RUT oftare än sammanboende utan barn. Ensamstående med barn använder RUT oftare än ensamboende utan barn. Och personer över 65 använder RUT oftare än personer under 65.Nerre skrev:
Dessutom citerar du det flamman skriver om pensionärer och barnfamiljer, dvs bara fördelning över hushållssammansättning och ålder, inget alls om inkomst. Och sen fokuserar du ditt exempel med ett SCB-citat som handlar om just inkomst.
Det där tycker jag är en väldigt märklig formulering. Först säger dom att vissa hushåll har för låga inkomster för att kunna använda sig av RUT-avdraget, dvs i praktiken så låga inkomster att de inte har någon skatt alls att dra av från. Sen pratar dom om det maximala avdraget man kan göra, 50.000 kr. Varför fokusera på maxbeloppet? Medianbeloppet för de faktiska RUT-avdragen handlar om ca 2000 kr per person. Hur många svenska hushåll har så låga inkomster att de inte ens kommer upp i en skatt på 2000 kr per vuxen på ett år?'SCB' skrev:Vissa hushåll har för låga inkomster för att kunna använda sig av RUT-avdraget. Den maximala skatte*reduktionen för RUT och ROT till*sammans är 50 000 kronor per person och år. För att få en så stor reduktion måste man ha betalat minst 50 000 kronor i skatt. För detta krävs en års*inkomst på cirka 250 000 kronor.
Redigerat:
Ok lite slarvigt skrivet lätt att misstolka då är vi överensFlamman skrev:
Det beror på vad man vill titta på. Det är trots allt bara 3,5% av hushållen som använder RUT. Det man då behöver fundera över är ju varför de övriga 96,5% av hushållen inte gör det.
Är det för att de tycker sig har ork och tid att göra jobbet själva?
Eller är det för att de inte anser sig ha råd med att betala nån för det?
Jag tror det senare, medans Flamman insinuerade det förstnämnda.
Är det för att de tycker sig har ork och tid att göra jobbet själva?
Eller är det för att de inte anser sig ha råd med att betala nån för det?
Jag tror det senare, medans Flamman insinuerade det förstnämnda.