87 974 läst ·
385 svar
88k läst
385 svar
Kringresande stensättare (bild)
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
För att kommentera lönenivån i vårt västra grannland så kan jag meddela att en sommarjobbare på mitt jobb tjänar 185 kr/tim för inte särskilt kunskapsintensivt profuktionsarbete som de blir satta till.Anna_H skrev:Det är kanske inte rättvist att jämföra svenska läkare med irländska och polska byggarbetare. Men de svenska ungdomar som åker och jobbar i konservfabrikerna för att de jobben inte duger åt norska ungdomar är en helt okej jämförelse.
3-4 tjejer delar på en tvåa. De tar med sig pulversoppor och annan billig mat från Sverige, för de har inte råd med den norska maten. De jobbar 12-timmarspass för med norska mått mätt usla löner. Får sedan ihop pengar för att åka hem och utbilda sig, köpa lägenhet eller åka på tre månaders utlandsresa.
Ungefär som unga polacker gör i Sverige.
Det är väl ingen som jublar över när de fuskar och hoppar över säkerheten, men lönenivåerna kan vi faktiskt INTE säga något om, så länge de är nöjda med att få mer än hemma.
Tror det hade varit väldigt, väldigt negativt för branschen. Men den hypotesen kan man ju dra för alla branscher. Så det resonemanget håller inte i mina ögon.. Pengarna i sjuksköterskors lönekuvert har inte flyttats till snickarnas lönekuvert. De finns på andra ställen. Sedan vet jag med säkerhet att på mindre orter och småfirmor finns flera snickare med lön runt 25-26k/mån. Så skillnaden är inte så stor alltid. Men man kan ju fråga sig varför en jurist ska tjäna så mycket när all lagtext och teori ändå finns lätt tillgängligt på nätet? Finns andra yrkeskategorier som bör ifrågasättas mer...mr_bygg skrev:Väldigt offtopic men ja, personligen tror jag det. Villkor, status och lön har betydelse redan när man väljer utbildning och yrkesgrupperna vi pratar om ligger tyvärr inte på topp jämfört med andra yrken. Sen är det ett problem att lönerna är förhållandevis låga eftersom de som idag jobbar inom båda yrkesgrupperna hittar andra alternativ som är bättre betalda och mindre slitsamma.
Man kan ju vända på det, tror du att byggsektorn hade gått sämre om de anställda hade haft motsvarande lön som en undersköterska?
Ja, det kan vi naturligtvis aldrig veta. Vad man själv tror är naturligtvis bara resultatet av ens egna erfarenheter och påverkan av andra.blackadder skrev:
Själv tror jag att människor är olika beroende på olika förutsättningar och uppväxt. Det gör (tyvärr?) att människor är olika drivna, motiverade och lämpade att utföra olika arbeten.
Det finns ju ingen naturlag som säger att de som kommer in på sjuksköterske- och lärarutbildningarna är de som är bäst lämpade att bli sjuksköterskor och lärare.
Vad gäller sjuksköterskor är jag inte övertygad, men när det gäller lärare är jag helt säker på att lärare med höga betyg är bättre än lärare som knappt klarade skolan själva.
En högre lön och status i samhället (jag är säker på att dessa hänger ihop) ger fler sökande till dessa utbildningar. Det ger i sin tur mer kompetenta yrkesmän (yrkeshen?).
Nu låter det kanske som att jag menar att de är sjuksköterskor och lärares fel att det gått utför med skola och sjukvård. Det menar jag inte. Däremot tror jag att med högre kompetens i den samlade lärar- och sjuksköterskekåren hade bättre förutsättningar funnits för att stoppa utvecklingen. Helt enkelt större sannolikhet för "rätt man på rätt plats".
Jag tror i alla fall att en högre lön hade gett en bättre utveckling. Tror du själv att vi kan sänka lönen för lärare och sjuksköterskor rejält utan att det får konsekvenser för kvaliteten? Om inte, varför skulle inte det motsatta förhållandet råda?
Om du nu tror att det är fritt fram att sänka lönerna utan att det for någon som helst konsekvens. Hur mycket kan vi då sänka dem? 10%? 25%? 50%?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Naturligtvis tycker jag inte att man ska sänka lönen för nån, jag reagerade bara på din raljerande ton att det var så självklart att deras lön hängde ihop med kvalitén på vård och skola.
Som vanligt ligger ju problemet hos dom som håller i taktpinnen (och tjänar mycket mer).
Som vanligt ligger ju problemet hos dom som håller i taktpinnen (och tjänar mycket mer).
En bekant till mig studerade till lärare, gick ut med topp betyg. Fick således lätt sitt första jobb, höll nåt år, idag är han inte i lärarbranshen längre, han hade inte förmågan att lära ut! Men bra betyg hade han!
Jag är iaf nöjd med mitt jobb, har det för jävla bra, bra arbetskompisar, bra tider, bra chef, tjänar så jag klarar mig! Nöjd helt enkelt!
Jag är iaf nöjd med mitt jobb, har det för jävla bra, bra arbetskompisar, bra tider, bra chef, tjänar så jag klarar mig! Nöjd helt enkelt!
Frågan var om vården och skolan gått bättre om lärare och sjuksköterskor haft högre lön. Jag tror att lön påverkar en bransch och uppenbarligen tror du detsamma eftersom du säger att det skulle vara väldigt, väldigt negativt om byggbranschen hade samma lönenivå som undersköterskor. Så jag förstår inte varför du sen säger att resonemanget inte håller?hejkon skrev:Tror det hade varit väldigt, väldigt negativt för branschen. Men den hypotesen kan man ju dra för alla branscher. Så det resonemanget håller inte i mina ögon.. Pengarna i sjuksköterskors lönekuvert har inte flyttats till snickarnas lönekuvert. De finns på andra ställen. Sedan vet jag med säkerhet att på mindre orter och småfirmor finns flera snickare med lön runt 25-26k/mån. Så skillnaden är inte så stor alltid. Men man kan ju fråga sig varför en jurist ska tjäna så mycket när all lagtext och teori ändå finns lätt tillgängligt på nätet? Finns andra yrkeskategorier som bör ifrågasättas mer...
Sen har jag aldrig påstått att sjuksköterskor tjänar för lite på grund av att snickare tjänar mer. Ser överhuvudtaget inte den kopplingen.
Resonemanget kring juristers lön och att lagboken finns tillgänglig på nätet förstår jag inte alls. Jag skulle tro att kurslitteratur för alla högre utbildningar finns tillgängligt för vem som helst att få tag på. Är din poäng att en flerårig universitetsutbildning i praktiken är onödig och ger för hög lön när vem som helst kan lära sig samma sak på nätet?
Retoriken är väl att alla som tjänar mer än mig är utsugare som inte förtjänar sin lön.
Väldigt många verkar ha sig själva som någon slags rikslikare.
Väldigt många verkar ha sig själva som någon slags rikslikare.
Det är klart att det är negativt med lönedumpningar i alla branscher. Det jag menar, om än otydligt, är att löner i allmänhet är satta efter vissa premisser, oftast. Som vilka kan vara, ansvar, påverkan (fysisk och psykisk), kunskap, risker, marknad, efterfrågan, längd på arbetsliv m.m.mr_bygg skrev:Frågan var om vården och skolan gått bättre om lärare och sjuksköterskor haft högre lön. Jag tror att lön påverkar en bransch och uppenbarligen tror du detsamma eftersom du säger att det skulle vara väldigt, väldigt negativt om byggbranschen hade samma lönenivå som undersköterskor. Så jag förstår inte varför du sen säger att resonemanget inte håller?
Sen har jag aldrig påstått att sjuksköterskor tjänar för lite på grund av att snickare tjänar mer. Ser överhuvudtaget inte den kopplingen.
Resonemanget kring juristers lön och att lagboken finns tillgänglig på nätet förstår jag inte alls. Jag skulle tro att kurslitteratur för alla högre utbildningar finns tillgängligt för vem som helst att få tag på. Är din poäng att en flerårig universitetsutbildning i praktiken är onödig och ger för hög lön när vem som helst kan lära sig samma sak på nätet?
Då tycker jag att vissa kategorier lyfter väl höga löner mot jämbördiga inom dessa kriterier. Med dessa kriterier tycker jag inte att tex jurist är så mycket mer värda i lön än tex biblotikarie med samma mängd hp. Därav mitt resonemang.
Hur definierar du lönedumpning? Vi har idag fri rörlighet av varor och tjänster vilket gör att vi här i Sverige kan köpa varor "billigt" och som nästan ingen skulle köpa om de tillverkats i Sverige för att de då blir för dyra. Jättebra tycker nog de flesta och funderar inte så mycket över villkoren och lönerna för arbetarna i länderna där de produceras och det faktum att motsvarande tillverkningsindustri i Sverige slås ut eller redan slagits ut. När det gäller fri rörlighet av tjänster blir det mer påtagligt och skapar missnöje när arbetarna faktiskt kommer till Sverige och utför ett arbete, ofta till en lägre lön än sina svenska kollegor. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Personligen är jag för fri rörlighet men naturligtvis ska det ske enligt gällande regler.hejkon skrev:Det är klart att det är negativt med lönedumpningar i alla branscher. Det jag menar, om än otydligt, är att löner i allmänhet är satta efter vissa premisser, oftast. Som vilka kan vara, ansvar, påverkan (fysisk och psykisk), kunskap, risker, marknad, efterfrågan, längd på arbetsliv m.m.
Då tycker jag att vissa kategorier lyfter väl höga löner mot jämbördiga inom dessa kriterier. Med dessa kriterier tycker jag inte att tex jurist är så mycket mer värda i lön än tex biblotikarie med samma mängd hp. Därav mitt resonemang.
När det gäller ditt exempel att en bibliotekarie och en jurist borde ha samma lön enligt dina kriterier så håller jag helt enkelt inte med. Men om vi tar ett jämförbart exempel med hantverkare som gått byggprogrammet och undersköterskor som läst vårdprogrammet. Anser du att de borde ha samma lön? Om inte vem borde tjäna mer, i så fall hur mycket mer och varför?
Är det bara jag som tycker att det är lite absurt att diskutera vad andra *borde* tjäna?
Det finns inget perfekt system, men en konkurrensutsatt marknad med grundläggande skydd i form av lagar och regelverk är nog det bästa system som människan kommit på hittills. Den stora orsaken till att jurister och snickare tjänar mer än sjuksköterskor och lärare är nog att de förstnämnda främst hand jobbar inom den privata sektorn, medan de sistnämnda främst jobbar inom den offentliga sektorn.
Det finns inget perfekt system, men en konkurrensutsatt marknad med grundläggande skydd i form av lagar och regelverk är nog det bästa system som människan kommit på hittills. Den stora orsaken till att jurister och snickare tjänar mer än sjuksköterskor och lärare är nog att de förstnämnda främst hand jobbar inom den privata sektorn, medan de sistnämnda främst jobbar inom den offentliga sektorn.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Med den dränering av kvalificerad vårdpersonal till bl.a. Norge som nu sker kan det nog bli kraftiga ändringar rätt snart:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2259913-brist-pa-sjukskoterskor-ger-topploner
Så vida inte vakuumet täcks av "importerad" arbetskraft som knappt kan kommunicera med patienterna på svenska, och som nöjer sig med den traditionellt låga lönen.
Att sedan de kommunala/landstingsstyrda vårdgivarna är så kortsynta att de inte förmår arbeta bort "bemanningsbranschen" med dess skyhöga kostnader är väl bara ett tecken på inkompetens i ledningen!
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2259913-brist-pa-sjukskoterskor-ger-topploner
Så vida inte vakuumet täcks av "importerad" arbetskraft som knappt kan kommunicera med patienterna på svenska, och som nöjer sig med den traditionellt låga lönen.
Att sedan de kommunala/landstingsstyrda vårdgivarna är så kortsynta att de inte förmår arbeta bort "bemanningsbranschen" med dess skyhöga kostnader är väl bara ett tecken på inkompetens i ledningen!
KnockOnWood Tack för dom orden det är så nära sanningen det går att kommaKnockOnWood skrev:Med den dränering av kvalificerad vårdpersonal till bl.a. Norge som nu sker kan det nog bli kraftiga ändringar rätt snart:
[länk]
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg