iptv leverantörer som kontaktas via messenger och tar betalt via swish blir vanligare. Man menar att det är lagligt då man avkodar videoströmmen utanför eu.

Kanalbolagen har givetvis en annan uppfattning, men hur ser lagen ut egentligen?

150sek för alla kanaler är priset ungefär.
 
tommib
Varför skulle upphovsrättsbrott bli mindre olagligt bara för att det görs utanför EU?

Man kan ev argumentera att det görs i ett land som inte har upphovsrättslagstiftning men det vidaresänds hit där vi har det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det är väl när materialet konsumeras som brottet begås?
 
Bra frågor, det är exakt det som ska redas ut här.

Tyckande och ”du förstår väl att....” undanbedes.
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Jag har ju färskt i minnet den där killen i Göteborg som tillhandahöll "pirat-TV" och visst åkte även "tittare" dit där ..
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jakten-pa-pirat-tv-kunder-trappas-upp

Så jag tror egentligen inte att de avkodar utanför EU för att skydda "tittaren" utan sig själva.

EDIT: Njä, det var ju card-sharing. Läste din länk noggrannare, och det må ju så vara att det är en grå-zon, men den lär väl EU täppa till snabbt ...
 
  • Gilla
Olof.s
  • Laddar…
De skriver väl själva oftast på hemsidan att deras tjänst inte är helt laglig i Sverige men där de verkar tycks allt vara ok. Är bra pris om inte annat för alla kanaler men själv går man i tankarna på att minska ner sitt minimala utbud pga all dynga som faktiskt visas på TV.
 
  • Gilla
Zezoz och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför skulle upphovsrättsbrott bli mindre olagligt bara för att det görs utanför EU?

Man kan ev argumentera att det görs i ett land som inte har upphovsrättslagstiftning men det vidaresänds hit där vi har det.
Detta är jue dock inget självklart upphovsrättsbrott framförallt för att det inte är klarlagt i sverige att mottagaren av en olaglig stream gör något olagligt eller ej, den som skickar ut strömmen gör så klart något olagligt, typ samma som att sälja sex är lagligt men att köpa är olagligt, men tvärt om,

Blir även en upphovsrättsbrotslig djungel då kanalen/kanalleverantören som strömmas inte äger upphovsrätten utan endast köper tillstånd att sända andras upphovsrättsskyddade material.

Därav att avkodningslagen finns. Och här är det definitift den som avkodar som gör något brottsligt. Eftersom man inte själv utför avkodningen som man tex gör vid cardsharing eller piratkort förr i tiden så bryter inte användaren av denna IPTV mot avkodningslagen.

Den som säljer IPTV tjänsten lär jue däremot göra något olagligt.

Så ja juridisk gråzon.

Sen har vi förvisso problemet med att domstolar inte förstår tekniken och att man därav mycket väl kan bli dömd endå.
 
Det är fullt lagligt i Sverige att ta emot dessa kanaler. 150 pix är en bra deal!
 
  • Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
Som tidigare skrev. Inte olagligt att nyttja eftersom lagen är skriven som att avkodningsutrustning är olagligt, typ gamla piratboxar.
 
Att äga en bibel gör det väl inte mindre olagligt bara för att man gör det utanför nordkorea?
Jo, det är faktiskt helt lagligt att äga en bibel i sverige, för här gäller inte nordkoreansk lag. På samma sätt som de lagar eu har accepterat FAKTISKT INTE GÄLLER UTANFÖR EU.

Sen kan man titta i lagen, vad exakt är det som är olagligt. Tydligen är det själva avkodningen som är olaglig. Sker den utanför EU, ja då är det ju faktiskt LAGLIGT.

Vill man utnyttja hål i lagtexten för att få egna fördelar helt lagligt så har man sin fulla rätt att göra det. Har man ett högt rättspatus och önskar göra det som känns moraliskt rätt, kanske man väljer att avstå.

Ni där emellan kommer att fortsätta diskutera i trådar som denna för att övertala ängeln på er axel att säga: GÖR DET!
 
  • Gilla
  • Haha
Fredric L och 2 till
  • Laddar…
Har inget att tillföra i ämnet i sig, men har en liten fundering/kommentar kring kanaler/tv och utbud. Jag gillar dokumentärer. Jag tycker t.ex. BBC gör (eller åtminstone brukade göra) väldigt bra sådana, men tyvärr finns det ingen kanal eller tjänst som jag veterligen kan skaffa för att se dom. Min flickvän plöjer en massa serier och hon kan förvisso se en del av dom "lagligt", men problemet är att många är tillgängliga i Sverige först långt efter de visats i USA. Då vi lever i en så globaliserad värld tycker man att serier borde släppas samtidigt överallt. Och för min del hade jag gärna betalt en rimlig slant för att kunna se de program/dokumentärer jag gillar att se om det bara funnits tillgängligt. Pga. dessa problem har vi många gånger inget annat val än att ladda hem via "alternativa" sidor. Borde finnas ett slags Spotify för TV där verkligen ALLT finns tillgängligt, på samma datum oavsett i vilket land man bor, fast inte med ett månadspris som på Spotify, för det inser jag problemet med, men mer en pay per view-modell med RIMLIGA priser för ett program.
 
  • Gilla
Keyman001 och 3 till
  • Laddar…
vågar man fråga efter vilken leverantör det är som erbjuder det för 150:- ?
 
Jag kör Rapid swiss. 30 euro för tre månader. Alla kanaler typ. (Hela världen).

Enda moraliska dilemmat jag har är väl att man stöttar typ maffian på Malta eller nåt.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
C Christoffer L skrev:
vågar man fråga efter vilken leverantör det är som erbjuder det för 150:- ?
Finns många olika på Ebay bland annat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.