44 401 läst ·
412 svar
44k läst
412 svar
Kravbrev mot fildelare
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 695 inlägg
HBO Nordic ska den tydligen gå på.
just problemet, "den ska gå", om Stars! hade varit lite kreativa, hade de ju låtit folk i Sverige (som exempel) se den på deras hemsida med reklam som är anpassat för Sverige. dessutom hade de kunnat få riktad reklam vilket är vansinnigt mer effektivt än generell.
Redigerat:
Du repeterar något som antipirat-organisationerna gillar att slänga sig med men som endast är en (felaktig) åsikt när det gäller fildelning och/eller piratkopiering.Johan Gunverth skrev:
Upphovsrätten är ett undantag från äganderätten och var ursprungligen var till för att säkra inkomsterna åt konstnärer. Idag har den blivit en ganska absurd historia avsedd att skydda kommersiella intressen åt multinationella mediabjässar.
Fildelning är just ett brott mot upphovsrätten. Stöld är en helt annan del av brottsbalken och hittills har ingen fildelare dömts mot den. Inte ens de som kommersiellt har spridit kopior på CD, DVD och liknande fysiska media i stor skala.
Man må ha åsikter men om man skall tas seriöst får man hålla sig fakta.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Är vi överens om att de som tittar på film bör betala för sig? Om inte, vem ska betala för att film och teveserier görs?
Black Sails finns efter vad jag förstår att se på HBO Nordic, och man kan köpa den på Dvd/Blueray på de vanliga ställena. Så om man VILL göra rätt för sig så går det.
Black Sails finns efter vad jag förstår att se på HBO Nordic, och man kan köpa den på Dvd/Blueray på de vanliga ställena. Så om man VILL göra rätt för sig så går det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Läs igenom tråden om du orkar, men jag har hela tiden hävdat att det är stöld i allmänna ordalag och inte den juridiska termen. I morgon får jag fackkunnigt svar. 😊Ollin skrev:Du repeterar något som antipirat-organisationerna gillar att slänga sig med men som endast är en (felaktig) åsikt när det gäller fildelning och/eller piratkopiering.
Upphovsrätten är ett undantag från äganderätten och var ursprungligen var till för att säkra inkomsterna åt konstnärer. Idag har den blivit en ganska absurd historia avsedd att skydda kommersiella intressen åt multinationella mediabjässar.
Fildelning är just ett brott mot upphovsrätten. Stöld är en helt annan del av brottsbalken och hittills har ingen fildelare dömts mot den. Inte ens de som kommersiellt har spridit kopior på CD, DVD och liknande fysiska media i stor skala.
Man må ha åsikter men om man skall tas seriöst får man hålla sig fakta.
Man kan notera den ytterst infinitesimala "kraft" som Telia lägger på att argumentera för att det inte finns någon, som de själva säger, "dokumentaion i ärendet som kopplar de i bilagan angivna IP-adresserna till de påstådda intrången." vilket ju är hela grunden för ärendet.Jocke Best skrev:
I resterande del av texten har Telia klart och tydligt accepterat att lämna ut informationen, och begär endast mer tid för att göra detta, samt förklarar ytligt varför.
Man kan alltså konstatera att det som nämnts i tråden tycks stämma allt för väl. Det spelar ingen roll om abonnenter kan kopplas till intrången eller inte, Telia lämnar ut uppgifterna ändå utan strid. Det enda Telia vill ha är ett par månader extra.
Det är ju lite konstigt då, att när jag söker i tråden på ditt uttryck "allmänna ordalag" så får jag inga andra träffar än den här!?!?Johan Gunverth skrev:
Jag kan säga som så att jag hade kunnat instämma med att det är ett uttryck som används i dagligt tal, om än felaktigt, men jag har inte uppfattat din argumentation i tråden som avseende endast det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Du menar att du helst inte VILL tolka det så? 😉thomasx skrev:Det är ju lite konstigt då, att när jag söker i tråden på ditt uttryck "allmänna ordalag" så får jag inga andra träffar än den här!?!?
Jag kan säga som så att jag hade kunnat instämma med att det är ett uttryck som används i dagligt tal, om än felaktigt, men jag har inte uppfattat din argumentation i tråden som avseende endast det.
även om det finns att köpa som DVD, så har ju den inte tidigare varit tillgänglig på streaming i sverige om jag förstår saken rätt, alltså har inte branschen lyckats tillgodose kundbehovet, som är att på ett enkelt och smidigt sätt kunna se nämnda serie när den är ny.
Det är ju detta som de måste inse, att gå mot globala avtal eller streama ut den själva. hur mycket får tex HBO betala till Stars! per titt av ett avsnitt? det kan ju inte vara många kronor, utan kanske 5 (spekulerar), men om de själva hade haft att det gick se på deras sida för samma peng, och betala direkt med kort eller paypal, så hade säkerrt många gjort det... vitsen med streaming är ju att slå bort alla mellanhänder som varit ineffektiva och inte varit värdeskapande.
Det är ju detta som de måste inse, att gå mot globala avtal eller streama ut den själva. hur mycket får tex HBO betala till Stars! per titt av ett avsnitt? det kan ju inte vara många kronor, utan kanske 5 (spekulerar), men om de själva hade haft att det gick se på deras sida för samma peng, och betala direkt med kort eller paypal, så hade säkerrt många gjort det... vitsen med streaming är ju att slå bort alla mellanhänder som varit ineffektiva och inte varit värdeskapande.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Ja!Stefan Bengtsson skrev:
Men upphovsrätten behöver en rejäl översyn internationellt.
Rimliga förslag som jag läst i tråden och på andra ställen:
- Upphovsrätt bör tidsbegränsas till t.ex. 10 år så som patent.
- Konkurrensutsätt distrubutionen, upphovsmakare bör få betalt, men det bör finnas fler distributörer på samma film/låtar
- Bryt upp geografiska begränsningar
- Bryt upp löjliga tidsbegränsningar, idag betalar man DYRT för att få titta på fotboll från Premier Leauge, men du får inte streama i efterhand, utan det är live som gäller, känns omodernt. Samma sak med t.ex. SVT Play där serier försvinner hela tiden.
Flera undersökningar visar att de som är "piratar" är stor-konsumenter av lagligt köpt underhållning, branschen ger sig på sina bästa kunder...