Tycker det verkar väldigt löst, motsvarande bluffakturor.
Betala och slipp bekymmer för nått som skulle bli väldigt omfattande att bevisa vem det är som gjort vad.

Sen blir det troligen även så att de får tag i några barnfamiljer eller andra enkla att fånga grupper, de "stora fiskarna" kommer de inte att få tag i ändå.

De filmer jag laddat ner är ofta sånt som man inte hittar att köpa, har massor med köpt film, men ibland hittar man inte allt i butik ändå, är mycket inne på asiatiska filmer och de kan man ju dessvärre glömma på netflix och i videobutiken.

Sen för övrigt så tror jag det ger väldigt mycket badwill, skulle jag få ett sånt brev så skulle jag aldrig någonsin köpa en film som tillhör det bolaget som står bakom den film jag skulle bli anklagad för.
Ungefär som man bojkottar andra ställen som man tycker behandlar en dåligt.
Troligen skulle det även dra ner mitt intresse ganska mycket överlag att handla film.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tony Rosendahl
  • Laddar…
K
Har det inte funnits företag med liknande metoder flera gånger tidigare. Skillnaden mot tidigare är att media gillar initiativ mot fildelning men inte bluffakturor där man påstår att folk laddat ner porr. ..

Det ska bli spännande att se vilka som får bluffakturorna.. är det verkligen folk som fildelat eller kommer de hävda att alla mellan 20 och 30 fildelar och helt enkelt skicka bluffakturor till alla eller slumpmässigt utvalda. ..?
 
Det blir ju även intressant när de första breven kommer, vilka internetleverantörer har lämnat uppgifter och på vilka plattformar har de hittat "bevisen".
det riskerar ju att bli en badwill även för nätleverantörer om det framstår som att det finns ett mönster i det, Telia verkar ju tex allmänt kända för att lämna uppgifter till höger och vänster, visar det sig att de 500st första har samma nätleverantör så är det ju kanske inte helt bra reklam.

Det driver ju dock utvecklingen framåt när kluriga personer kommer på sätt att gömma sig.
 
Mikael_L
Johan Gunverth skrev:
Vad har det med saken att göra? Det är fortfarande stöld. Spridningskollen är fortfarande idioter. Jag håller dock med dig om att mediebolagens strategier med landsgränser och marknadsindelningar hör forntiden till, men det ursäktar fortfarande inte stöld.
Det är inte alls stöld.

Det är möjligen ett immaterialrättsbrott, aldrig stöld.

Och ersättningen är skadan som rättighetsinnehavaren lidit. Dvs typ max 50-200kr för brottet att ha laddat ner filmen, då skadan som max kan anses vara förlorad intäkt för en DVD/BD.
Och om den som laddat ner filmen inte alls skulle ha sett den ifall man varit tvungen att masa sig iväg och köpa den så är skadan faktiskt 0kr.



När du kallar det "stöld" (upprepade ggr) men i övrigt verkar vara såpass insatt blir man lite bekymrad över vems ärenden du går ... :confused:
Låter precis som film och musikindustrins kampanjer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Det blir ju även intressant när de första breven kommer, vilka internetleverantörer har lämnat uppgifter och på vilka plattformar har de hittat "bevisen".
det riskerar ju att bli en badwill även för nätleverantörer om det framstår som att det finns ett mönster i det, Telia verkar ju tex allmänt kända för att lämna uppgifter till höger och vänster, visar det sig att de 500st första har samma nätleverantör så är det ju kanske inte helt bra reklam.

Det driver ju dock utvecklingen framåt när kluriga personer kommer på sätt att gömma sig.
Telenor är en av operatörerna.




Skärmavbild av en Twitter-konversation mellan en användare och Telenor Sverige om kunddata och lagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan Gunverth skrev:
Dömer absolut ingen, men stöld är stöld.
Har det blivit tillåtet för privatpersoner och företag att själva döma och kräva ersättning?
 
Nej, och det är ju inte vad detta inkassoföretag gör heller, rent formellt. Det är ju det som är så fult.
 
Mikael_L skrev:
Det är inte alls stöld.

Det är möjligen ett immaterialrättsbrott, aldrig stöld.
Ordklyverier kanske, rent juridiskt heter det nog inte stöld, men nog fan är det stöld att använda någons IPR utan tillåtelse.
 
  • Gilla
politby och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tro att Telia delar ut ens information så fort någon frågar. Det blir intressant och se om det finns något mönster när breven skickas ut. Om det inte finns domstolsbeslut, är det inte brott mot PuL då?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Det finns domstolsbeslut, problemet är att tingsrätten är så okunniga på detta så att man beslutar om att lämna ut uppgifter på väldigt vaga grunder.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det är inte alls stöld.

Det är möjligen ett immaterialrättsbrott, aldrig stöld.

Och ersättningen är skadan som rättighetsinnehavaren lidit. Dvs typ max 50-200kr för brottet att ha laddat ner filmen, då skadan som max kan anses vara förlorad intäkt för en DVD/BD.
Och om den som laddat ner filmen inte alls skulle ha sett den ifall man varit tvungen att masa sig iväg och köpa den så är skadan faktiskt 0kr.



När du kallar det "stöld" (upprepade ggr) men i övrigt verkar vara såpass insatt blir man lite bekymrad över vems ärenden du går ... :confused:
Låter precis som film och musikindustrins kampanjer.
Stöld, stöld, stöld! :D

Vad är det då som hindrar en person som "levererat in" materialet till sig själv att göra rätt för sig?. Knappast frånvaron av momskvitto. Snarare att kanalen för betalning knappast existerar.
Om man passerar förbi en bord med varor där det står "lägg pengarna i skålen" när ingen är där, så passar man ju inte på att stjäla, eller hur? Du gör rätt för dig. Överenskommelsen eller avtalet är att du gör rätt för dig när du tillskansar dig en vara som har ett värde för säljaren.
Nej, jag jobbar inte för medieindustrin, har inga aktier i den, utan tycker bara "att göra rätt för sig" är rent bondförnuft. Jag är rätt ensam om den uppfattningen har jag förstått.


...och det är alltid bra att använda "..." när man delciterar så att det framgår att citatet inte är taget ur sitt sammanhang. ;)
 
  • Gilla
politby och 2 till
  • Laddar…
Men man måste ju ha en ratio på 100%, 1.0 för att ha laddat ner en film, annars har man ju bar laddat ner delar av den, en sk hit and run som 99% ägnar sig åt. Omöjligt att bevisa att man har en hel film på datorn.
 
Ganescha skrev:
Men man måste ju ha en ratio på 100%, 1.0 för att ha laddat ner en film, annars har man ju bar laddat ner delar av den, en sk hit and run som 99% ägnar sig åt. Omöjligt att bevisa att man har en hel film på datorn.
Det är ju det som är det fina med detta, de behöver ju inte bevisa, de frågar ju om du vill betala eller om de ska "bevisa", i vanlig sann ordning så är det nog många som kommer knyta näven i fickan och betala för att slippa krångel.

De skulle ju rent av kunna skicka ut en sån här faktura till var och en i hela landet, då slapp de ju även gå till tingsrätten.

Om man får ett sånt här brev och betalar, är det lagligt att behålla filmen man då betalat?
 
MathiasS skrev:
Ordklyverier kanske, rent juridiskt heter det nog inte stöld, men nog fan är det stöld att använda någons IPR utan tillåtelse.
Nej, det är inte ens stöld om min granne tar en av mina CD-skivor med Rolling Stones och spelar den hemma hos sig, och sedan lägger tillbaka den, helt utan att fråga vare sig mig eller rättighetsinnehavarna.

Sedan är det också skillnad på att ladda ner en film och att fildela en film. Om dessa bedragare kräver 2000:- av någon som laddat ner en film, ja, då är de verkligen bedragare, får någon sådan skada lider de inte av en nedladdad film. Om någon laddar upp en film många gånger är det en annan sak, men återigen blir det nog rätt bökigt att bevisa i vilken utsträckning en enskild abonnent delat en viss film.
 
thomasx skrev:
Nej, det är inte ens stöld om min granne tar en av mina CD-skivor med Rolling Stones och spelar den hemma hos sig, och sedan lägger tillbaka den, helt utan att fråga vare sig mig eller rättighetsinnehavarna.

Sedan är det också skillnad på att ladda ner en film och att fildela en film. Om dessa bedragare kräver 2000:- av någon som laddat ner en film, ja, då är de verkligen bedragare, får någon sådan skada lider de inte av en nedladdad film. Om någon laddar upp en film många gånger är det en annan sak, men återigen blir det nog rätt bökigt att bevisa i vilken utsträckning en enskild abonnent delat en viss film.
I Sverige har man rätt att kopiera visst upphovsrättskyddat material för privat bruk, familj eller vänner. Om man köpt en DVD eller CD har man rätt att kopiera den för eget bruk och till familj och bekanta utan tillåtelse från rättighetshavaren. Det gäller inte för datorprogram eller för hela böcker. För denna rätt betalar man en kassettavgift på tomma skrivbara media (exempelvis kassettband, brännbara cd-skivor och externa hårddiskar), som sedan fördelas mellan upphovsrättsinnehavare.

Det måste ju vara en kompis som så snällt delar filmer till sina vänner genom torrentsidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.