44 352 läst ·
412 svar
44k läst
412 svar
Kravbrev mot fildelare
Det är viktigt att inte normalisera detta beteende genom att betala. "Vi 'lovar' att inte driva detta 'brott' vi 'vet' att du har begått till domstol om du betalar".
Upphovsrättsmål av olika slag är lite av en skamfläck i den svenska rättsapparaten, hoppas inte detta ytterligare blir en väg för kapitalstarka särintressen att skrämma enskilda.
Upphovsrättsmål av olika slag är lite av en skamfläck i den svenska rättsapparaten, hoppas inte detta ytterligare blir en väg för kapitalstarka särintressen att skrämma enskilda.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
Spridningskollens taktik: för jävligt!
Folk som snattar filmer och musik: för jävligt!
Gör rätt för er, era snåljävlar så slipper vi diskussionen helt och hållet.
Folk som snattar filmer och musik: för jävligt!
Gör rätt för er, era snåljävlar så slipper vi diskussionen helt och hållet.
Jonathan Rieder Lundkvist skriver:
En kommentar om Spridningskollen.se & Gothia Law
Detta är en allmän varning om bolaget Gothia Law och deras initiativ Spridningskollen.se. Detta bolag ämnar skicka ut fakturor där de anklagar folk för att ha illegalt fildelat en film vid ett visst tillfälle. Samtidigt så far de med en hel del osanning gällande deras metoder.
http://jrl5.blogspot.se/2016/09/en-kommentar-om-spridningskollense.html
En kommentar om Spridningskollen.se & Gothia Law
Detta är en allmän varning om bolaget Gothia Law och deras initiativ Spridningskollen.se. Detta bolag ämnar skicka ut fakturor där de anklagar folk för att ha illegalt fildelat en film vid ett visst tillfälle. Samtidigt så far de med en hel del osanning gällande deras metoder.
http://jrl5.blogspot.se/2016/09/en-kommentar-om-spridningskollense.html
Efter att ha läst det så är det ganska självklart hur man skulle svarat på ett ev krav. Du har ju inga garantier om du betalar så det är bara att låta bli...thomas33 skrev:Jonathan Rieder Lundkvist skriver:
En kommentar om Spridningskollen.se & Gothia Law
Detta är en allmän varning om bolaget Gothia Law och deras initiativ Spridningskollen.se. Detta bolag ämnar skicka ut fakturor där de anklagar folk för att ha illegalt fildelat en film vid ett visst tillfälle. Samtidigt så far de med en hel del osanning gällande deras metoder.
[länk]
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
Du är nog lite fel ute. Som det står i den första länken så är de flesta som fildelar de absolut största kunderna av bio och köpta filmer. Jag tror det inte har med pengar att göra utan tillgång och efterfrågan. Hade Netflix haft det så fort det släpps på blu-ray hade säkert fildelandet halverats. Istället får man vänta månader-år eller att det helt enkelt inte går att få tag på i landet du bor i. Spotify måste ha bidragit till att fildelandet drastiskt minskat. Nästan all musik finns där nu....Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
Vad har det med saken att göra? Det är fortfarande stöld. Spridningskollen är fortfarande idioter. Jag håller dock med dig om att mediebolagens strategier med landsgränser och marknadsindelningar hör forntiden till, men det ursäktar fortfarande inte stöld.Ramnemark skrev:Du är nog lite fel ute. Som det står i den första länken så är de flesta som fildelar de absolut största kunderna av bio och köpta filmer. Jag tror det inte har med pengar att göra utan tillgång och efterfrågan. Hade Netflix haft det så fort det släpps på blu-ray hade säkert fildelandet halverats. Istället får man vänta månader-år eller att det helt enkelt inte går att få tag på i landet du bor i. Spotify måste ha bidragit till att fildelandet drastiskt minskat. Nästan all musik finns där nu....
Det har med din kommentar "snåljåpar". Sen är det ingen rättighet att se på film och serier. Men fildelandet är en konsekvens av att de inte kan tillgodose efterfrågan...Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 185 inlägg
Det var riktat till alla som "nätsnattar". Och jag håller med om att det inte är någon rättighet. Där är nog pudelns kärna i beteendet; att man tar sig en frihet man inte rätt till. Folk i allmänhet har börjar tappa känslan för överenskommelser och avtal. Det är ohederligt och inte OK.Ramnemark skrev:
Om en immateriell vara inte finns att köpa, kan man då stjäla den av någon som inte säljer eller distribuerar den?
Om jag vill se en film som inte finns att köpa på DVD eller via nätet, som inte finns att hyra i videobutiken och som inte går på bio eller kan köpas på annat vis.
Men jag kan ladda ner den från en kompis.
Vem har då lidit en ekonomisk skada av att jag laddar ner den från den kompisen?
Om jag vill se en film som inte finns att köpa på DVD eller via nätet, som inte finns att hyra i videobutiken och som inte går på bio eller kan köpas på annat vis.
Men jag kan ladda ner den från en kompis.
Vem har då lidit en ekonomisk skada av att jag laddar ner den från den kompisen?
Här är några av Telias paragrafer i deras allmänna villkor,
4 Kundens användning av Tjänsten
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet.
Kunden svarar exempelvis för att
användningen av Tjänsten inte:
a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia
eller tredje man,
d) kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan
immaterialrätt,
e) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller
beslut,
Och så här står det i deras Användningspolicy,
8. Användande av Telias produkter och tjänster för att störa annan kunds eller behörig användares utnyttjande av Telias nät. Varje Internetkund hos Telia är ansvarig för aktiviteter och de användare som nyttjar kundens anslutning. Kund samtycker, genom att ta tjänsten i anspråk, till att försäkra sig om att alla slutanvändare av tjänsten åtföljer dessa Riktlinjer. Anmärkning på kund eller annan slutanvändare kommer att framföras till kundens utpekade kontaktperson för åtgärd. Skulle överträdande av riktlinjerna för tillåten användning ske förbehåller sig Telia rätten att, på sätt Telia finner lämpligt och utan föregående meddelande, stänga av tjänsten eller vidta åtgärder för att hindra ifrågavarande kunds fortsatta brott mot Riktlinjerna.
Vet inte om man ska tolka det som att Telia tycker att kunden ska ha koll på alla aktiviteter som
försegår på tjänsten, men man kanske ska vara försiktig med att lämna ut sitt wifilösenord.
4 Kundens användning av Tjänsten
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet.
Kunden svarar exempelvis för att
användningen av Tjänsten inte:
a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia
eller tredje man,
d) kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan
immaterialrätt,
e) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller
beslut,
Och så här står det i deras Användningspolicy,
8. Användande av Telias produkter och tjänster för att störa annan kunds eller behörig användares utnyttjande av Telias nät. Varje Internetkund hos Telia är ansvarig för aktiviteter och de användare som nyttjar kundens anslutning. Kund samtycker, genom att ta tjänsten i anspråk, till att försäkra sig om att alla slutanvändare av tjänsten åtföljer dessa Riktlinjer. Anmärkning på kund eller annan slutanvändare kommer att framföras till kundens utpekade kontaktperson för åtgärd. Skulle överträdande av riktlinjerna för tillåten användning ske förbehåller sig Telia rätten att, på sätt Telia finner lämpligt och utan föregående meddelande, stänga av tjänsten eller vidta åtgärder för att hindra ifrågavarande kunds fortsatta brott mot Riktlinjerna.
Vet inte om man ska tolka det som att Telia tycker att kunden ska ha koll på alla aktiviteter som
försegår på tjänsten, men man kanske ska vara försiktig med att lämna ut sitt wifilösenord.
Detta gäller avtalet mellan Telia och kunden, ingen annan. Det är ett sätt för Telia att hålla sin rygg fri och kunna stänga av ett abonnemang även om kunden säger att denne inte gjort något fel och hänvisar till någon annan som använt abonnemanget.Peter2400 skrev:Här är några av Telias paragrafer i deras allmänna villkor,
4 Kundens användning av Tjänsten
4.1 Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet.
Kunden svarar exempelvis för att
användningen av Tjänsten inte:
a) ger upphov till skada eller annan olägenhet för Telia
eller tredje man,
d) kränker Telias eller tredje mans upphovsrätt eller annan
immaterialrätt,
e) strider mot lag eller mot myndighets föreskrift eller
beslut,
Och så här står det i deras Användningspolicy,
8. Användande av Telias produkter och tjänster för att störa annan kunds eller behörig användares utnyttjande av Telias nät. Varje Internetkund hos Telia är ansvarig för aktiviteter och de användare som nyttjar kundens anslutning. Kund samtycker, genom att ta tjänsten i anspråk, till att försäkra sig om att alla slutanvändare av tjänsten åtföljer dessa Riktlinjer. Anmärkning på kund eller annan slutanvändare kommer att framföras till kundens utpekade kontaktperson för åtgärd. Skulle överträdande av riktlinjerna för tillåten användning ske förbehåller sig Telia rätten att, på sätt Telia finner lämpligt och utan föregående meddelande, stänga av tjänsten eller vidta åtgärder för att hindra ifrågavarande kunds fortsatta brott mot Riktlinjerna.
Vet inte om man ska tolka det som att Telia tycker att kunden ska ha koll på alla aktiviteter som
försegår på tjänsten, men man kanske ska vara försiktig med att lämna ut sitt wifilösenord.
Telias skrivning ovan kan aldrig ge tredje man några rättigheter gentemot kunden avseende vad någon som använt kundens abonnemang har gjort. Ej heller kan kunden hållas skadeståndsansvarig gentemot tredje man för att någon annan har fildelat via kundens abonnemang. Jag skulle nog säga att man inte heller kan hållas skadeståndsansvarig gentemot Telia för något sådant.