4 061 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Krav på ventilationsfirma
Jag menade bara att Åsa Och du hade lite rätt och lite fel.KnockOnWood skrev:
Man gör OVK på självdrag också, och all ventilation genomgår inte en ovk. Finns en del undantag som framgår av texten jag länkade till.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Citat" Så vitt jag förstår gäller Obligatorisk VentilationsKontroll, OVK, endast vid mekanisk tilluft, som t. ex. i ett FTX-system.
Men naturligtvis också i ett FT-system utan värmeväxlare. Men det förekommer väl knappast numera."
Nej ,det gäller inte endast mekanisk ventilation. Självdragshus är också besiktningspliktiga. Se länkat dok. vilka hustyper det gäller och intervaller.
Citat" 2. All ventilation ska genomgå OVK-besiktning. Borde ni få som krav från stadsbyggnadskontoret i samband med att ni gör bygganmälan (vilket ni ska göra enligt lag)"
Nej. All ventilation ska inte genomgå en ovk besiktning. Industrilokaler med proccessventilation är tex undantagna.
Se även där länkat dok. för att se vilka typer av ventilation som är besiktningspliktiga.
Vet inte om jag orkar gå in mer på det. Är man intresserad är det bara att läsa in sig.
Men naturligtvis också i ett FT-system utan värmeväxlare. Men det förekommer väl knappast numera."
Nej ,det gäller inte endast mekanisk ventilation. Självdragshus är också besiktningspliktiga. Se länkat dok. vilka hustyper det gäller och intervaller.
Citat" 2. All ventilation ska genomgå OVK-besiktning. Borde ni få som krav från stadsbyggnadskontoret i samband med att ni gör bygganmälan (vilket ni ska göra enligt lag)"
Nej. All ventilation ska inte genomgå en ovk besiktning. Industrilokaler med proccessventilation är tex undantagna.
Se även där länkat dok. för att se vilka typer av ventilation som är besiktningspliktiga.
Vet inte om jag orkar gå in mer på det. Är man intresserad är det bara att läsa in sig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Citat från Boverkets skrift:Tjoa skrev:Citat" Så vitt jag förstår gäller Obligatorisk VentilationsKontroll, OVK, endast vid mekanisk tilluft, som t. ex. i ett FTX-system.
Vet inte om jag orkar gå in mer på det. Är man intresserad är det bara att läsa in sig.![]()
"En- och tvåbostadshus med S- eller F-ventilation utan värmeåtervinning
är undantagna."
Tråkigt att du inte orkar kolla innan du skriver.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Börjar va dags för ts att kliva in här... Jag tackar för infon att det krävs en ovk i samband med nyinstallationen av ftx samt att det efter den ovk:n inte behöver göras igen. Övriga petitesser som säkert är viktiga i andra sammanhang kan vi lämna därhän för nu...
Det jag ser som störst risk är att vi efter genomförd injustering inte är nöjd med antingen ljud eller flöde.
Räcker normen inom dessa områden? Ni som upplever er som ljudkänsliga, vad säger ni? Det är ju ett vanligt förekommande argument att "det går inte att sova på grund av ljudet".
Det jag ser som störst risk är att vi efter genomförd injustering inte är nöjd med antingen ljud eller flöde.
Räcker normen inom dessa områden? Ni som upplever er som ljudkänsliga, vad säger ni? Det är ju ett vanligt förekommande argument att "det går inte att sova på grund av ljudet".
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra sammanfattning!Emmet skrev:Börjar va dags för ts att kliva in här... Jag tackar för infon att det krävs en ovk i samband med nyinstallationen av ftx samt att det efter den ovk:n inte behöver göras igen. Övriga petitesser som säkert är viktiga i andra sammanhang kan vi lämna därhän för nu...
När det gäller standardflödena är det just en standard, som man försöker uppfylla vid injusteringen.
Hur man gör när kontrollen är klar är väl en sammanvägning av olika faktorer:
Ljudnivå, som du nämner, antal personer i familjen, dusch- bad- rök- och matlagningsvanor.
Jag har själv halverat ventilationen från 160 m3/h till 80 m3/h, då vi bara är två personer i hushållet, och vi inte är några långduschare.
Normvärdena utgår nog från en fempersonersfamilj.
På mitt aggregat är detta enkelt: Där är tre lägen på ett reglage, 1, 2, 3 där 2 är normalläget.
Därifrån kan man lätt halvera eller dubblera flödet.
Så ventilationen är ohörbar. Fast det låter knappt något vid "normalflöde" heller.
Det syns och känns ju snabbt om ventilationen är otillräcklig.
Imma på fönstren, handdukar som inte torkar, unken lukt osv.
Att ventilera mer än nödvändigt är ju att "elda för kråkorna".
Redigerat:
Ja en bra ton håller humöret uppe. Får skylla på en dålig dag på jobbet. Ber om ursäkt för det.KnockOnWood skrev:
Håller helt med dig om ovanstående. Normen är ju satt för att det skall funka för nästan alla.
Viktigast är ju att man har koll på sin egen inomhusmiljö och att inte snålheten bedrar visheten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack Tjoa, det var rakryggat av dig att skriva så!Tjoa skrev:
Jag får ju erkänna att jag själv har väldigt lätt att uttrycka mig med onödiga ordval om "meningsmotståndare".
Är lite av en tangentbordskrigare som det heter.
Hoppas att det ordnar sig med jobbet! Livet har ju sina ups and downs.
Jag är säker på att vi skall komma bra överens i fortsättningen, i alla fall om det inte rör sig om flerbostadshus
Försökte nu hitta en utskrift jag har någonstans (har tyvärr en väldig oordning på pappren) om krav på flöden för olika utrymmen.
Där finns sådana lustigheter som att ett badrum med fönster kräver lägre flöde på frånluften än ett fönsterlöst.
Men vem öppnar badrumsfönstret mitt i smällkalla vintern?
Skall se om jag hittar dokumentet i morgon i dagsljus.
PS
Tjoa:
Hoppas att du inte tar illa upp att jag skriver det här öppet, i st. f. i ett PM.
Jag tror mycket på öppenhet och transparens.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här kommer dokumentet som beskriver de stipulerade flödena på till- och frånluft:
http://bostadsventilation.se/p117333/p117333_swe.php
Att märka är (som jag påpekat tidigare) att man skiljer på kraven på ventilation om badrumsfönstret går att öppna eller inte.
Tänk på det alla ni Norrbotten-bor: Öppna badrumsfönstret när ni har tagit ert julbad
Sedan är det intressant att de anger tilluften till 4 liter/sek per person för sovrummen.
Så om jag har till exempel åtta bäddar i våningssängar eller två enkelrum,
så blir naturligtvis behovet av tilluft helt olika.
Men frånluftnormerna är de samma.
Så för att få balans mellan till- och frånluftsflödena måste man använda en hel del sunt förnuft.
Tillägg, kuriosa:
Jag fick min ventilaltionsanläggning injusterad av en ventilationstekniker.
Han for runt och skruvade på ventilerna ett bra tag innan han var nöjd.
Det var svårt att få balans mellan ventilinställningarna.
Till slut var han uppe i ett frånluftsflöde om 225 m3/h enligt FTXen.
Så kom konsulten som skulle OVK-besiktiga.
Han skruvade ner fläkthastigheten, skruvade systematiskt på ventilerna och voalá:
Nu gick FTXen med ett frånluftflöde om 165 m3/h.
Och sedan har jag alltså halverat flödet och lever lycklig med bra luft och ett "ljudlöst" fläktsystem.
Om någon vill ha kontaktuppgifter till en bra OVK-kille i Halmstad/Laholmstrakten så säg till!
http://bostadsventilation.se/p117333/p117333_swe.php
Att märka är (som jag påpekat tidigare) att man skiljer på kraven på ventilation om badrumsfönstret går att öppna eller inte.
Tänk på det alla ni Norrbotten-bor: Öppna badrumsfönstret när ni har tagit ert julbad
Sedan är det intressant att de anger tilluften till 4 liter/sek per person för sovrummen.
Så om jag har till exempel åtta bäddar i våningssängar eller två enkelrum,
så blir naturligtvis behovet av tilluft helt olika.
Men frånluftnormerna är de samma.
Så för att få balans mellan till- och frånluftsflödena måste man använda en hel del sunt förnuft.
Tillägg, kuriosa:
Jag fick min ventilaltionsanläggning injusterad av en ventilationstekniker.
Han for runt och skruvade på ventilerna ett bra tag innan han var nöjd.
Det var svårt att få balans mellan ventilinställningarna.
Till slut var han uppe i ett frånluftsflöde om 225 m3/h enligt FTXen.
Så kom konsulten som skulle OVK-besiktiga.
Han skruvade ner fläkthastigheten, skruvade systematiskt på ventilerna och voalá:
Nu gick FTXen med ett frånluftflöde om 165 m3/h.
Och sedan har jag alltså halverat flödet och lever lycklig med bra luft och ett "ljudlöst" fläktsystem.
Om någon vill ha kontaktuppgifter till en bra OVK-kille i Halmstad/Laholmstrakten så säg till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden