4 061 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Krav på ventilationsfirma
Sida 1 av 2
Hej!
Vi tänker sätta in FTX i vårt hus. Valet, ekonomi och inomhusmiljö kan vi lämna därhän för stunden.
Nu är jag mer på jakt efter vilka krav som skriftligen ska ställas på den ventilationsfirma som slutligen väljs. Då tänker jag framförallt på kvantitativa och mätbara krav.
1. Vilka ljudnivåer ska vara acceptabla vid "normal" drift?
3. Garantier?
4. Förseningar?
Hur ska man hantera eventuella överträdelser? Tex om ljudet inte kommer ner överenskommet gränsvärde?
Självklart är ju även kvalitativa intressanta, finns det några sådana vettiga att ställa?
Vi tänker sätta in FTX i vårt hus. Valet, ekonomi och inomhusmiljö kan vi lämna därhän för stunden.
Nu är jag mer på jakt efter vilka krav som skriftligen ska ställas på den ventilationsfirma som slutligen väljs. Då tänker jag framförallt på kvantitativa och mätbara krav.
1. Vilka ljudnivåer ska vara acceptabla vid "normal" drift?
a. flödesljud?
b. stomljud från aggregaten, existerar sådana idag?
2. Luftflöden? kontrollmäter man sådant efter driftsättning? Eller går man på projekteringen?b. stomljud från aggregaten, existerar sådana idag?
3. Garantier?
4. Förseningar?
Hur ska man hantera eventuella överträdelser? Tex om ljudet inte kommer ner överenskommet gränsvärde?
Självklart är ju även kvalitativa intressanta, finns det några sådana vettiga att ställa?
1. Socialstyrelsen har bullervärden för olika användningsområden. Börja med att defiiera kravet i upphandlingen och ta dit en akustiker eller kolla att vent-besiktningsmannen kan mäta på rätt sätt när det är klart.
2. All ventilation ska genomgå OVK-besiktning. Borde ni få som krav från stadsbyggnadskontoret i samband med att ni gör bygganmälan (vilket ni ska göra enligt lag)
3. fem års garanti standard vid totalentreprenader och de flesta andra entreprenader också.
4. Ha vite för förseningar. Betala ALDRIG ut sista 5% av kontraktsumman innan SAMTLIGA fel från besiktningen är åtgärdade på godkänt sätt. om ljudvärdena inte innehålls t ex är det ett fel som ska åtgärdas.
Lycka till!
Åsa
2. All ventilation ska genomgå OVK-besiktning. Borde ni få som krav från stadsbyggnadskontoret i samband med att ni gör bygganmälan (vilket ni ska göra enligt lag)
3. fem års garanti standard vid totalentreprenader och de flesta andra entreprenader också.
4. Ha vite för förseningar. Betala ALDRIG ut sista 5% av kontraktsumman innan SAMTLIGA fel från besiktningen är åtgärdade på godkänt sätt. om ljudvärdena inte innehålls t ex är det ett fel som ska åtgärdas.
Lycka till!
Åsa
Här är en liten sammanställning av ventnormer som Swegon gjort http://web1.swegon.com/upload/indoor_cimate/brochures/se/SE-ventnormer.pdf, tar upp dom vanligaste normerna som man skall tänka på.
Sedan håller jag inte med Åsa angående garantitid, vad jag vet är garantitiden vid entreprenad 2 år och en ansvarstid för entreprenören på 10 år,
Sedan håller jag inte med Åsa angående garantitid, vad jag vet är garantitiden vid entreprenad 2 år och en ansvarstid för entreprenören på 10 år,
Att hålla inne 5% av sista betallningen kan vara lättare sagt än gjort. Vi ville göra det med firman som gjort vårt badrum för att det fanns lite små punkter kvar. Fick då reda på att om inte hela summan kom in innan årsskiftet man gjort jobbet gick det inte att få root-avdrag. Dvs en ganska fet extra räkning. Så det var bara att betala. Alla punkter är ok nu så det löste sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det där är ju iofs skitsnack från firman, det blir ROT avdrag även på delbetalningar. Fast firman kan ju iofs vägra söka avdraget, så får man en tvist om det istället.viggen_l skrev:Att hålla inne 5% av sista betallningen kan vara lättare sagt än gjort. Vi ville göra det med firman som gjort vårt badrum för att det fanns lite små punkter kvar. Fick då reda på att om inte hela summan kom in innan årsskiftet man gjort jobbet gick det inte att få root-avdrag. Dvs en ganska fet extra räkning. Så det var bara att betala. Alla punkter är ok nu så det löste sig.
Jag jobbar inte mot konsument, men i entreprenadkontrakt företag emellan används ofta ABT06 och då är det fem års garanti som gäller.
Om det är en seriös entreprenör som normalt även har jobb mot företag ska man kunna få fem års garanti tycker jag.
Om det är en seriös entreprenör som normalt även har jobb mot företag ska man kunna få fem års garanti tycker jag.
Med 5 års garanti följer också en hel del åtagande från brukaren. Service skall utföras enligt plan av auktoriserad personal med rätt intervaller. Service protokoll ska signas och skickas in. För en privatperson kostar det mer än det smakar. Så jag tycker inte man skall skriva in 5år i kontraktet om man inte är beredd att betala för att folk kommer och gör service. Rengörning fläktar, filterbyte, rengörning av växlare mmÅsa Lund skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det var intressant! Vi pratar om apparater man som kund förväntar sig en livslängd på åtminstone 20 år, men leverantörerna vill bara lämna 2 års garanti?Tjoa skrev:Med 5 års garanti följer också en hel del åtagande från brukaren. Service skall utföras enligt plan av auktoriserad personal med rätt intervaller. Service protokoll ska signas och skickas in. För en privatperson kostar det mer än det smakar. Så jag tycker inte man skall skriva in 5år i kontraktet om man inte är beredd att betala för att folk kommer och gör service. Rengörning fläktar, filterbyte, rengörning av växlare mm
Vad har vi i en ftx som kan gå sönder?
Motorer.
Deras livslängd påverkas väl av två faktorer (som brukaren kan påverka):
1. Att filterbyten sker enligt plan samt
2. att fläkten går enligt normalt driftfall. Dvs att anläggningen är korrekt dimensionerad och justerad. (Detta bör väl kunna loggas och larma brukaren om att allt inte står rätt till och även ligga till grund för garantier.)
Styrelektronik
Här ska väl två saker kunna påverka: mekanisk yttre påverkan samt "strömspikar". Inte lätt att logga men extremt lätt att se i efterhand om något av dessa inträffat. Skydd mot dålig strömkvalité är väl något jag anser att en leverantör av så pass dyra apparater bör ha ett vettigt skydd inbyggt.
Allt övrigt som begränsar livslängden är ju sånt som leverantören väl borde anses styra, dvs kvalitet på ingående komponenter...
Men, nu ville jag inte väcka en debatt om rimliga garantivillkor utan bara se så att jag inte missar några krav jag bör ställa på installationsfirman i förväg för undvika att vi efter genomfört arbete är oense om vad jag fått och vad jag beställt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det stämmer inte!Åsa Lund skrev:1. Socialstyrelsen har bullervärden för olika användningsområden. Börja med att defiiera kravet i upphandlingen och ta dit en akustiker eller kolla att vent-besiktningsmannen kan mäta på rätt sätt när det är klart.
Lycka till!
Åsa
Så vitt jag förstår gäller Obligatorisk VentilationsKontroll, OVK, endast vid mekanisk tilluft, som t. ex. i ett FTX-system.
Men naturligtvis också i ett FT-system utan värmeväxlare. Men det förekommer väl knappast numera.
Nu argumenterar jag inte emot dig utan konstaterar bara vad de bruka kräva om man nämner att man vill ha 5års garanti.Emmet skrev:Det var intressant! Vi pratar om apparater man som kund förväntar sig en livslängd på åtminstone 20 år, men leverantörerna vill bara lämna 2 års garanti?
Vad har vi i en ftx som kan gå sönder?
Motorer.
Deras livslängd påverkas väl av två faktorer (som brukaren kan påverka):
1. Att filterbyten sker enligt plan samt
2. att fläkten går enligt normalt driftfall. Dvs att anläggningen är korrekt dimensionerad och justerad. (Detta bör väl kunna loggas och larma brukaren om att allt inte står rätt till och även ligga till grund för garantier.)
Styrelektronik
Här ska väl två saker kunna påverka: mekanisk yttre påverkan samt "strömspikar". Inte lätt att logga men extremt lätt att se i efterhand om något av dessa inträffat. Skydd mot dålig strömkvalité är väl något jag anser att en leverantör av så pass dyra apparater bör ha ett vettigt skydd inbyggt.
Allt övrigt som begränsar livslängden är ju sånt som leverantören väl borde anses styra, dvs kvalitet på ingående komponenter...
Men, nu ville jag inte väcka en debatt om rimliga garantivillkor utan bara se så att jag inte missar några krav jag bör ställa på installationsfirman i förväg för undvika att vi efter genomfört arbete är oense om vad jag fått och vad jag beställt.
Vad mest en heads up så att man inte avtalar till sig något man får betala för i efterhand.
Vid 5års garantier som är vanliga vid stora entreprenader brukar det stå i förfrågningsunderlaget att det ska ingå tex 10st servicebesök. Men har även sett att en del leverantörer kräver tillsyn var 3:månad på vissa funktioner vilket gör 5års garantierna värdelösa om man avtalat med 10 besök.
Vad bra, jag argumenterar inte mot dig heller.Tjoa skrev:Nu argumenterar jag inte emot dig utan konstaterar bara vad de bruka kräva om man nämner att man vill ha 5års garanti.
Vad mest en heads up så att man inte avtalar till sig något man får betala för i efterhand.
Vid 5års garantier som är vanliga vid stora entreprenader brukar det stå i förfrågningsunderlaget att det ska ingå tex 10st servicebesök.
Jag lär mig av vad du skriver men konstaterar krasst att det verkar finnas viss diskrepans i förtroendet för grejerna..
Ni uttrycker er slarvigt båda två så ni har både rätt och fel.KnockOnWood skrev:
Börja läs här---> sid 21 http://www.boverket.se/Global/Webbo...nktionskontroll-av-ventilationssystem-OVK.pdf
Oack du heliga byråkrat vilket dokument. Hur lyckas man skriva så mycket om en ventilations kontroll. Men det här borde gälla. Så villor är undantagna.
En- och tvåbostadshus med S- eller F-ventilation utan värmeåtervinningär undantagna. En- och tvåbostadshus med FT-,FX- eller FTX-ventilation är undantagna från krav på återkommandebesiktning.
En- och tvåbostadshus med S- eller F-ventilation utan värmeåtervinningär undantagna. En- och tvåbostadshus med FT-,FX- eller FTX-ventilation är undantagna från krav på återkommandebesiktning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det stämmer visst.
Ändrar man på ventilationsanläggningen är detta nåt som ska anmälas till byggnadsnämnden i den stad man bor. De ställer sedan krav på OVK innan man får slutbesked. Sen spelar det ingen roll om det är F FT FTX eller för den delen S-ventilation det handlar om, OVK ska utföras och projekterade/erfordrade luftmängder kontrolleras.
Ändrar man på ventilationsanläggningen är detta nåt som ska anmälas till byggnadsnämnden i den stad man bor. De ställer sedan krav på OVK innan man får slutbesked. Sen spelar det ingen roll om det är F FT FTX eller för den delen S-ventilation det handlar om, OVK ska utföras och projekterade/erfordrade luftmängder kontrolleras.