81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
De flesta (eller åtminstone ganska många) av oss tenderar nog att argumentera för det vi är vana vid ("det var bättre förr"). Rationella resonemang går ibland inte ihop med det.Fairlane skrev:
HejK karlmb skrev:
Effektavgiften är jämfört med att som nu använda säkringen bättre på att begränsa effektuttag och uppmärksamma och hålla nere återkommande spänningsvariation i distributionsnäten
Du får gärna föreslå bättre alternativ till säkringen som inte blir komplicerat att förstå och använda
Behöver inte flytta något. Man kan tänka sig pristrappor på fasta avgiften eller att man får betala utifrån vilket snitt man haft, en virtuell huvudsäkring helt enkelt. Alla har har säkert koll på ungefär hur man gör för att undvika att dagens huvudsäkringar går, det skulle inte bli svårare för att den blir virtuell.pacman42 skrev:
Om man (dvs de som har mandat att införa skatter) motiverar trängselskatten med att det behövs mer pengar till den kommunala budgeten så är det en helt OK motivering. Då kan väljarna välja kommunalpolitiker efter egna preferenser.pacman42 skrev:
Falska motiveringar är svårare att genomskåda.
Det heter faktiskt trängselavgift egentligen. Trafiken minskade de första månaderna i Göteborg när det infördes, men sedan blev det snart samma flöden som tidigare.Fairlane skrev:
Folk sitter inte i köerna för att det är kul.
Se https://www.byggahus.se/forum/threa...-avskaffas-ar-ni-lyckliga.571896/post-6603010M Martin Lundmark skrev:
Om folk har koll på hur man undviker att blåsa dagens huvudsäkringar, hur kan det då vara problem att hålla nere effektavgifterna?K karlmb skrev:Behöver inte flytta något. Man kan tänka sig pristrappor på fasta avgiften eller att man får betala utifrån vilket snitt man haft, en virtuell huvudsäkring helt enkelt. Alla har har säkert koll på ungefär hur man gör för att undvika att dagens huvudsäkringar går, det skulle inte bli svårare för att den blir virtuell.
Eller är det så att de betalar för mycket högre huvudsäkringar än de egentligen behöver?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Förklaringen är enkel. En majoritet har inte kvartspriser och karlmb har flera gånger varit tydlig med att om man inte har kvartspriser så bryr man sig inte om effektavgifter.P pmd skrev:
Folk har i flera år bett karlmd lägga ner med sitt "dumliberal" utan att lyckas. Det är nog ingen idé tyvärr.P pmd skrev:
En skillnad är att vi inom sjukvården betalar samma, det gör vi inte med el. Det finns inget enhetligt pris, även om karlmb och några till vill ha det.P pmd skrev:
Jag använder det inte som ett skällsord, men om man skriver att vill konfiskera privat egendom och ge det till staten så anser jag nog att det är det. Sen kan man såklart skylla på att det som skrevs inte var det som avsågs, att det bara var ett retoriskt grepp, men när mna publicerar flera artiklar med liknande innebörd så tycker jag intP pmd skrev:
Trängselskatt är det korrekta ordet. I stockholm fungerar det så att den tas ut om du passerar vissa punkter, in eller ut från staden, samt på Essingeleden. Om du har bilen på insidan kan du köra hur mycket du vill utan att betala trängselskatt, den tas ut när du passerar en tullstation, dvs när du lämnar staden.P pmd skrev:
e det håller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Gör det? Du kanske kan upplysa Transportstyrelsen om det?K karlmb skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ungefär liknande resultat i Stockholm, men samtidigt vet jag många som anpassar sig, så det talar för att de faktiskt har effekt.K karlmb skrev:
Jag kan ärligt säga att innan jag balanserade om huset och började styra mina apparater efter maxström på huvudsäkringarna så flög de någon gång då och då. Det räckte att:
- Tvättmaskin, diskmaskin och spis körde samtidigt. Det var en sak man fick hantera.
- Eller att laddning av min gamla laddhybrid körde samtidigt som ugnen var igång.
- Eller att golvvärmen i badrummen, torktumlaren och frostvakten på inglasningen körde samtidigt som kompressorn på LLVPn var igång.
- eller nästintill vad som helst samtidigt som man värmde bastun.
Efter om balansering och styrning av värme, VV och laddning efter maxström på säkringarna (senare lade jag till styrning efter effekttariffen också), så blev jag av med problemet att säkringarna gick några gånger per år. Bekymret var inte att jag hade mycket last i allmänhet, det var att under ett par-tre minuter gick fel saker igång samtidigt vilket överbelastade olika grupper.
Styrningen av de tunga förbrukarna behövdes för att jag skulle kunna använda elnätet fullt ut, utan denna styrning skulle jag exempelvis inte kunna ladda med 16A. Jag hade inte kunnat värma badtunnan heller.
Och detta problem hade jag alltså utan att nödvändigtvis ha särskilt hög medeleffekt under en timmes tid...
- Tvättmaskin, diskmaskin och spis körde samtidigt. Det var en sak man fick hantera.
- Eller att laddning av min gamla laddhybrid körde samtidigt som ugnen var igång.
- Eller att golvvärmen i badrummen, torktumlaren och frostvakten på inglasningen körde samtidigt som kompressorn på LLVPn var igång.
- eller nästintill vad som helst samtidigt som man värmde bastun.
Efter om balansering och styrning av värme, VV och laddning efter maxström på säkringarna (senare lade jag till styrning efter effekttariffen också), så blev jag av med problemet att säkringarna gick några gånger per år. Bekymret var inte att jag hade mycket last i allmänhet, det var att under ett par-tre minuter gick fel saker igång samtidigt vilket överbelastade olika grupper.
Styrningen av de tunga förbrukarna behövdes för att jag skulle kunna använda elnätet fullt ut, utan denna styrning skulle jag exempelvis inte kunna ladda med 16A. Jag hade inte kunnat värma badtunnan heller.
Och detta problem hade jag alltså utan att nödvändigtvis ha särskilt hög medeleffekt under en timmes tid...
Apparaterna brukar vara märkta med effekt, så förståelse för effekterna är lätt att skaffa sig. Styrning är svårare.D djac skrev: