K karlmb skrev:
Den används som styrmedel idag i högsta grad...
Styrmedel, ja. Fixar de toppeffekterna? Inte så bra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vi har redan konstaterat att exakt är ju inte gamla porslinssäkringar (mem om man vill finns det moderna lösningar för det) så varför hänger du upp dig på det i en principiell diskussion?
Hej
Kortfattad beskrivning
Smälisäkringar är utvecklade för att skydda ledare vid kortslutning och även i viss mån för överlast
Detta gäller även de miniatyrbrytare som försöker efterlikna smältsäkringarnas egenskaper

Dessa säkringar är olämpliga för att hantera överlast i tex transformatorer och motorer

I ett elnät är det en fördel om vi kan låta Smältsäkringen ta den del som de är bäst på dvs att hantera kortslutning och hantera överlast med andra mätmetoder

En smältsäkring är inte bra på att hantera spänningsfall och spänningsvariation
Där är effektavgiften ett lämpligare hjälpmedel

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kvartspris
Jag ochså, snart kommer större bergvärmepump och andra värmekälla till.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Framförallt flytt av uppvärmning/VV gör nytta.
Det går givetvis att ha det lite kallare på natten, men de flesta vill nog ha dräglig värme på morgonen.
Att ändra sina dygnsvanor för att kunna flytta uppvärmning är nog inte ett realistiskt alternativ för speciellt många.

P
D djac skrev:
Ja, lite tycke och smak men det är ju enkom en ekonomisk fråga, de som tycker att vi ska ställa om till ett lågkapacitetnät gör väl det för att de felaktigt tror att vi då kan spara en slant.
Jag skulle tro att det är en försvinnande liten del av oss som vill sänka kapaciteten på elnäten.

P pmd skrev:
Det går givetvis att ha det lite kallare på natten, men de flesta vill nog ha dräglig värme på morgonen.
Att ändra sina dygnsvanor för att kunna flytta uppvärmning är nog inte ett realistiskt alternativ för speciellt många.
Det är på morgonen jag har som varmast, jag har värmt under natten

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det förändrar i sak inte om det är vettigt eller inte att försöka få mindre trafik vid vissa tillfällen och mer vid andra. Jag har mest koll på trängselskatten i Stockholm och där varierar kostnaden över dygnet, veckodag och även när på året för att det inte är meningsfullt med trängselskatt när det inte är trängsel, generellt.
Poängen med trängselskatt i länder som Sverige är smygbeskattning. Det är inte verkligt trängsel som faktiskt minskar när man inför den.
Fairlane Fairlane skrev:
Tjäna pengar på? För dig som kund?
Poängen är framförallt att få ner toppeffekter i nätet, inte att du ska tjäna maximalt.

Du verkar ändå vara öppen för att differentiera priset beroende på belastning, så i grunden är du alltså för effektavgifter.
En del härinne verkar tycka det är ett jättebra sätt att tjäna pengar på. Själv skulle jag föredra mindre konstlade sätt, tex generelllt lägre överföringsavgifter.

Jag har skrivit 100 ggr nu hur jag vill se en ev effektdrivande regel, OM den nu verkligen skulle behövas mer än på några enstaka ställen, viket jag tvivlar på. Är vi klara med det nu?
Och det sätt jag skulle kunna acceptera i det fallet är då en bonus istället som faller ut ifall man svarar på en IRL utskickad signal.

Fairlane Fairlane skrev:
Smygbeskattning????
Ja, vad är oklart?

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför tror vi det?
De som inte bytt till tim/kvartspris efter alla år med de fördelar det innebär, är i majoritet.

pacman42 pacman42 skrev:
För att man inte skall belasta säkringar på det sättet, de är inte gjorda för det!
Det vet jag väl. Så mkt bättre ifall vi fick virtuella säkringar som aldrig brinner av!

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så är det, nu när mitt elbolag har effekttariff så betalar jag 7 öre/kWh för överföringen. När de i höst tar bort effekttarifferna så betalar jag 25 öre/kWh.

Det innebär att jag betalar 17-18 öre extra per kWh för att täcka upp för det som effekttarifferna stod för. Den fasta avgiften är densamma.
Det innebär att ngn annan fick betala in de pengarna för dig. (Ni tjatar ju om intäktsneutralitet)
Det är inte visat att ditt elnätsbolag faktiskt sparade något på dina effektneddragningar.

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
I princip ja. Ett uterum som gick längs med 2/3 av södervägg en. Så snart solen kommer i mars så försvann nästan hela uppvärmnings behovet. Innan dess så minskade nedkylningen av huset kraftigt. På andra sidan är det skog, så där blåser det inte lika mycket.
Vi har stora fönster mot söder så det blir en liknande effekt här på våren när solen börjar stå hyfsat högt över horisonten (och det inte är mulet förstås), men det kan bli rejält hett av solinstrålningen på sommaren, trots markis och plisségardiner.
På sommaren kan vi dock köra luftkonditioneringen på solel utan att det spelar roll för övriga elförbrukare i huset.

pacman42 pacman42 skrev:
Styrmedel, ja. Fixar de toppeffekterna? Inte så bra.
Tillräckligt bra.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är på morgonen jag har som varmast, jag har värmt under natten
Det är bra med tidstariff.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Om man bortser från ekonomin så hade jag kört Ferrari, jag hade bott i en herrgård. Jag hade semestrat på andra sidan jorden minst två gånger per år. Kostnaden är väldigt viktigt.
Om vi bortser från ekonomin hade jag bott i ett slott (t.ex. Neuschwanstein) och inte kört bil alls. Bilen hade min chaufför fått köra.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Kortfattad beskrivning
Smälisäkringar är utvecklade för att skydda ledare vid kortslutning och även i viss mån för överlast
Detta gäller även de miniatyrbrytare som försöker efterlikna smältsäkringarnas egenskaper

Dessa säkringar är olämpliga för att hantera överlast i tex transformatorer och motorer

I ett elnät är det en fördel om vi kan låta Smältsäkringen ta den del som de är bäst på dvs att hantera kortslutning och hantera överlast med andra mätmetoder

En smältsäkring är inte bra på att hantera spänningsfall och spänningsvariation
Där är effektavgiften ett lämpligare hjälpmedel
Fast nu är det nog 4e gången jag skriver att jag inte vill byta smältsäkringar mot andra säkringar som minatyrbrytare eller liknande.
Utan att elnätsbolaget har full koll på mitt effektuttag och det skulle vara fullt möjligt att tillämpa motsvarande virtuella "säkringar" dvs debitering utifrån min medel, och/eller topplast.
Fungerar det som med smältsäkringarna, att det är svårt att överstiga mina 16A per fas så utgör det ett minst lika bra medel att begränsa min last som smältsäkringarna gör idag, men utan deras nackdelar.
Är vi klara med detta nu?

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.