6 978 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Krakelerade plattor i nytt badrum
Som sagt, detta med krackelerade plattor händer då och då, det är ingenting nytt.
Och det är omöjligt att upptäcka dessa sprickor/krackeleringar innan fogning, dom spricker inte heller på ett sådant sätt även om en vägg rör på sig!
Och det är omöjligt att upptäcka dessa sprickor/krackeleringar innan fogning, dom spricker inte heller på ett sådant sätt även om en vägg rör på sig!
Det får bli ett av mina starka argument. Tror ju att jag fixar att byta utan att skada tätskiktet men det är ändå väldigt olustigt och jag ska försöka kräva mer än själva plattorna kommer ju ta mig dagar detta
Se till att få ersättning så du kan köpa en likvärdig platta i annan butik. Sätt sen dom nya plattorna utanpå dom befintliga. Det går aldrig att garantera att tätskiktet håller hur försiktig man än är.
bara så jag inte missar något.
Om jag borrar massa hål i kaklet med borrstopp så är jag 100 på att jag inte borrar genom. frafsar med ett stämmjärn på fixet så lite som möjligt tills det går att fästa plattan.
Kan det då ändå finnas risk att tätskiktet är skadat under fixet? Asså om jag aldrig ser folien kan jag ju inte ha punkterat den? Det va så ja gjorde med första plattan som satt ovan fönstret i andra delen av rummet (från duchen sett)
Om jag borrar massa hål i kaklet med borrstopp så är jag 100 på att jag inte borrar genom. frafsar med ett stämmjärn på fixet så lite som möjligt tills det går att fästa plattan.
Kan det då ändå finnas risk att tätskiktet är skadat under fixet? Asså om jag aldrig ser folien kan jag ju inte ha punkterat den? Det va så ja gjorde med första plattan som satt ovan fönstret i andra delen av rummet (från duchen sett)
Om du känner att du har tid och lust med det så gör ett försök. Tror dock att du tröttnar ganska fort om du ska göra så i hela badrummet.A Arne999 skrev:bara så jag inte missar något.
Tätskiktet kan påverkas när de gamla plattorna tas bort.A andthe skrev:
Det är väl regel att tätskikt inte är godkänt efter att en kakelplatta knackas bort om man använt tätskiktsfolie?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
enligt försäkringsbolagen som gärna slingrar sig så är det en "regel". Det betyder dock inte att det garanterat blir en skada men varför skulle fbolaget vilja försäkra ett badrum med ökad risk? Det är ingen välgörenhet dom pysslar med så jag förstår dom.
Jag har alltså förbrukat mitt försäkringsskydd om jag börjar knacka loss plattor. Om en vattenskada skulle uppstå i framtiden bör det väll dock gå att visa var den uppkommit. Om det är torrt och fint runt plattan som är bytt kan dom väll inte gärna hävda att det är fel på tätskikt pga plattbytet.
Problemet är dock att det kommer bli en bedömningsfråga och en ökad risk för mig att jag står utan ersättning vilket är mitt argument för att detta bör kompenseras för på något sätt.
Jag har alltså förbrukat mitt försäkringsskydd om jag börjar knacka loss plattor. Om en vattenskada skulle uppstå i framtiden bör det väll dock gå att visa var den uppkommit. Om det är torrt och fint runt plattan som är bytt kan dom väll inte gärna hävda att det är fel på tätskikt pga plattbytet.
Problemet är dock att det kommer bli en bedömningsfråga och en ökad risk för mig att jag står utan ersättning vilket är mitt argument för att detta bör kompenseras för på något sätt.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Vad en okunnig (oftast) kundtjänst säger om försäkringsvillkor har inget med verkligheten att göra. Det enda som gäller är dom skriftliga villkoren. Arbetet ska vara fackmannamässigt och enligt dom regler som gällde vid tidpunkten. Byten av plattor är standard för plattsättare, fungerar bra med foliebaserade system om man inte klantar sig.A Arne999 skrev:enligt försäkringsbolagen som gärna slingrar sig så är det en "regel". Det betyder dock inte att det garanterat blir en skada men varför skulle fbolaget vilja försäkra ett badrum med ökad risk? Det är ingen välgörenhet dom pysslar med så jag förstår dom.
Du kan INTE förbruka ditt försäkringsskydd genom att byta plattor om du inte klantat dig.
Det råder uppenbarligen delade meningar om detta så inget är självklart. Jag får ingen hantverkare som vill byta plattor och skriva under på att tätskiktet är intakt. Av den anledningen skulle jag aldrig våga anlita någon eftersom dom inte behöver ansvara för eventuellt slarv. Det är en sak om det hade varit samma hantverkare som gjort allt men nu är det jag som gjort badrummet.
Mitt sunda förnuft säger dock att jag kommer kunna byta plattorna utan att skada tätskiktet annars hade jag inte tänkte tanken. Det är dock en oönskad risk jag tar pga felaktigt kakel.
Jag kommer dokumentera bytet, exakt vilken platta som är bytt och hur det ser ut efter att den är borttagen. Om detta räcker som bevis i en eventuell situation i framtiden är oklart men det bästa jag kan göra.
Mitt sunda förnuft säger dock att jag kommer kunna byta plattorna utan att skada tätskiktet annars hade jag inte tänkte tanken. Det är dock en oönskad risk jag tar pga felaktigt kakel.
Jag kommer dokumentera bytet, exakt vilken platta som är bytt och hur det ser ut efter att den är borttagen. Om detta räcker som bevis i en eventuell situation i framtiden är oklart men det bästa jag kan göra.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
En hantverkare kan inte ta det ansvaret om dom inte gjort hela jobbet.A Arne999 skrev:Det råder uppenbarligen delade meningar om detta så inget är självklart. Jag får ingen hantverkare som vill byta plattor och skriva under på att tätskiktet är intakt. Av den anledningen skulle jag aldrig våga anlita någon eftersom dom inte behöver ansvara för eventuellt slarv. Det är en sak om det hade varit samma hantverkare som gjort allt men nu är det jag som gjort badrummet.
Hoppas det löser sig så smidigt det kan.
Lyfter denna tråd igen. Nu har K-rauta varit på plats med besiktningsman. All cred till hur dom har skött detta måste jag säga!
Jag fick iaf helt rätt och besiktningsmannen skulle återkomam med en rimlig bedömning av ersättning.
Mitt huvudspår är iaf att försöka byta plattor...så frågan är hur jag gör detta på bästa tänkbara sätt.
Är det "enda" jag behöver vara orolig för att jag kommer ner till tätskiktet med något vasst eller är risken att jag sabbar tätskiktet bara genom att "hamra bort plattan" Eftersom väggen har lite mer fix pga ett dushhörn med något tjockare plattor finns det garanterat flera mm fix bakom plattorna så dom ligger inte dikt an tätskiktet. jag skulle kunna borra massor med hål och försiktigt knacka bort. sist köra med multiverktyget med diamantslip för att få utrymme för lite fix.
Eller har någon en bättre ide så mottages den med tacksamhet
Jag fick iaf helt rätt och besiktningsmannen skulle återkomam med en rimlig bedömning av ersättning.
Mitt huvudspår är iaf att försöka byta plattor...så frågan är hur jag gör detta på bästa tänkbara sätt.
Är det "enda" jag behöver vara orolig för att jag kommer ner till tätskiktet med något vasst eller är risken att jag sabbar tätskiktet bara genom att "hamra bort plattan" Eftersom väggen har lite mer fix pga ett dushhörn med något tjockare plattor finns det garanterat flera mm fix bakom plattorna så dom ligger inte dikt an tätskiktet. jag skulle kunna borra massor med hål och försiktigt knacka bort. sist köra med multiverktyget med diamantslip för att få utrymme för lite fix.
Eller har någon en bättre ide så mottages den med tacksamhet