57 155 läst ·
212 svar
57k läst
212 svar
Kraftig elstöt. Hur farligt?
Maken går omkring med kroniskt hjärtflimmer, de provade att elkonvertera, men eftersom han behövde maxeffekt för att det skulle fungera, vilket gav brännmärken (lite rött bara, men ändå) och flimret ändå var tillbaka några dagar senare så tyckte de att han får säga till om han mår dåligt av det och så skrev de ut Eliquis.KristinaRT skrev:
Uppstod efter att en hjärntumör gav honom ett blodtryck på 240/180 eller nåt i den stilen.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag hjälpte en kompis med att färdigställa en båt för några år sedan och fick en kyss av 230V landström från den ena handen till den andra på sjösättningsdagen. Jag hade fått lära mig samma sak: Direkt skjuts till akuten. EKG och andra prover. Jag fick OK efter en timme och fick vara med på resten av sjösättningsarbetet.T Thomas_Blekinge skrev:
1177C Consan85 skrev:Hej. Jag är nybliven lantis och min sambo har djur i form av hästar där vi har eltråd i hagen.
Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.
Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu. Aggregatet är från biltema.
Bör man uppsöka läkare? Jag prata med kollega som är elektriker och han sa att det blev så kraftig smäll för att jag var precis vid aggregatet. Tidigare har jag fått ström men inte alls upplevt det så starkt som nu.. Nu var det extremt läskigt och obehagligt!
Beror på. Kan vara högre resistans i händerna mot armen till exempel.Anna_H skrev:
Att nudda med näsan kan faktiskt vara det farligaste. Kontakt med huvudet är faktiskt ganska obra då hjärnan kan bli påverkad.
I övrigt så är pulserna så korta (typiskt 3/10,000 sekund) så även att bara nudda med en fuktig arm kan ge minst lika stor stöt som att ta och hålla med händerna. Avståndet till aggregatet har större påverkan än hur du rör tråden. Kan ligga 12kV vid aggregatet och 2kV längst bort på en lång tråd.
Om du håller i en ledning med båda händerna kan jag lova dig att du får det. Ser du nån skillnad mot att koppla en ledare eller en belastning (resistor/resistans) parallellt i en krets, så får du förklara dina tankar bättre.D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Förklara då detta.E EtherMan skrev:Det ÄR ledning-arm-torso-arm-ledning går jo. Och självklart spelar det roll om ledningen är spänningssatt för att få en stöt. Varifrån skulle stöten komma från utan elen hade du tänkt? Vidare är det inte så att strömmen kommer från jordspettet. Jord är aldrig involverat i själva spänningsmatning med plus och minus. Har du plus och minus så är det likspänning och då har du ingen jord annat än t.ex. som signalskärmning eller så. Vid växelspänning så pratar man istället om fas och nolla/neutral, samt jord. Exakt hur jord är kopplad varierat lite men du kan helt enkelt glömma att du drar från ett jordspett. Däremot är nolla och jord ibland bryggade och då skulle du ju kunna dra från jord men det skulle din jordfelsbrytare inte tycka om. Normalt sett pratar man ju dock inte alls heller pm någon riktning som strömmen flyter i vid växelspänning just pga hur detta fungerar.
Utan jordning ingen ström.
Om du är isolerad så får du samma potential som eltråden. Inget mer händer. En hand, två, ett ben också, etc.M MaxBackstrom skrev:
Du står på något som isolerar? Till exempel gummi på torr mark, en plaststol eller vad du nu hittar.M MaxBackstrom skrev:
Finns ingenstans strömmen kan ta vägen annars. Finns ju ingen jordanslutning i tråden du håller i.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Sen får man ju tänka på att alla människor är olika också och känner av saker olika. Det är nog ingen som förringar ev följdproblem om det går på tok men en kyss av ett kraftigt stängselaggregat kan naturligtvis kännas rejält för en del och mindre för andra utan att det i något fall betyder att det är frågan om nå ev skador. Muskelkänningar är som sagt ingen ovanlig bieffekt eftersom en del muskler i princip sträcks över normala gränser. Samma som en vanlig muskelsträckning alltså.
Rent tekniskt går det ström genom kroppen såvida du inte håller i en supraledare. Men i praktiken är kroppens resistans miljoner gånger större än den meter kabel du har mellan händerna, så strömmen kommer inte komma upp i några märkbara nivåer.X Xanthopteryx skrev:
Kirchhoffs lagar gäller.