H
S SNf skrev:
Ni blandar ihop olika situationer; elinstallationer innebär oftast en miljö med minst 10A 230V dvs drygt 2kW under flera perioder av 50 Hz växelspänning, dvs uppenbar livsfara, medan elstängsel eller tändsystem i en bensinmotor är enstaka strömbegränsade pulser med några kV under kort tid. Oftast ofarligt för friska människor men som vanligt gäller Ohms lag, försiktighet och sunt förnuft.
Ja, är man fullt frisk är det nog ingen gåtarna men om man har ett oupptäckt hjärtfel t.ex. kan det vara farligt. Bättre att kolla upp det hos läkare, EKG osv.
 
X
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
De 5 J som detta aggregat ger är farligt. Jag har hittat siffran 1 J nånstans som gräns för vad som anses farligt. Som med mycket annat handlar det om normal användning och normala förhållanden. T.ex ger två händer som greppar tråden minst dubbla "effekten", kanske 5 ggr värre än att bara nudda tråden med utsidan handen vilket är mer normalt. Detta skedde dessutom i närheten av aggregatet. Så det finns olyckliga omständigheter i detta fall.

Och det är riktigt att djur är mer känsliga än människor, trodde jag i alla fall. Att det finns ström i tråden i videon nedan kände jag med handen, inte jättemycket men inte så att jag ville känna efter igen. Det är långt ned på fältet så det höll kanske 2-3 kV här.

[video]
Över 10 joule betecknas som ohälsosamt och över 50 är dödligt.
C Consan85 skrev:
Hej. Jag är nybliven lantis och min sambo har djur i form av hästar där vi har eltråd i hagen.

Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.

Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu. Aggregatet är från biltema.

Bör man uppsöka läkare? Jag prata med kollega som är elektriker och han sa att det blev så kraftig smäll för att jag var precis vid aggregatet. Tidigare har jag fått ström men inte alls upplevt det så starkt som nu.. Nu var det extremt läskigt och obehagligt!
För en normal frisk människa är stötar likt detta från eltrådar ofarligt, om än inte den mest angenäma upplevelsen man kan ha.
Dock vet ju många inte om de är fullt friska och har man obehag som vkarstår så är det helt rätt att leta upp lämplig sjukvård. Akut? Inte nödvändigtvis men samtidigt är det inte alla andra ställen som kan göra adekvata EKG med mera.
Man får en kraftig kramp av alla muskler som strömmen passerar igenom vilket kan ge kvarstående obehag ett tag, vilket inte är konstigt alls.
 
fatsug fatsug skrev:
Det tror jag med, och i egenskap av kardiolog tror jag nog rätt. Det innebär en sjukt liten belastning på vården och man fångar upp de fåtaliga allvarliga fallen.
Precis, det är andra saker / sökorsaker som belastar akutsjukvården (varav många långt mer banala än elstötar), knappast det förhållandevis lilla antal patienter som fått en elstöt. Ganska okomplicerad och billig utredning i akutskedet dessutom. Men det är nog många som inte söker om man inte har några alarmerande symptom, jag och sambo inkluderade - båda läkare/kardiolog..
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
X Xanthopteryx skrev:
Exempel: Bilbatteri har flera hundra(!) ampere!!!
Sätt en hand på varje pol - händer nada...
Det är för att spänningen är för låg och orkar inte trycka strömmen genom din kropp. Det är precis min poäng, spänningen i ett elstängsel behöver ligga högt för att kunna trycka någon ström över huvud taget genom först din kropp men även genom marken till jordspettet.
 
D Daniel 109 skrev:
Du får inte ström arm till arm genom att ta med båda händerna i samma ledning.
Err. Jo det får du. Är ju en helt vanlig och enkel parallellkoppling. El som har två vägar att gå, väljer inte bara den ena vägen utan delar upp sig på alla vägar, i förhållande till den resistans som de olika vägarna har. Du skulle inte ha någon ström genom dig om du med båda händerna rör vid samma punkt, men rör du vid olika punkter så kommer du få ström genom dig, bara mycket mindre än om du rör nära två olika poler.
 
Cheesen
E EtherMan skrev:
Err. Jo det får du. Är ju en helt vanlig och enkel parallellkoppling. El som har två vägar att gå, väljer inte bara den ena vägen utan delar upp sig på alla vägar, i förhållande till den resistans som de olika vägarna har. Du skulle inte ha någon ström genom dig om du med båda händerna rör vid samma punkt, men rör du vid olika punkter så kommer du få ström genom dig, bara mycket mindre än om du rör nära två olika poler.
Men strömmen går väl från minus till plus? Ledningen kommer ju att ha samma spänning vid båda händerna om den nu inte är otroligt dålig. Strömmen kommer ju att gå från jordspettet - genom marken - till gummistövlarna - Genom bena - längst bålen - ut genom armarna - ledningen.

Den går ju inte från ledning - vänster arm - torso - höger arm - ledning. För isåfall skulle du ju få en stöt oavsett om ledningen är spänningssatt eller ej.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Men strömmen går väl från minus till plus? Ledningen kommer ju att ha samma spänning vid båda händerna om den nu inte är otroligt dålig. Strömmen kommer ju att gå från jordspettet - genom marken - till gummistövlarna - Genom bena - längst bålen - ut genom armarna - ledningen.

Den går ju inte från ledning - vänster arm - torso - höger arm - ledning. För isåfall skulle du ju få en stöt oavsett om ledningen är spänningssatt eller ej.
Det ÄR ledning-arm-torso-arm-ledning går jo. Och självklart spelar det roll om ledningen är spänningssatt för att få en stöt. Varifrån skulle stöten komma från utan elen hade du tänkt? Vidare är det inte så att strömmen kommer från jordspettet. Jord är aldrig involverat i själva spänningsmatning med plus och minus. Har du plus och minus så är det likspänning och då har du ingen jord annat än t.ex. som signalskärmning eller så. Vid växelspänning så pratar man istället om fas och nolla/neutral, samt jord. Exakt hur jord är kopplad varierat lite men du kan helt enkelt glömma att du drar från ett jordspett. Däremot är nolla och jord ibland bryggade och då skulle du ju kunna dra från jord men det skulle din jordfelsbrytare inte tycka om. Normalt sett pratar man ju dock inte alls heller pm någon riktning som strömmen flyter i vid växelspänning just pga hur detta fungerar.
 
X
E EtherMan skrev:
Det ÄR ledning-arm-torso-arm-ledning går jo. Och självklart spelar det roll om ledningen är spänningssatt för att få en stöt. Varifrån skulle stöten komma från utan elen hade du tänkt? Vidare är det inte så att strömmen kommer från jordspettet. Jord är aldrig involverat i själva spänningsmatning med plus och minus. Har du plus och minus så är det likspänning och då har du ingen jord annat än t.ex. som signalskärmning eller så. Vid växelspänning så pratar man istället om fas och nolla/neutral, samt jord. Exakt hur jord är kopplad varierat lite men du kan helt enkelt glömma att du drar från ett jordspett. Däremot är nolla och jord ibland bryggade och då skulle du ju kunna dra från jord men det skulle din jordfelsbrytare inte tycka om. Normalt sett pratar man ju dock inte alls heller pm någon riktning som strömmen flyter i vid växelspänning just pga hur detta fungerar.
Nu pratar vi eltråd för stängsel. Det är likström. Och helt korrekt så går elektronerna från negativ pol till positiv pol. Du kortsluter tråden mot marken med din egen kropp. Viss förlust till omgivande luft om man skall vara kinkig.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Nu pratar vi eltråd för stängsel. Det är likström. Och helt korrekt så går elektronerna från negativ pol till positiv pol. Du kortsluter tråden mot marken med din egen kropp. Viss förlust till omgivande luft om man skall vara kinkig.
Finns ingenting som säger att den måste gå till marken. OM strömmen går till marken så kommer den gå från båda armarna, men om du t.ex. har skor på dig som en normal människa så är du normalt sett rätt kraftigt isolerad mot marken. Därmed kommer strömmen flyta genom tråden och dig, för att kunna nå runt.
 
E EtherMan skrev:
Därmed kommer strömmen flyta genom tråden och dig, för att kunna nå runt.
Den strömmen är så liten att den kan negligeras. Hur många fåglar sitter på kraftledningar (med båda fötterna på samma ledning) och är helt opåverkade?
 
  • Gilla
Herrmalin och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den strömmen är så liten att den kan negligeras. Hur många fåglar sitter på kraftledningar (med båda fötterna på samma ledning) och är helt opåverkade?
Helt klart liten. Resistansen i din kropp är ju ofantligt mycket större än en ledning som ju är gjord för att leda strömmen. Men det är ju likväl fel att säga att där inte finns någon alls.

Angående fåglar, så är mig veterligen inte fågelfötter ledande alls. Dessutom är ju elledningarna fåglarna sitter på isolerade. Rätt stor skillnad
 
X
E EtherMan skrev:
Det ÄR ledning-arm-torso-arm-ledning går jo. Och självklart spelar det roll om ledningen är spänningssatt för att få en stöt. Varifrån skulle stöten komma från utan elen hade du tänkt? Vidare är det inte så att strömmen kommer från jordspettet. Jord är aldrig involverat i själva spänningsmatning med plus och minus. Har du plus och minus så är det likspänning och då har du ingen jord annat än t.ex. som signalskärmning eller så. Vid växelspänning så pratar man istället om fas och nolla/neutral, samt jord. Exakt hur jord är kopplad varierat lite men du kan helt enkelt glömma att du drar från ett jordspett. Däremot är nolla och jord ibland bryggade och då skulle du ju kunna dra från jord men det skulle din jordfelsbrytare inte tycka om. Normalt sett pratar man ju dock inte alls heller pm någon riktning som strömmen flyter i vid växelspänning just pga hur detta fungerar.
E EtherMan skrev:
Finns ingenting som säger att den måste gå till marken. OM strömmen går till marken så kommer den gå från båda armarna, men om du t.ex. har skor på dig som en normal människa så är du normalt sett rätt kraftigt isolerad mot marken. Därmed kommer strömmen flyta genom tråden och dig, för att kunna nå runt.
Du har högre resistans än tråden så det lär inte hända mycket, möjligtvis en liten stöt som jordas mot luften.
Oftast är det dessutom fuktigt i marken och det är inte säkert att din sula är en jättebra isolator så går utmärkt att få en kyss med skor.
Har vet.
Har provat...
Sedan så är det inte som så att strömmen flyter i tråden. Du spänningssätter den vilket ger tråden en högre potential mot omgivningen. Strömmen flyter enbart när den kommer i kontakt med en lägre potential, såsom jord, eller luft. En torr dag med korrekt dragen tråd är förlusterna små varvid spänningen behålls långt ut i tråden = inget så kallat flöde.
Håller du i tråden och är isolerad så får du samma potential som tråden. Inget mer händer egentligen.
Därav kan fåglar sitta på oisolerade högspänningsledningar precis som att man kan arbeta på dylika ledningar.
Likt denna film. Notera hur de först potentialutjämnar helikoptern.
 
  • Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
tommib
E EtherMan skrev:
Det ÄR ledning-arm-torso-arm-ledning går jo. Och självklart spelar det roll om ledningen är spänningssatt för att få en stöt. Varifrån skulle stöten komma från utan elen hade du tänkt? Vidare är det inte så att strömmen kommer från jordspettet. Jord är aldrig involverat i själva spänningsmatning med plus och minus. Har du plus och minus så är det likspänning och då har du ingen jord annat än t.ex. som signalskärmning eller så. Vid växelspänning så pratar man istället om fas och nolla/neutral, samt jord. Exakt hur jord är kopplad varierat lite men du kan helt enkelt glömma att du drar från ett jordspett. Däremot är nolla och jord ibland bryggade och då skulle du ju kunna dra från jord men det skulle din jordfelsbrytare inte tycka om. Normalt sett pratar man ju dock inte alls heller pm någon riktning som strömmen flyter i vid växelspänning just pga hur detta fungerar.
E EtherMan skrev:
Helt klart liten. Resistansen i din kropp är ju ofantligt mycket större än en ledning som ju är gjord för att leda strömmen. Men det är ju likväl fel att säga att där inte finns någon alls.

Angående fåglar, så är mig veterligen inte fågelfötter ledande alls. Dessutom är ju elledningarna fåglarna sitter på isolerade. Rätt stor skillnad
Snälla, nu är du inne i en eltråd och vevar igen. Gör inte det. Du har i det närmaste ingen som helst koll på hur detta fungerar. Du är så långt ute på den tunna isen att du inte ser land längre.

Vi pratar om ett stängselaggregat. De har ena polen jordad, de fungerar så. Eftersom du inte ens har koll på den mest basala funktionsprincipen kanske du skulle fundera över dina uttalanden i övrigt också. T.ex att fåglarna skulle sitta på isolerade ledningar och vad du vet om fågelfötters elektriska ledningsförmåga. Du har nämligen fel i bägge fallen.
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
tommib
I övrigt så har det i tråden demonstrerats bägge de avarter jag pratade om tidigare. En (gissningsvis) elektriker som hänvisar till ELSVs hemsida för medicinska råd och andra som hänvisar till att det "bara" är ett stängselaggregat.

Faktum kvarstår att TS hade smärta i bröstkorgen efter en strömgenomgång. Det är lämpligt att kontrollera det, med framför allt EKG, för att se att det inte uppstått förmaksflimmer. Övriga eventuella skador är inget att göra något åt, som t.ex. elektroporering av nerver. Det är inte heller troligt att det har uppstått några sådana men vi vet inte hur väl aggregatet fungerar eller om det var fel på det. Vi vet inte heller något om TS medicinska historia. Således var det lämpligt och rimligt att söka vård. Det var också lämpligt och rimligt att undersöka TS och inte bara avfärda det hela.

Angående smärtan i bröstet så är det omöjligt att säga något utan att ha undersökt och även då är det nog svårt. Jag drar till med någon dag eller två, för så länge brukar min träningsvärk sitta i.
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.