57 147 läst ·
212 svar
57k läst
212 svar
Kraftig elstöt. Hur farligt?
Vilken massa ”initierade” kommentarer från personer som är bra på att tycka, men som har noll koll på medicin eller medicinska bedömningar…
När ni argumenterar; hur kan ni veta att TS inte har tidigare okända problem m hjärtat? Hur vet ni att TS evt arytmi inte förvärrades? Hur vet ni att hans hjärta inte tog någon skada? Hur vet ni att aggregatet var normalt? Hur vet ni att den bröstsmärta TS kände efteråt var helt ofarlig?
Om svaret på en enda av dessa kommentarer är att ni inte vet eller är säkra, ska ni inte ge medicinska råd! Då är ni inte kompetenta att göra en medicinsk bedömning, som vid fel slutsats skulle kunna leda till att individen blir skadad eller dör. Det finns en anledning till att läkare först läser på gymnasiet, sedan universitet i 5,5 år och därefter gör AT innan vi ens blir legitimerade …
När ni argumenterar; hur kan ni veta att TS inte har tidigare okända problem m hjärtat? Hur vet ni att TS evt arytmi inte förvärrades? Hur vet ni att hans hjärta inte tog någon skada? Hur vet ni att aggregatet var normalt? Hur vet ni att den bröstsmärta TS kände efteråt var helt ofarlig?
Om svaret på en enda av dessa kommentarer är att ni inte vet eller är säkra, ska ni inte ge medicinska råd! Då är ni inte kompetenta att göra en medicinsk bedömning, som vid fel slutsats skulle kunna leda till att individen blir skadad eller dör. Det finns en anledning till att läkare först läser på gymnasiet, sedan universitet i 5,5 år och därefter gör AT innan vi ens blir legitimerade …
Hej,D Daniel 109 skrev:
Har glömt bort hur det funkar, men är det så att OM TS varit helt isolerad mot marken och annat sly, tagit i samma tråd med båda händer så borde det max kittla i händerna, just för att strömmen hellre går i ledningen som har mindre resistans?
Stämmer min teori?
I detta fall går väl annars strömmen över jord, så när hästen står på marken, oisolerad, och kommer emot tråden så går strömmen från trpden genom hästen ner i jord och tillbax till aggregatet?
Detta är bara killgissningar hur det funkar.
Rätta mig gärna!
PS hoppas du mår bättre i bröstet snart TS
Mvh
Fredrik
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man tar i en tråd med hög spänning, så är det ofta väldigt svårt att avgöra exakt vilken väg strömmen hittar till jord. Står du med vanliga skor på marken, så kommer strömmen att slå över förbi din gummisula (ca. 1mm/1000V, i vacuum. Spänningen kan slå över vid lägre värde om det finns luft och/eller en (isolerande) yta att krypa över). Den andra tråden han höll i. Den kanske inte ens var del av elstängslet, en vanlig tråd, som i så fall är jordad via stolparna.
Men som sagt, för en i övrigt frisk människa skall det inte vara farligt att få en stöt av ett (korrekt fungerande) stängsel. Men får man då besvär av det så spelar det inte så stor roll att man inte borde påverkas. Sök vård.
Men som sagt, för en i övrigt frisk människa skall det inte vara farligt att få en stöt av ett (korrekt fungerande) stängsel. Men får man då besvär av det så spelar det inte så stor roll att man inte borde påverkas. Sök vård.
Jag får nog klargöra lite hur det gick till.
Jag och en vän var nere vid hagen och min hund som inte ska vara där sprang under den enda tråd som satt uppe med ström på. Så jag jaga ut honom ur hagen och sa till min vän att vi sätter upp en till rad med tråd som en atrapp för att avleda huden. Vi hittade en lina som låg en bit bort så vi bar den till aggregatet och under aggregatet satt det en plastad krok under den tråd som redan var igång så jag började knyta en knut runt den och allt gick bra och sen från ingenstans så small det bara när jag höll i den tråden med båda händerna jag satt upp.. Så antigen kom jag åt den tråd ovanför som var aktiv eller så måste tråden jag höll på sätta upp fått kontakt med något.
Som sagt har ännu ont i bröstet så vi får väl se hur det utvecklar sig. Sen innan är jag frisk så jag hoppas jag inte får några komplikationer framöver.
Jag och en vän var nere vid hagen och min hund som inte ska vara där sprang under den enda tråd som satt uppe med ström på. Så jag jaga ut honom ur hagen och sa till min vän att vi sätter upp en till rad med tråd som en atrapp för att avleda huden. Vi hittade en lina som låg en bit bort så vi bar den till aggregatet och under aggregatet satt det en plastad krok under den tråd som redan var igång så jag började knyta en knut runt den och allt gick bra och sen från ingenstans så small det bara när jag höll i den tråden med båda händerna jag satt upp.. Så antigen kom jag åt den tråd ovanför som var aktiv eller så måste tråden jag höll på sätta upp fått kontakt med något.
Som sagt har ännu ont i bröstet så vi får väl se hur det utvecklar sig. Sen innan är jag frisk så jag hoppas jag inte får några komplikationer framöver.
Kolla vilken den vanligaste dödsorsaken är.BerraBo skrev:
Hade du läst lite sen så hade du sett att ts har lite dubbeslag.
Hade du tänkt till lite så förstår du fortfarande inte hans oro?
Vi betalar miljarders miljarder i skatt så det är klart att han ska använda sjukvården.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
jag hade smärtor i bröstkorgen i sex månader efter olyckan. smärtan kom inte pga hjärtat. Jag gick omkring och spände vänstersidan på överkroppen vid minsta stress. Ont i magen och ångest. Blev sjukskriven en vecka pga typ stress/panik. Ville inte ut på hissarna.C Consan85 skrev:Lite uppdatering, är fortfarande lite skärrad, har ännu ont ibröstet och känner obehag. Jag börjar vara inne på vad någon annan skrev innan, aggregatet kanske är trasigt och det skickas ut 230v? Jag har fått ström via stängsel förut och då har man rykt till lite men denna smäll var rejäl, aldrig upplevt så stark smäll, var verkligen enormt obehagligt när man kände hur strömmen passerade i kroppen så kraftigt.
Jag har inte känt något annat än just smärtor och obehag i bröstet sedan sist, bara några enstaka dubbelslag men det hade jag även innan olyckan.
Hur lång tid kan man ha ont i bröstet efter?
Är fortfarande rädd för att arbeta på den hisstypen jag fick en stöt på. Arbetar mycket med hiss på sjukhuset. Första tiden ville jag inte gå in på sjukhuset. Psykiskt är man ju helt uppenbart ganska vek.
men är du orolig så ring en gång extra till 1177 de finns till för dig. Det är ingenting att skämmas för.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Vilken del av elsäkerhetsverkets text tolkar du som att man behöver ha så bråttom i detta fall?Segeknuda skrev:
Ska man ringa 112?
Kan du i så fall motivera varför, och varför TS behöver den vård du anger?
Har du några invändningar mot svaret i #2 eller andra svar som rekommenderar vård?
Detta är inte facebook.T tjustr skrev:
Har du läst hela tråden? Kan du utveckla ditt svar med vad du menar och vad du vill tillföra i denna tråd?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
De 5 J som detta aggregat ger är farligt. Jag har hittat siffran 1 J nånstans som gräns för vad som anses farligt. Som med mycket annat handlar det om normal användning och normala förhållanden. T.ex ger två händer som greppar tråden minst dubbla "effekten", kanske 5 ggr värre än att bara nudda tråden med utsidan handen vilket är mer normalt. Detta skedde dessutom i närheten av aggregatet. Så det finns olyckliga omständigheter i detta fall.Christer G.V. skrev:
Och det är riktigt att djur är mer känsliga än människor, trodde jag i alla fall. Att det finns ström i tråden i videon nedan kände jag med handen, inte jättemycket men inte så att jag ville känna efter igen. Det är långt ned på fältet så det höll kanske 2-3 kV här.
Ni blandar ihop olika situationer; elinstallationer innebär oftast en miljö med minst 10A 230V dvs drygt 2kW under flera perioder av 50 Hz växelspänning, dvs uppenbar livsfara, medan elstängsel eller tändsystem i en bensinmotor är enstaka strömbegränsade pulser med några kV under kort tid. Oftast ofarligt för friska människor men som vanligt gäller Ohms lag, försiktighet och sunt förnuft.T Thomas_Blekinge skrev:
Stängsel aggregat ger inte ström, det ger en hög spänning, gör mer ont i sinnet än skador i kroppen.C Consan85 skrev:Hej. Jag är nybliven lantis och min sambo har djur i form av hästar där vi har eltråd i hagen.
Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.
Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu. Aggregatet är från biltema.
Bör man uppsöka läkare? Jag prata med kollega som är elektriker och han sa att det blev så kraftig smäll för att jag var precis vid aggregatet. Tidigare har jag fått ström men inte alls upplevt det så starkt som nu.. Nu var det extremt läskigt och obehagligt!
Det beror på...... Det är kombinationen av spänning, ström, frekvens samt varaktighet.Cheesen skrev:
det är inte spänningen som är farlig. 12000V kan du ju uppnå med en ballong som du gnuggar mot katten. Spänningen behövs för att kunna trrycka ut den där lilla strömmängden som behövs för att ge en stöt, om Spänningen vart lägre så behövs mera ström för samma effekt och det är då det blir farligt. Dessutom om spänningen vart lägre så har du antagligen aldrig fått en stöt då markens resistans är rätt hög.
Exempel: Bilbatteri har flera hundra(!) ampere!!!
Sätt en hand på varje pol - händer nada...
Eltrådar har som noterats tusentals volt, men inte så hög ström och under en ytterst kort stund.
Van der graaf-generator kan ge 100.000V eller mer!
Men extremt kortvarigt.
Vägguttaget ligger på ynka 230V men mer långvarigt och dessutom med en frekvens som inte är sådär jättenyttig, lindrigt talat. 230V DC är inte alls lika farligt (!OBS! Peta inte på det då det inte heller är hälsosamt!)
Redigerat:
Mellan 1995 och 2002 finns 5 kända dödsfall inrapporterade till gruppen som hanterar standarden som gäller för elstängsel. Det ledde till att kravet på att begränsa topströmmen som utökades från att gälla 20A under 0,01 sekund vid 500 ohm till att gälla ner till 50 ohm. Pausen mellan pulserna måste vara minst en sekund.
Dödsfallen inträffade typiskt då människor fastnat på tråden och fått upprepade stöttar i trakten av huvudet och nacken med kroppen liggande på marken haft låg impedans, kanske under 500ohm (ev neråt 100 Ohm, stor yta mot marken).
Krypa under ett elstängsel kan under olyckliga omständigheter vara farligt.
Vet en ung kille som kissade på ett elstängsel. Det var inte så smart och inte speciellt behagligt.
Han fick inga bestående och levde trots incidenten ett ”lyckligt liv”.
Dödsfallen inträffade typiskt då människor fastnat på tråden och fått upprepade stöttar i trakten av huvudet och nacken med kroppen liggande på marken haft låg impedans, kanske under 500ohm (ev neråt 100 Ohm, stor yta mot marken).
Krypa under ett elstängsel kan under olyckliga omständigheter vara farligt.
Vet en ung kille som kissade på ett elstängsel. Det var inte så smart och inte speciellt behagligt.
Han fick inga bestående och levde trots incidenten ett ”lyckligt liv”.
