57 155 läst ·
212 svar
57k läst
212 svar
Kraftig elstöt. Hur farligt?
Bara det att ingen ström flyter i tråden så länge den inte är jordad efter dig. Nu räknar vi då bort de förluster som sker genom luften längs med tråden.useless skrev:
Det som sker är att man höjer trådens potential jämfört med omgivningen. Precis som när du håller händerna på en van det Graaf-generator eller när du blir statiskt uppladdad. Du får en högre potential mot omgivningen och urladdning kan sedan ske mot lägre potential.
Det flyter ström genom tråden även när ingen rör den och isolerat upphängd. Grovt sett kan man börja se till kapacitansen tråden har mot andra polen dvs marken och den branta pulsen aggregatet ger med relativt hög spänning. Vill man ta det lite mer korrekt passar den klassiska sk telegrafekvationen utmärkt och då lite anpassat till de ofrånkomliga R, L och C som finns i kretsen.
Men för trådens tema kan man gott se det som två armar två ben med mellanliggande kropp i serie som avgör "stöten". Kanske tom lite lindrigare om man använder båda händerna och geppar i pulsluckan.
Men för trådens tema kan man gott se det som två armar två ben med mellanliggande kropp i serie som avgör "stöten". Kanske tom lite lindrigare om man använder båda händerna och geppar i pulsluckan.
"Ett dåligt jordat [el]stängsel"?Bo.Siltberg skrev:
Man kan i och för sig fundera på om biltemas aggegrat är friskt. Ett stängselagg får ge max 5 J vid 500 ohm, vilket är farligt. Det kanske uppför sig illa utan belastning. Det kanske handlar om ett dåligt jordat stängsel här där TS hade foten på jordspettet eller något liknande olyckligt fall. Notera att då pulserna inte får vara längre än 10 ms så innebär 5 J (Ws) en ström på 1 A vid 500 ohm! Aggregat får ge en högre ström om pulserna är kortare.
Som flera sagt är strömmen som går mellan händerna vid dubbelfattning försumbar eftersom tråden har så låg resistans. Hade ledaren varit ideal och utan belastning (grässtrån, överledning eller kreatur som står emot längre bort) så är det ingen spänningsskillnad alls, men i praktiken finns kapacitans med och ger en strömpuls.
Att stå med benen brett isär vid åskväder är en annan sak. Eftersom marken har en hög resistans så kan det bli stor spänningsskillnad i sidled, s k "stegspänning", som ibland fäller kor på ett helt fält när blixten slår ner i närheten.
Ledningsarbetarna på tidigare bilder har faktiskt en ledande skyddsdräkt. Men det är av en annan orsak. Spänningen är så hög att koronaeffekter/spetsverkan kan leda ut ström i luften.
Att stå med benen brett isär vid åskväder är en annan sak. Eftersom marken har en hög resistans så kan det bli stor spänningsskillnad i sidled, s k "stegspänning", som ibland fäller kor på ett helt fält när blixten slår ner i närheten.
Ledningsarbetarna på tidigare bilder har faktiskt en ledande skyddsdräkt. Men det är av en annan orsak. Spänningen är så hög att koronaeffekter/spetsverkan kan leda ut ström i luften.
Grejen är väl den att ingen vet hur mkt biltema apparaten levererar? Det är billigt mög o kommer nog alltid att vara så, gör en test på aggregatet o kontrollera hur mkt det verkligen ger, det borde väl nån el- kunnig kunna tipsa om vart man kan få det gjort? Läkaren vill kanske köpa det o ha som hjärtstartare…T Thomas_Blekinge skrev:
Om du kollar lite på hur aggregaten är utförda och då även typ Biltema ser du snart att enkla eltekniska grunder ger att det begränsas uppåt på ett bra och säkert sätt. Givetvis är det obehagligt att få stötar av aggregaten och särskilt mer nutida som ligger på gränsen för energiinnehåll och med riktigt branta korta pulser där spänningen också gränsar det rimliga. Hög ström också i tomgående tråd för att igen återknyta till diskussionerna tidigare.M Mikael Huldtén skrev:Grejen är väl den att ingen vet hur mkt biltema apparaten levererar? Det är billigt mög o kommer nog alltid att vara så, gör en test på aggregatet o kontrollera hur mkt det verkligen ger, det borde väl nån el- kunnig kunna tipsa om vart man kan få det gjort? Läkaren vill kanske köpa det o ha som hjärtstartare…
I det av TS beskrivna fallet, som är det jag utgår från, handlar det om hantering av hästar.X Xanthopteryx skrev:
Här finns många teoretiker som kan förklara teorin bakom det som benämns potentialskillnad.Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu.
Jag går med ett halvdussin hästar till och från hagar varje dag och en plaststol skulle vara både orimlig och livsfarlig, då man hanterar hästar. Tråden kan behöva hanteras på många ställen, förutom vid aggregatet och gummimattor överallt, är uteslutet...
Redigerat:
Kanske ska posta några skisser som jag ritade trots allt. Vad som händer i kroppen vid korta elstötar med en sekunds mellanrum är inte alls samma och inte lika farligt som vid 50Hz växelström. Vid upprepade 50Hz pulser kommer hud och vävnad att joniseras, resistansen sjunker och strömmen ökar. Men vi håller oss till elstängsel.
Känslan av elstängselstöten som TS beskriver stämmer inte överens med fysikens lagar. Strömmen kryper inte fram så långsamt att den går att beskriva på detta sätt.
Om hagetråden varit av, uppbruten och behövde lagas, och TS tagit en tråd i var arm, så hade strömmen verkligen gått från aggregatet, in i ena armen och över axlar/bröst till andra armen och ut i hagens tråd.
I nervsystemets myelinrör med nervtrådar och kemiska/elektriska signaler färdas nervimpulserna betydligt långsammare än strömmens elektroner. Känslan har mer att göra med hur hjärnan hinner uppfatta vad som händer.
Som @Daniel 109 skrev:
Kopplar man en resistor mellan med armarna kommer det inte att gå någon ström genom denna resistor, men det går förstås ström genom båda armar.
Kretsschema med ledare och resistorer.
Vi antar att resistansen i höger resp vänster ben och arm är den samma, Rb, Ra.
Rx är resistansen mellan axlarna.
På grund av symmetrin och spänningsdelning (spänning över resistenserna) kommer det att vara samma spänning, här 3000 volt vid båda axlar. Resistansen Rx har då ingen spänning över sig och det kan omöjligt gå någon ström mellan axlarna. Däremot så kan ström gå ner mot benen så länge det finns en sluten krets mot jord och stängsel aggregatets återledare också är ansluten till jord.
Huruvida det spelar någon roll om strömmen går genom hjärta och nerver från sida till sida eller uppifrån och ner kan man ju fundera över.
Sen blir det en viss kapacitiv koppling så även om man har torra träskor eller stövlar, så när spänningen i pulsen stiger kommer man sannolikt ändå att känna en liten stöt om man tar försiktigt på tråden. Jag kan inte rekommendera att känna med näsan utan ta ett grässtrå och håll det mot stängseltråden. Om det inte slår allt för kraftiga gnistor så tar man bara ett bestämt tag med hela handen så man sprider strömmen över en större yta av huden i handplatan. Man kan då känna ett svagt tickande i handen eller foten, men det gör inte ont som när man ser en gnista slå mot huden. Ett par kraftiga tjockhudade arbetarhänder klarar detta bättre än ett par kontorshänder.
Och så den anekdotiska biten…
Man kan ju ha provat av misstag eller av nyfiken och ingenjörsmässing lathet…
för att slippa gå och stänga av strömmen till stängselaggregatet. Det går att laga eller utöka en hage och ta i tråden men det förutsätter att aggregatet inte är för kraftfullt, att hagen är stor så spänningen dämpas och inte är så hög där man tar i tråden och att man har något torrt på fötterna. Men man ska inte ta i en tråd med ström i ena handen och en hagetråd utan ström i andra handen. Det gör ont.
Enklast och bäst är att stänga av strömmen innan man tar i stängseltråden, speciellt om man är nära stängselaggregatet. Det är oftast dumt att försöka vara smart och fuska med rutinerna eller säkerheten med el.
Att ta det där kraftiga taget i tråden och få en rejäl stöt från ett modernt aggregat med 5J är dumt.
Känslan av elstängselstöten som TS beskriver stämmer inte överens med fysikens lagar. Strömmen kryper inte fram så långsamt att den går att beskriva på detta sätt.
Om hagetråden varit av, uppbruten och behövde lagas, och TS tagit en tråd i var arm, så hade strömmen verkligen gått från aggregatet, in i ena armen och över axlar/bröst till andra armen och ut i hagens tråd.
I nervsystemets myelinrör med nervtrådar och kemiska/elektriska signaler färdas nervimpulserna betydligt långsammare än strömmens elektroner. Känslan har mer att göra med hur hjärnan hinner uppfatta vad som händer.
Som @Daniel 109 skrev:
Skiss med streckgubbe:M MaxBackstrom skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplar man en resistor mellan med armarna kommer det inte att gå någon ström genom denna resistor, men det går förstås ström genom båda armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På grund av symmetrin och spänningsdelning (spänning över resistenserna) kommer det att vara samma spänning, här 3000 volt vid båda axlar. Resistansen Rx har då ingen spänning över sig och det kan omöjligt gå någon ström mellan axlarna. Däremot så kan ström gå ner mot benen så länge det finns en sluten krets mot jord och stängsel aggregatets återledare också är ansluten till jord.
Huruvida det spelar någon roll om strömmen går genom hjärta och nerver från sida till sida eller uppifrån och ner kan man ju fundera över.
Sen blir det en viss kapacitiv koppling så även om man har torra träskor eller stövlar, så när spänningen i pulsen stiger kommer man sannolikt ändå att känna en liten stöt om man tar försiktigt på tråden. Jag kan inte rekommendera att känna med näsan utan ta ett grässtrå och håll det mot stängseltråden. Om det inte slår allt för kraftiga gnistor så tar man bara ett bestämt tag med hela handen så man sprider strömmen över en större yta av huden i handplatan. Man kan då känna ett svagt tickande i handen eller foten, men det gör inte ont som när man ser en gnista slå mot huden. Ett par kraftiga tjockhudade arbetarhänder klarar detta bättre än ett par kontorshänder.
Man kan ju ha provat av misstag eller av nyfiken och ingenjörsmässing lathet…
Enklast och bäst är att stänga av strömmen innan man tar i stängseltråden, speciellt om man är nära stängselaggregatet. Det är oftast dumt att försöka vara smart och fuska med rutinerna eller säkerheten med el.
Att ta det där kraftiga taget i tråden och få en rejäl stöt från ett modernt aggregat med 5J är dumt.
Du kanske kan göra lite motsvarande för det transienta fall det rör sig om här, säkert bra för många som tittar in i tråden. Du är ju redan på spår med att det gör ont att lägga in sig även välisolerad mellan aggregat och hagetråd även den helt ua isolationsmässigt.blackarrow skrev:
Kanske ska posta några skisser som jag ritade trots allt. Vad som händer i kroppen vid korta elstötar med en sekunds mellanrum är inte alls samma och inte lika farligt som vid 50Hz växelström. Vid upprepade 50Hz pulser kommer hud och vävnad att joniseras, resistansen sjunker och strömmen ökar. Men vi håller oss till elstängsel.
Som @Daniel 109 skrev:
Skiss med streckgubbe:
[bild]
[bild]
Man kan ju ha provat av misstag eller av nyfiken och ingenjörsmässing lathet…för att slippa gå och stänga av strömmen till stängselaggregatet. Det går att laga eller utöka en hage och ta i tråden men det förutsätter att aggregatet inte är för kraftfullt, att hagen är stor så spänningen dämpas och inte är så hög där man tar i tråden och att man har något torrt på fötterna. Men man ska inte ta i en tråd med ström i ena handen och en hagetråd utan ström i andra handen. Det gör ont.
För en gångs skull blir det lite fel med statiska betraktelsesätt och vi kan ju nästan passa på att ta med den absoluta konstanten c här också.
Läste ditt inlägg precis. Jag blir lite orolig när jag läste det du skrivit men samtidigt fattar jag inte så mycket av dina ritningar då jag är totalt sämst på el men jag förstår att det inte kan ha varit bra att hålla med båda händerna precis vid aggregatetblackarrow skrev:
Som @Daniel 109 skrev:
Skiss med streckgubbe:
[bild]
[bild]
Man kan ju ha provat av misstag eller av nyfiken och ingenjörsmässing lathet…för att slippa gå och stänga av strömmen till stängselaggregatet. Det går att laga eller utöka en hage och ta i tråden men det förutsätter att aggregatet inte är för kraftfullt, att hagen är stor så spänningen dämpas och inte är så hög där man tar i tråden och att man har något torrt på fötterna. Men man ska inte ta i en tråd med ström i ena handen och en hagetråd utan ström i andra handen. Det gör ont.
Hade jag bara tur att jag lever idag? Eller var det en smärtsam läxa som jag aldrig kommer göra om..
Elstängsel är inte gjorda för att döda folk. Att hålla båda händerna på samma ledare innebär att det inte går någon ström från den ena handen till den andra. Ett elstängsel levererar elen i en ledning och enda vägen strömmen kan gå ifrån den är tillbaka via jorden. I normalfallet går kreaturen som man vill stänga inne på marken. Går de emot ledningen leds strömmen vid djuret ner i marken. Fungerar även på mänskliga kreatur så länge de inte har isolerande skor eller handskar. Att stå nära aggregatet ger endast försumbart högre effekt då själva ledningen är den del av kretsen som har absolut lägst resistans.C Consan85 skrev:Läste ditt inlägg precis. Jag blir lite orolig när jag läste det du skrivit men samtidigt fattar jag inte så mycket av dina ritningar då jag är totalt sämst på el men jag förstår att det inte kan ha varit bra att hålla med båda händerna precis vid aggregatet
Hade jag bara tur att jag lever idag? Eller var det en smärtsam läxa som jag aldrig kommer göra om..
Om du ser till allt som skrivits i tråden har du inte haft tur det är precis vad nan kan vänta sig dvs en ofarlig men obehaglig läxa. Det är dumt att du oroar dig för detta som säkert om man testar på en mängd individer inte ens i häradet promille ger något skadligt resultat öht. Och i så fall inte pga att en elimpuls var med i bilden utan att någon svagpunkt i kroppen triggats pga de kraftiga muskelrycknimgarna det ger.C Consan85 skrev:Läste ditt inlägg precis. Jag blir lite orolig när jag läste det du skrivit men samtidigt fattar jag inte så mycket av dina ritningar då jag är totalt sämst på el men jag förstår att det inte kan ha varit bra att hålla med båda händerna precis vid aggregatet
Det finns ju läkare av olika slag som skrivit här också åtminstone en av dem bra insatt och intresserad av elfrågor. Jag uppfattar inte dessa som speciellt oroade av att utsättas för ett elstängsel kortvarigt som du gjort. Att du höll med två händer gör bara att du normalt fick lite mer stryk fast samtidigt mer utspritt så det har nog väldigt lite med mer "farlighet" att göra men mer obehagligt.
Skissen blackarrow lagt in är bra och något man kan se på för en uppfattning grovt sett. Är man sen mer finstilt får man se till betydligt fler parametrar som också mämnts men det är trots att det i de här fallen har betydelse nog på forumet överkurs för lika stor andel som inte skadas av stängslet kanske räknas i ppm.