Ett problem som jag antar att läkare ofta ställs inför är att individer är väldigt olika när det gäller att söka vård.
- Somliga biter ihop länge när det är allvarligt, och söker vård när det ibland är för sent.
- Andra söker hjälp på hypokondriskt maner för minsta lilla symptom.
Jag skulle få ångest av att försöka bedöma patienter om jag vore läkare. Vad är t ex en "kraftig stöt" på en skala? Hur ont gör det i bröstet? Det är klart att en ordentlig muskelsammandragning kan kännas ett tag även om den är ofarlig.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Verkligen! Bara att jämföra mig och min sambo. Om jag har ont och blir ombedd att skatta hur ont på en tiogradig skala så tänker jag att tio borde väl vara något i stil med att såga av sig benet med motorsåg, och så ont gör det antagligen inte. Jag vet ju inte eftersom jag inte provat men tänker att det finns saker som gör betydligt ondare även om jag har jävligt ont och ger därför en lägre siffra.
Sambon däremot resonerar tvärtom och anser att han ligger på nio-tio när han slår en tå i en byrå. :rolleyes:

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
jag är inte överförtjust i såna här överdrifter. Ingen har väl påstått att man ska bli observerad i en vecka.

men att åka in och få ta ett EKG är ju ingen dum grej. Om ekgt inte visar på några avvikelser så har jag för mig att de ger sig så. Kanske tar de några blodprov också. Men ngn vidare överdrift känns det inte som.
Det handlar inte om nå överdrifter. Det handlar om vad folk läser "på nätet" och på andra ställen. Man kan vara så rädd att man tom tycker att läkaren inte gör sitt jobb eller tar saken på fullt allvar när den inte gör ALLT som den ska göra vid strömgenomgång. Den lekmannen tar ingen hänsyn till andra faktorer men det kanske läkaren gör trots att den inte berättar det. Finns många trådar som vittnar om det. Jag är helt säker på att de flesta läkare gör vad de ska göra vid givna situationer. Många tycker ju som sagt inte det utan vill att allt ska göras. Finns det fog för det? Näe det tycker inte jag.

P
Rkarlsson skrev:
Det gjorde vi med. Men aldrig så det kändes genom bröstkorgen.

TS kände det över bröstkorgen. Vissa på forumet verkar ta lätt för om man börjar få ont i bröstet. Tycker inte man ska ta så lätt på det.

Såklart skall akuten eller läkare ta en titt. Om ts belastar med ett riktigt problem istället för en fis på tvären så gör han rätt.
Jag minns den leken. Jag minns när jag höll i en järnstolpe och tog i elstaketet samtidigt. Den smällen jag fick då överstiger alla små stötar jag sedan fått på olika sätt och ställen som inte varit elstängsel-relaterade. Det måste vara 30 år sen och jag minns fortfarande hur fruktansvärt ont det gjorde. Har inte tagit i ett elstängsel sedan dess.

• Gilla
  • Wow
henric78 och 2 till
  • Laddar…
P
Scouten skrev:
Jag minns den leken. Jag minns när jag höll i en järnstolpe och tog i elstaketet samtidigt. Den smällen jag fick då överstiger alla små stötar jag sedan fått på olika sätt och ställen som inte varit elstängsel-relaterade. Det måste vara 30 år sen och jag minns fortfarande hur fruktansvärt ont det gjorde. Har inte tagit i ett elstängsel sedan dess.
Man lärde sig =) Då var vi unga och friska. Idag är vi äldre och kan ha dolda hjärtproblem så det är vettigt att låta bli att utsätta sig för sånt.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Alltså ett elstängsel ska ge ett obehag men det ska ju inte vara farligt vara sig för djur eller människor. Så är det ett vanligt elstängsel och du fått en enstaka stöt så skulle inte jag vara orolig. Det som kan vara farligt är om man t.ex. skulle bli liggande och får stöt efter stöt mot huvud eller nacke.
Men du vet bäst vad du känner.

C Consan85 skrev:
Hej. Jag är nybliven lantis och min sambo har djur i form av hästar där vi har eltråd i hagen.

Jag skulle justera tråden precis vid aggregatet och jordpunkten. Dum som jag var så trodde jag att strömmen var av och tog I tråden med båda händerna och det small till rejält och kände hur strömmen gick igenom vänstra armen över bröstet och ut i högra armen.

Fick enormt ont i bröstet efter och har ännu. Aggregatet är från biltema.

Bör man uppsöka läkare? Jag prata med kollega som är elektriker och han sa att det blev så kraftig smäll för att jag var precis vid aggregatet. Tidigare har jag fått ström men inte alls upplevt det så starkt som nu.. Nu var det extremt läskigt och obehagligt!

Ska alltid uppsöka läkare.

C Consan85 skrev:
Lite uppdatering. Jag åkte in till akuten i natt. Dom kollade EKG och det såg bra ut, dom gjorde även blodprov för att kolla hjärtat sa han men det var också bra. Det han var förbryllad över är varför man har 12000v I ett aggregatet men det kan inte jag svara på då det är biltemas produkt och inte min, men som någon skrev innan så är det Max 5.5j och han berätta att när man startar någon så är det 350j så effekten är ju betydligt lägre.

Har fortsatt ont i bröstet och känner mig lite tagen från igår men överlag är det helt ok. Jag fick åka hem och skulle återkomma om det uppstår några andra symtom.
Men.. det är ju ett elstängsel för att stängsla in djur!
Vore det farligt för människan skulle alla djur som kom i kontakt med det dö!
Det är lika hög spänning till ett tändstift på bilen.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Många här tycker det är ofarligt eftersom det är ett elstängsel. Så är det nog i normalfallet, men eftersom TS upplever kvarstående problem med smärta över bröstet så är det ett dåligt råd att strunta i sjukhuset med motiveringen att djuren överlever elstängsel.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
C Consan85 skrev:
Jag känner ingen oregelbundna slag just nu. Dock lider jag av dubbelslag eller extra slag som det även kallas sedan tidigare så det blir ju svårt att veta om det blivit värre nu pga stöten.

Nä kammarflimmer lär det ju inte vara som du säger för då borde jag inte skriva just nu.

Man kanske kan vänta till i morgon och boka en tid hos vc än att belasta akuten?
Bättre att dö än att belasta akuten.

Du har fått en smäll på farligaste sätt,-igenom armen-hjärtat och ner till jord.
Akuten nästa.

Man kopplar bort strömkällan först . . .

Stor oro för stöt via elstängsel.
Vad jag förstår är det liknande stöt som man har haft i SVT Mästarnas Mästare.
Tror inte man valt det upplägget om det finns risk för hjärtskador.

BerraBo BerraBo skrev:
Stor oro för stöt via elstängsel.
Vad jag förstår är det liknande stöt som man har haft i SVT Mästarnas Mästare.
Tror inte man valt det upplägget om det finns risk för hjärtskador.
Skärmdump av Google-sökningsresultat för "stöt mästarnas mästare" med länk till Aftonbladets artikel.
Första resultatet på google. Varför är folk så emot att använda sjukvården? Den finns där för oss att använda.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Lite uppdatering, är fortfarande lite skärrad, har ännu ont ibröstet och känner obehag. Jag börjar vara inne på vad någon annan skrev innan, aggregatet kanske är trasigt och det skickas ut 230v? Jag har fått ström via stängsel förut och då har man rykt till lite men denna smäll var rejäl, aldrig upplevt så stark smäll, var verkligen enormt obehagligt när man kände hur strömmen passerade i kroppen så kraftigt.

Jag har inte känt något annat än just smärtor och obehag i bröstet sedan sist, bara några enstaka dubbelslag men det hade jag även innan olyckan.

Hur lång tid kan man ha ont i bröstet efter?

Scouten skrev:
Haha, det där kommer jag ihåg, på mitten av sextiotalet var vi några skitungar i 10-årsåldern som gjorde ett lite mer avancerat test, en av tog ett ordentligt tag runt eltråden, övriga tog hand i hand med honom, och jag som den siste av oss fyra eller fem, blandat killar tjejer, stack ner handen i det fuktiga gräset!
Jävlar i det vilket smäll det blev, alla hoppade högt, tror att det var jag och den som höll i tråden som blev värst/bäst drabbad.

Gubben som hade kostängslet fick i alla fall roligt, vi också när vi hämtat oss.
Att hålla i kostängsel var ju lite sport annars, men det här försöket blev på en annan nivå.

PS (lever fortfarande, även de övriga så vitt jag vet så här snart 60 år senare) DS

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.