57 147 läst ·
212 svar
57k läst
212 svar
Kraftig elstöt. Hur farligt?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
för mig är det snarare så att jag kommer för ursprungsfrågan men stannar för bredden i trådarna.john68 skrev:
men visst. Avvecklar mig från tråden. Lycka till med elstängslet
Det gjorde vi med. Men aldrig så det kändes genom bröstkorgen.P ptlf skrev:När jag var barn på 70 talet lekte ju vi barn vem som kunde hålla längst tid i tråden men dom flesta släppte vid 1a stöten men fanns dom som höll i lite längre, det var ju obehagligt men ingen som behövde sluta leka eller besöka vård men aggregaten kanske var svagare på den tiden jämfört med dagens?
TS kände det över bröstkorgen. Vissa på forumet verkar ta lätt för om man börjar få ont i bröstet. Tycker inte man ska ta så lätt på det.
Såklart skall akuten eller läkare ta en titt. Om ts belastar med ett riktigt problem istället för en fis på tvären så gör han rätt.
Jag fick ström / el genom höger till vänster arm, kände inget men ringde 1177 och dom sa att jag skulle åka till akuten för säkerhets skull.
Där koppla dom upp mig och tog blodprov, fick ligga nån timme på observation sen hemfärd.
Kändes onödigt att åka in men man vet ju aldrig... mer onödigt att få skador eller avlida
Tänkte inte åka men pratade med skiftbasen och han tyckte att jag iaf skulle ringa
Där koppla dom upp mig och tog blodprov, fick ligga nån timme på observation sen hemfärd.
Kändes onödigt att åka in men man vet ju aldrig... mer onödigt att få skador eller avlida
Tänkte inte åka men pratade med skiftbasen och han tyckte att jag iaf skulle ringa
Det är väl så det ska funka men väldigt få som har den policyn. Låter som en bra firma som tänkt till.T Thomas_Blekinge skrev:
Nu förstod jag kanske fel i fallet med TS men elstängsel är väl endast spänning som är ofarligt då strömmen är så låg men jag kan ha fel. Så länge strömmen är låg så är det bara obehagligt men kanske är det farligt för personer med tidigare problem med just hjärtat.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt elstängsel "skall" vara ofarliga. Men får man besvär som TS beskriver så bör man åka till sjukhus för kontroll.
Dels kan personen av någon anledning vara känslig. Dels kan man tänka sig att det är fel på stängslet, så det ger för stark stöt.
Dels kan personen av någon anledning vara känslig. Dels kan man tänka sig att det är fel på stängslet, så det ger för stark stöt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 418 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 418 inlägg
Med tanke på att det är ett Biltema agg och Biltema återkallar saker rätt ofta så skulle det inte förvåna mig om det är något fel på det.
Stötar av stängsel har jag fått många gånger men de är inte jämförbara med en ’220’-stöt. Den sistnämnda skapar mer 'svartnade för ögonen' och klart mer läskig.
Dock nämner TS att båda händerna höll i stängslet vilket jag aldrig 'lyckats göra' och ska nu se till att jag inte gör i framtiden.
Stötar av stängsel har jag fått många gånger men de är inte jämförbara med en ’220’-stöt. Den sistnämnda skapar mer 'svartnade för ögonen' och klart mer läskig.
Dock nämner TS att båda händerna höll i stängslet vilket jag aldrig 'lyckats göra' och ska nu se till att jag inte gör i framtiden.
Detta skriver jag under på utan att tveka! Det är förvånande hur många av mina kollegor som är totalt otekniska med tanke på att jag är sen ST i Radiologi...tommib skrev:
Iofs har jag jobbat i många år som tekniker och utbildade mig till elektriker en gång i forntiden, och skolade om mig rätt sent (Var 36 när jag kom in på läkarlinjen). Men man tycker ju att dom borde snappat upp något under arbetslivet
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Inte för att jag vill förringa hälsoriskerna men får man ström så att det så att säga tar sig igenom bröstkorgen så känns det ganska mycket och det kanske sitter i utan att det för den sakens skull behöver handla om permanenta skador. Vad jag vet så känner sig väl de som har blivit hjärtstartade ganska mörbultade dom också i några dagar ?
Sen så tycker jag att man missar en aspekt i det här med att uppsöka vård. Det är hur länge en strömgenomgång varat? Det är ändå en stor skillnad på om någon fastnar i nåt och om en lekman får en tillfällig stöt i nån tusendels sekund. Det är väl ändå där det blir lite konstigt för lekmannen vill ju gärna att stora trumman börjar slå och varenda tänkbar undersökning ska göras just för att den del säger att det SKA göras för yrkesfolk där det ändå som sagt är en del andra parametrar att beakta.
Sen så tycker jag att man missar en aspekt i det här med att uppsöka vård. Det är hur länge en strömgenomgång varat? Det är ändå en stor skillnad på om någon fastnar i nåt och om en lekman får en tillfällig stöt i nån tusendels sekund. Det är väl ändå där det blir lite konstigt för lekmannen vill ju gärna att stora trumman börjar slå och varenda tänkbar undersökning ska göras just för att den del säger att det SKA göras för yrkesfolk där det ändå som sagt är en del andra parametrar att beakta.
Korrekt. Men det kan handla om sådana. Eller egentligen, det kan handla om något farligt som måste åtgärdas (främst förmaksflimmer, resten är som sagt självmarkerande).S Stefan1972 skrev:
Ja, eller egentligen avgiven energimängd som jag försökt säga nu. Om man bortser från arytmirisken så handlar elolyckor i huvudsak om brännskador och dessa är direkt kopplade till energimängden som överförs till kroppen. Eftersom folk i vården har svårt med detta koncept så finns det rekommendationer som ska fånga det mesta. Det handlar inte om yrkesfolk vs lekmän, det handlar om skademekanism och energinivåer. Det handlar också om ickemedicinska frågor som arbetsskador, försäkringsärenden och arbetsplatskultur.S Stefan1972 skrev:Sen så tycker jag att man missar en aspekt i det här med att uppsöka vård. Det är hur länge en strömgenomgång varat? Det är ändå en stor skillnad på om någon fastnar i nåt och om en lekman får en tillfällig stöt i nån tusendels sekund. Det är väl ändå där det blir lite konstigt för lekmannen vill ju gärna att stora trumman börjar slå och varenda tänkbar undersökning ska göras just för att den del säger att det SKA göras för yrkesfolk där det ändå som sagt är en del andra parametrar att beakta.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jo men strömgenomgång har ju blivit lite som asbest...........En del kräver ju liksom hela bibberibban om så personen ifråga bara fått en stöt från ett tändsystem från mopeden. Många säger ju att allt ska kontrolleras oavsett vad läkare tycker och säger......Det finns liksom inga proportioner längre.
Ja, det var ju det jag försökte få fram. Problemet är att man inte förstår skademekanismen tillräckligt väl inom vården. Man kan inte vifta bort strömgenomgång av "hushållsel" som ofarligt men man behöver inte heller ta Troponin T och krea på någon som fått strömgenomgång genom fingrarna. Man behöver inte observera alla i 12 timmar för att någon enstaka fått ett flimmer som uppträtt efter 6 timmar. Eftersom kunskapen är så dålig om vad som kan hända så kör man en grundnivå som ska fånga nästan allt men som också kommer hitta massa falskt positiva värden och som kommer innebära mängder med onödiga prover.
Motivationen till omhändertagandet enl SEFs lilla kort är orelaterat till medicin skulle jag vilja säga.
Motivationen till omhändertagandet enl SEFs lilla kort är orelaterat till medicin skulle jag vilja säga.
Jag tror inte du förstår dig på ett strömaggregat för djurstängsel, du kan ta med en hand på tråden och du får en stöt samma sak om du tar med bägge händerna.D Daniel 109 skrev:
Det är mellan jord/marken och tråden som spänningen ger sig tillkänna
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Jo men det jag menade var ju att det är kreti och pleti som driver på allt. Inte läkarna. Det är ju bara läsa den här tråden. Allt ska ju typ kollas för att vara säker. Helst ska man bli inlagd och observerad i en vecka typ.... Jag tror ju faktiskt en läkare gör en ganska bra bedömning i vad som behöver göras när man träffar och ser en person och lägger ribban efter det.tommib skrev:
Ja, det var ju det jag försökte få fram. Problemet är att man inte förstår skademekanismen tillräckligt väl inom vården. Man kan inte vifta bort strömgenomgång av "hushållsel" som ofarligt men man behöver inte heller ta Troponin T och krea på någon som fått strömgenomgång genom fingrarna. Man behöver inte observera alla i 12 timmar för att någon enstaka fått ett flimmer som uppträtt efter 6 timmar. Eftersom kunskapen är så dålig om vad som kan hända så kör man en grundnivå som ska fånga nästan allt men som också kommer hitta massa falskt positiva värden och som kommer innebära mängder med onödiga prover.
Motivationen till omhändertagandet enl SEFs lilla kort är orelaterat till medicin skulle jag vilja säga.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
jag är inte överförtjust i såna här överdrifter. Ingen har väl påstått att man ska bli observerad i en vecka.S Stefan1972 skrev:Jo men det jag menade var ju att det är kreti och pleti som driver på allt. Inte läkarna. Det är ju bara läsa den här tråden. Allt ska ju typ kollas för att vara säker. Helst ska man bli inlagd och observerad i en vecka typ.... Jag tror ju faktiskt en läkare gör en ganska bra bedömning i vad som behöver göras när man träffar och ser en person och lägger ribban efter det.
men att åka in och få ta ett EKG är ju ingen dum grej. Om ekgt inte visar på några avvikelser så har jag för mig att de ger sig så. Kanske tar de några blodprov också. Men ngn vidare överdrift känns det inte som.
