D Daniel 109 skrev:
Jasså. Det tror du.
Det tror jag med, och i egenskap av kardiolog tror jag nog rätt. Det innebär en sjukt liten belastning på vården och man fångar upp de fåtaliga allvarliga fallen.
 
  • Gilla
Fenris och 32 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
t? Tommib är läkare.. O
Och han sitter standby för att svara på medicinska frågor här på forumet?
 
Ja det gjorde han tydligen. Du var däremot 11 timmar sen med att dissa hans svar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
elloffo och 56 till
  • Laddar…
Fick en stöt i våras, åkte in för kontroll, allt såg fint ut. 40 år gammal kände jag någon månad senare jur det liksom poppade popcorn i bröstet och helt utmattad. Ringde ambulans som konstaterade flimmer och efter en elkonvertering går nu allt som det ska igen... oklart om det hade med stöten att göra, men kändes bra att göra den initiala kontrollen i alla fall.
 
  • Gilla
ergunomic och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Min firma som jobbar med el kräver att alla anställda som får den minsta lilla elstöt ska köras till akuten omedelbart och ledsagas av en kollega.
Jag jobbar på ett av Sveriges större kraftverk och vi har samma regler. Vi har dessutom fått ett litet kort från Elsäkerhetsverket att ha i plånboken som vi kan visa läkaren om vilka undersökningar som bör göras efter strömgenomgång då många läkare (tyvärr) förringar faran med el.

Jag var på barnakuten med min son för några år sedan i ett helt annat ärende och kom då att prata med en mamma vars dotter råkat ut för strömgenomgång. De hade varit där i flera timmar utan inledande undersökning redan när vi kom dit, först när vi gick därifrån 4-5 h senare skulle de ta ett EKG.
 
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 7 till
  • Laddar…
Att tommib var läkare visste jag innan, men det verkar vara fler i tråden som är sjukvårdsutbildade t ex KristinaRT och fatsug.
Lite av charmen med Bygga Hus. Det finns många som är riktigt kunniga inom olika områden och ger professionella svar.
Och så får man se upp vem man som varande besserwisser munhugger med. Det kan ju vara nån som vet mer än vad man gör själv ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
spånhyvel och 24 till
  • Laddar…
J
M MagHam skrev:
Att tommib var läkare visste jag innan, men det verkar vara fler i tråden som är sjukvårdsutbildade t ex KristinaRT och fatsug.
Lite av charmen med Bygga Hus. Det finns många som är riktigt kunniga inom olika områden och ger professionella svar.
Och så får man se upp vem man som varande besserwisser munhugger med. Det kan ju vara nån som vet mer än vad man gör själv ;)
Äh då brukar jag sakta backa ur tråden och istället försöka påstå att jag menade nånting annat :cool:
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jasså. Det tror du.
Kul kommentar!
Väldigt många inom sjukvården som inte tycker att "hushållsström" är farligt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tommib
C Consan85 skrev:
Det han var förbryllad över är varför man har 12000v I ett aggregatet men det kan inte jag svara på då det är biltemas produkt och inte min, men som någon skrev innan så är det Max 5.5j och han berätta att när man startar någon så är det 350j så effekten är ju betydligt lägre.
Detta är ett typexempel på att personal i vården inte är särskilt kunnig om el. Det är den avgivna energin som är farlig, inte nödvändigtvis spänningsnivån. Just med el och speciellt då växelström finns också den specifika risken för flimmer (förmak eller kammare) som är extra farlig men detta är som sagt antingen självmarkerande eller hyfsat ofarligt på kort sikt. Sen finns det lite andra effekter som elektroporering men detta är långsiktigt och påverkas inte alls av det initiala omhändertagandet.

Satsuki KristinaRT skrev:
360J senast jag defibrillerade ;)
Oväntat. Kör ni fortfarande monofasiskt där nere i södern? Vi kör 150-150-200 J bifasiskt och sen får kardiologen ge sig (på planerade konverteringar av FFli/FFla då, på stillen kör vi längre).

Buford Buford skrev:
Fick en stöt i våras, åkte in för kontroll, allt såg fint ut. 40 år gammal kände jag någon månad senare jur det liksom poppade popcorn i bröstet och helt utmattad. Ringde ambulans som konstaterade flimmer och efter en elkonvertering går nu allt som det ska igen... oklart om det hade med stöten att göra, men kändes bra att göra den initiala kontrollen i alla fall.
Typexempel på en potentiell sen komplikation som inte fångas oavsett hur länge man observerar initialt, om det nu ens hade med strömgenomgången att göra.
 
  • Gilla
-MH- och 11 till
  • Laddar…
tommib
W Warleod skrev:
Kul kommentar!
Väldigt många inom sjukvården som inte tycker att "hushållsström" är farligt.
Den här förtjänar en egen kommentar.

Det är som sagt väldigt vanligt att man har dålig koll inom sjukvården på vad problemet är med el och hur det skadar. Det finns en bra översikt som Bo länkade tidigare i tråden. Den är överlag väldigt defensiv och jag kan själv inte riktigt motivera många av åtgärderna rent medicinskt men samtidigt är det kanske bra att man inte missar saker.

Grejen är att man antingen skadas väldigt allvarligt eller så händer det i stort sett inget som inte kan vänta lite. Ljusbågar, kraftig långvarig strömgenomgång samt inducerat kammarflimmer orsakar uppenbara problem som man inte tar miste på. En kortvarig strömgenomgång lokalt i handen, not so much. Jag har lagt ut texten om det här i någon tidigare tråd för något år sedan och min åsikt kvarstår. Har man inte uppenbara skador så är det inte så bråttom medicinskt. Däremot är det lämpligt av andra skäl att kolla upp saker. Inte minst är det lämpligt att ha som policy att åka in om man har en machokultur där man riskerar att inte åka in även efter farliga grejer. Hellre undersöka och fria 100 patienter än att missa en som man kunde räddat.

Begreppet "hushållsström" är korkat, det håller jag med om. Det går utmärkt att dö av det. Skademekanismerna ser dock lite annorlunda ut jämfört med högspänningsolyckor.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 22 till
  • Laddar…
Satsuki
tommib tommib skrev:
Oväntat. Kör ni fortfarande monofasiskt där nere i södern? Vi kör 150-150-200 J bifasiskt och sen får kardiologen ge sig (på planerade konverteringar av FFli/FFla då, på stillen kör vi längre).
FF konvertering i propofolrus på akuten, slog inte om på 200 så specialisten tyckte vi skulle gå direkt på 360. Fungerade finfint (y)

Stillen är ngt annat, men de är (än så länge, vem vet vad jag väljer för ST;) ) långt över min kompetensnivå…
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
jalle_h och 4 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
FF konvertering i propofolrus på akuten, slog inte om på 200 så specialisten tyckte vi skulle gå direkt på 360. Fungerade finfint (y)

Stillen är ngt annat, men de är (än så länge, vem vet vad jag väljer för ST;) ) långt över min kompetensnivå…
Kan du förklara detta för mig som har lärt mig på HLR att defibrillator gör allt jobb själv. Finns det olika med olika mycket pang?
 
Satsuki
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du förklara detta för mig som har lärt mig på HLR att defibrillator gör allt jobb själv. Finns det olika med olika mycket pang?
Ja, inom sjukvården använder vi manuella (eller ibland halvautomatiska som kan ställas till manuella) defar eftersom vi behöver kunna se ”rytmkurvan” för att avgöra vad det handlar om för problem m hjärtat. Olika problem hanteras olika inom S-HLR (vilket är det vi gör till skillnad fr A-HLR). Vi behöver också kunna välja styrka (antal J), vilket ej går på automatiska defar.
 
Redigerat:
  • Gilla
sommarglass och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
D Daniel 109 skrev:
Är det verkligen vettig användning av den offentliga vården?
Jobbar du som landstingsråd?
 
  • Gilla
  • Haha
Myckling och 16 till
  • Laddar…
Panor82
Som sagt bra att uppsöka vård i bland annat försäkringsyfte då det kan uppstå nervskador såsom domningar, tappad känsel mm efteråt och att det är bra om ett läkarbesök med strömgenomgång dokumenterats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.