49 359 läst ·
195 svar
49k läst
195 svar
Kostnadsförslag från hantverkare - stämmer inte mot verkligheten
T Tbr53 skrev:
Jo jag har tänkt exakt den tanken, borde kanske gå att utläsa i det jag skrivit. Du slår huvudet på spiken, information sen kundens beslut!
Det är den skattefria ersättningenRamnemark skrev:
Inte den faktiska kostnaden
Börjar man räkna på vad milkostnaden blir i verkligheten så är det mycket mer
Då får man räkna på bränsle och servicekostnader
Även slitage och värdeminskning
Sen tillkommer skatt och försäkring
Så en kostnad per mil kommer lätt upp i det dubbla och mer
Många tror att det enda man behöver räkna på är bränslet
Som en liten parantes. Majoriteten av samtal som jag har med en hantverkare har skett medans de sitter i bilen på väg till eller hem från jobb.
Så mina planeringstimmar sker när någon annan redan betalar timlönen.
Att köra bil måste vara bland de lönsammaste en hantverkare kan göra. Man får betalt medans man får betalt.
Så mina planeringstimmar sker när någon annan redan betalar timlönen.
Att köra bil måste vara bland de lönsammaste en hantverkare kan göra. Man får betalt medans man får betalt.
Vilket alternativ är valt under punkt D? Fast pris, löpande räkning eller ungefärlig prisuppgift?K Krillehus skrev:Han har använt följande mall. Med hänvisning enligt offert. Den kom via Mail samtidigt som han påbörjade jobbet så jag har faktiskt inte skrivit på den. Utan vår överenskommelse var att han skulle utföra jobb specificerat i offert. Och där kom vi överens om 35 timmars arbete på plats inte 12.
[länk]
Det spelar roll för hur du bör tolka fakturan.
Hahah ja! Dom får det att låta som att dom gjort ett dunder jobb men likförbannat måste dom titta på jobbet också.K Krillehus skrev:Som en liten parantes. Majoriteten av samtal som jag har med en hantverkare har skett medans de sitter i bilen på väg till eller hem från jobb.
Så mina planeringstimmar sker när någon annan redan betalar timlönen.
Att köra bil måste vara bland de lönsammaste en hantverkare kan göra. Man får betalt medans man får betalt.
Normalt funtade hantverkare är ärliga och skulle fråga kunden om den ville ha något mer gjort eller dragit av på fakturan.T Tbr53 skrev:Ibland kan man inte se allt när man ska räkna på ett jobb utan då måste man räkna att med att det kan ta längre tid. Det kan också lösa sig snabbare och känns det givetvis lite tråkigt som konsument. Man måste i det fallet fråga sig hade jag velat betala mer om hantverkaren använt mer tid. Det hade i detta fallet troligen varit billigare att ta det på löpande räkning. Det är oftast billigare med en bra hantverkare. Skönt att du är nöjd med jobbet.
Trot eller ej men dom flesta hantverkare beter sig inte som den bilden man får här på byggahus.
Den delen är tom, det står en bit längre upp att jobb och pris utföres enligt offert med nummer xxx.P pmd skrev:
Men jag har som sagt inte skrivit på det då den levererades via mail i samband med att arbetet påbörjades. Så rent juridiskt spelar det ingen roll vad som står där då jag varken fyllt i eller godkänt.
Sedan har jag väl inget problem med hur avtalet är formulerat generellt men jag skulle nog vilja få till ett förtydligande kring vad som ska levereras och till vilket pris än bara hänvisningen till offertens nummer.
Exakt!!T twoody skrev:
Kan ju argumentera för att TS köpte 35 timmar, resten av tiden får han sitta av
Det är ju främst folk med frågor som riktar sig mot forumen så det e förståeligt
Ja precis jag skriver ju det så hur kan man dra slutsatser om man inte har all fakta? Är det inte vad som kallas gissningar och borde benämnas så istället för att du mässar utifrån fragment att så här är det?U Uffe A skrev:
Är du fortfarande säker på att det är ett fast pris som avtalats eller gissar du?
Hantverkare och offerter är en skoj historia.
2012, finanskrisen finns kvar än, jag ville ha nytt tak. Bad 3 firmor om offert på enbart arbete, materialet hade jag redan.
Firma 1 skickade aldrig offert.
Firma 2 skulle efter ROT ha 78250kr.
Firma 3 skulle efter ROT 22500kr.
Alla 3 firmor välrenommerade i trakten. blev firma nr 3 som fick jobbet, De dök upp kl15:00 en måndag och började montera ställning, fredag em 16:00 var taket klart, måndag morgon 07:00 veckan efter hämtades ställningen. 3 man jobbade på taket.
har begärt in offert på el till min altan, har pratat med 2 firmor. En har varit här förra veckan och lämnade offert 2 timmar efter besöket.
Jobbet är att dra EKLK 2,5mm2 från 16A säkring i elcentral, ut genom vägg och runt huset, där sätta upp 2st IP klassade eluttag.
Efter rot vill den första firman ha 10,000kr.
Hoppas den andra firman hör av sig denna vecka som avtalat. Och att de är billigare. Annars köper jag prylar själv och monterar så får en firma komma hit och peta i tåtarna bara, fast enklast vore om de kunde ta allt till en rimlig kostnad. 8500kr är INTE rimligt för 2 timmars jobb. Materialet är ca 1500kr.
2012, finanskrisen finns kvar än, jag ville ha nytt tak. Bad 3 firmor om offert på enbart arbete, materialet hade jag redan.
Firma 1 skickade aldrig offert.
Firma 2 skulle efter ROT ha 78250kr.
Firma 3 skulle efter ROT 22500kr.
Alla 3 firmor välrenommerade i trakten. blev firma nr 3 som fick jobbet, De dök upp kl15:00 en måndag och började montera ställning, fredag em 16:00 var taket klart, måndag morgon 07:00 veckan efter hämtades ställningen. 3 man jobbade på taket.
har begärt in offert på el till min altan, har pratat med 2 firmor. En har varit här förra veckan och lämnade offert 2 timmar efter besöket.
Jobbet är att dra EKLK 2,5mm2 från 16A säkring i elcentral, ut genom vägg och runt huset, där sätta upp 2st IP klassade eluttag.
Efter rot vill den första firman ha 10,000kr.
Hoppas den andra firman hör av sig denna vecka som avtalat. Och att de är billigare. Annars köper jag prylar själv och monterar så får en firma komma hit och peta i tåtarna bara, fast enklast vore om de kunde ta allt till en rimlig kostnad. 8500kr är INTE rimligt för 2 timmars jobb. Materialet är ca 1500kr.
Det är mer ett avtalsförslag. Jag hade inte skrivit på det avtalet utan bett om kompletteringar först.K Krillehus skrev:
Det är offerten som måste tolkas eftersom avtalsförslaget inte är ett avtal. Jag gissar att du sa till hantverkaren att du ville ha jobbet gjort enligt offerten. I så fall har ni ett avtal.
Kan du visa oss offerten (med oväsentliga uppgifter som namn, adresser, mm, maskade)? Det skulle göra det betydligt lättare att bedöma vad det är för slags offert du har fått.
”De andra hantverkarna i regionen låg likvärdigt”K Krillehus skrev:vad du fiskar
det är inget specialistjobb utan något som utförs vid samtlig nyproduktion och viss renovering i Sverige.
Dvs inte ovanligt.
De andra hantverkarna i regionen låg likvärdigt men hade referens från en källa jag litar på att den här killen kan sitt jobb. Det gjorde att jag valde att gå vidare med honom.
Nu blir jag lite nyfiken. Har du fått in liknade priser från flera hantverkare?
Låter ju oerhört märkligt om flera hantverkare lämnat liknande priser på ett arbete som sedan visar sig ta 12 tim men man har räknat på ca 35 tim.
Om jag förstått det hela rätt nu så är det en småhusentreprenad vi pratar om?K Krillehus skrev:Den delen är tom, det står en bit längre upp att jobb och pris utföres enligt offert med nummer xxx.
Men jag har som sagt inte skrivit på det då den levererades via mail i samband med att arbetet påbörjades. Så rent juridiskt spelar det ingen roll vad som står där då jag varken fyllt i eller godkänt.
Sedan har jag väl inget problem med hur avtalet är formulerat generellt men jag skulle nog vilja få till ett förtydligande kring vad som ska levereras och till vilket pris än bara hänvisningen till offertens nummer.
Du är byggherre har har själv tagit in flera olika entreprenörer som du tecknat kontrakt med. (Även fast nu inte verkar har skrivit på kontraktet som denna tråd handlar om).
Vem har du utsett till Byggmiljösamordnare? Jag hoppas verkligen du är medveten om att det är du som nu är ansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen.
Du kanske har koll på detta men det kan kanske vara lite ny kunskap till andra på forumet.
Den här broschyren är bra och nödvändig läsning.
https://www.av.se/globalassets/file...oansvaret-vid-villabyggen-broschyr-adi617.pdf
Urklipp från broschyren!
Om du istället väljer att själv handla upp flera olika entreprenörer så har du fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret.
Du måste då utse ett företag eller en person till byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P). Du måste också utse någon annan, samma företag eller samma person
till byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av arbetet (BAS-U). Bygg- arbetsmiljösamordnarnas uppgifter är att samordna arbetsmiljöarbetet så att risker för ohälsa och olycksfall före- byggs. Förmodligen måste också en arbetsmiljöplan göras eftersom bygget innebär vissa risker. Att inte ha någon arbetsmiljöplan när det finns krav på det kan medföra böter.
Det ligger i ditt ansvar att se till att BAS-P upprättar arbetsmiljöplanen och att BAS-U håller planen uppdaterad. Du ansvarar även för att se till att BAS-P och BAS-U sköter sina övriga uppgifter.
Jag kan bara rekommendera alla att ta detta på största allvar. Dels vill igen att någon ska bli skadad på en arbetsplats. Men om olyckan är framme och man inte kan visa en korrekt och uppdaterad arbetmiljöplan så blir det ofta ganska dryga böter eller fängelse i värsta fall. (Krävs då att en allvarlig olycka skett).
Det låter inte som Hantverksformuläret är rätt kontrakt att använda.
https://www.konsumentverket.se/glob...akt-och-mallar/entreprenadkontrakt-abs18.docx
Detta kontakt passar bättre och jag måste säga att det är lite tragiskt att din hantverkare som du anlitat inte verkar känna till detta.
Korrekt. Tog in 3 offerter, två låg på 35 och en på 37 timmar. Materialkostnaden låg på mellan 45-65 tusen ex. moms så där valde jag den som låg lägst. Obs. Att det är exakt samma grejer som behövs då det är enligt ritning. Vissa tjänar helt enkelt mer på material.Krille-72 skrev:
Har redan skrivit att vi använder ABS 18 för de större jobben.Krille-72 skrev:
Om jag förstått det hela rätt nu så är det en småhusentreprenad vi pratar om?
Du är byggherre har har själv tagit in flera olika entreprenörer som du tecknat kontrakt med. (Även fast nu inte verkar har skrivit på kontraktet som denna tråd handlar om).
Vem har du utsett till Byggmiljösamordnare? Jag hoppas verkligen du är medveten om att det är du som nu är ansvarig för arbetsmiljön på arbetsplatsen.
Du kanske har koll på detta men det kan kanske vara lite ny kunskap till andra på forumet.
Den här broschyren är bra och nödvändig läsning.
[länk]
Urklipp från broschyren!
Om du istället väljer att själv handla upp flera olika entreprenörer så har du fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret.
Du måste då utse ett företag eller en person till byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P). Du måste också utse någon annan, samma företag eller samma person
till byggarbetsmiljösamordnare för utförandet av arbetet (BAS-U). Bygg- arbetsmiljösamordnarnas uppgifter är att samordna arbetsmiljöarbetet så att risker för ohälsa och olycksfall före- byggs. Förmodligen måste också en arbetsmiljöplan göras eftersom bygget innebär vissa risker. Att inte ha någon arbetsmiljöplan när det finns krav på det kan medföra böter.
Det ligger i ditt ansvar att se till att BAS-P upprättar arbetsmiljöplanen och att BAS-U håller planen uppdaterad. Du ansvarar även för att se till att BAS-P och BAS-U sköter sina övriga uppgifter.
Jag kan bara rekommendera alla att ta detta på största allvar. Dels vill igen att någon ska bli skadad på en arbetsplats. Men om olyckan är framme och man inte kan visa en korrekt och uppdaterad arbetmiljöplan så blir det ofta ganska dryga böter eller fängelse i värsta fall. (Krävs då att en allvarlig olycka skett).
Det låter inte som Hantverksformuläret är rätt kontrakt att använda.
[länk]
Detta kontakt passar bättre och jag måste säga att det är lite tragiskt att din hantverkare som du anlitat inte verkar känna till detta.
