49 359 läst ·
195 svar
49k läst
195 svar
Kostnadsförslag från hantverkare - stämmer inte mot verkligheten
Det räcker inte med att huset är färdigt och ni är inflyttade för att kunna använda rotavdrag.K Krillehus skrev:
Huset måste vara minst 5 år gammalt innan det är aktuellt.
Hantverkaren får inte heller betalt för att ta sig till sitt jobb om denne är anställdK Krillehus skrev:Det är en hantverkare om det sen är en plattsättare, elektriker, snickare, murare eller VVS:are är väl ganska oväsentligt. Det här behöver inte spåra ur till att handla om en viss typ av hantverkare.
Jobbet är angivet i en offert som 35 timmar, timtaxa är över 600 kr + moms i timmen. Reseersättningen är angiven som en klumpsumma + moms. Så det är alltså minst 500 kr i timmen + moms. Dvs 625 kronor
Som jämförelse kostar en timmes taxiresa från Stockholm till Arlanda 595 kr inkl. moms.
Och själv får man inget betalt för varken tid eller kostnader för att ta sitt till jobbet, som en parantes.
jag är inte ute efter att hänga ut någon. Jag har betalat, jag är nöjd med utfört jobb och kommer fortsätta använda hantverkaren för fas 2. Vi kommer däremot ha en diskussion kring detta hur han har tänkt och hur jag har uppfattat det. Vi kommer definitivt strukturera det annorlunda inför etapp 2.
Så det är samma villkor som för dig
Är denne egen företagare börjar arbetstiden när denne kör från kontoret (hemifrån)
Min arbetstid som utbildare börjar när jag infinner mig på skolan
Jag får göra avdrag på skatten för resor till och från arbetet
Gör jag jobb i min firma börjar min arbetsdag när jag sätter mig i bilen för att köra till kunden
Ersättningen jag tar för det beskattas och jag får dra av kostnader i deklaration för det
Detta är också arbetstid för en hantverkare
Låter bra att du är nöjd med hantverkaren och utfört arbete
Kanske ni kan komma överrens om att ta det på löpande i fortsättningen
Tror att du kommer att tjäna på det
Litar du på hantverkaren så ta upp det vid nästa samtal
Önskar dig lycka till
Material som klumpsumma (dvs inte specificerat)M mojjen skrev:
Arbetstid 625 kr + moms * 35 timmar
Planeringstid 625 kr + moms * 5 timmar
Reseersättning 3000 kr + moms
I specifikationen på offerten står det 6 kr per kilometer.
Enligt Google Maps är resvägen exakt 50 km enkel väg mellan företagarens hem och min tomt.
3000 kr motsvarar ersättning för 500 km körning, dvs 5 resor tur och retur
vad du hackar på TS. Han har redan skrivit att han lärt sig hur han borde göra och hur han kommer tackla fas 2 tillsammans med sin hantverkare.U Uffe A skrev:Enligt den bild du la upp innan så är det en offert (inlägg 75)
Tyvärr så har du inte läst igenom den ordentligt innan arbetet påbörjades.
Hoppas att det blir bättre nästa gång du tar in hantverkare och kräver tydligare besked innan jobbet påbörjas.
Fundera också på om du istället för offert ska ta det på löpande
du har ingen aning om vad som egentligen är avtalat men lägger all skuld på TS. Han har ju berättat att han trott att han ingick ett avtal som var löpande och inte en offert som du anser vara fastpris. Vi borde kanske ta bort skuldfrågan och istället försöka få TS att våga diskutera detta med sin hantverkare och få det ur världen så de kan gå vidare med fas 2. Att TS är nöjd med arbetet talar ju för att detta inte är en så stor sak egentligen, utan att man kan lösa missförståndet.
Du skriver det självJ J_K_H skrev:och den bilden talar inte om att det berör priset, men om du löser den mall som TS länkat till berör bilden endast omfattningen och inte priset. Vi har inte fått se offerten och vad dessa timmar egentligen specar, och det spelar ingen roll när det finns ett avtal som gäller oavsett vad offerten talar om. Om det i avtalet inte är angivet fast pris finns heller inget fast pris. Har det ingått accept på offerten eller det senare utskickade avtalet? Det som finns i avtalet är en omfattning av arbete och ett timpris, vilket är det TS skall betala. Hantverkaren har självklart rätt att utföra all omfattning, dvs alla sina timmar, men det är inte att likna vid ett fastpris. Skulle hantverkaren behöva längre tid för att utföra omfattningen av arbetet skulle denne utan dröjsmål tala om för TS detta som sedan kunde välja att acceptera detta eller säga upp avtalet om denne ansåg detta vara orimligt.
Vi har inte fått se hela avtalet
Vi kan bara dra slutsatser av de fragment vi har sett
Verkar som att TS är nöjd med arbetet och att denne kan få en bättre start på nästa etapp som ska utföras
Jag har inte hackat på någonJ J_K_H skrev:vad du hackar på TS. Han har redan skrivit att han lärt sig hur han borde göra och hur han kommer tackla fas 2 tillsammans med sin hantverkare.
du har ingen aning om vad som egentligen är avtalat men lägger all skuld på TS. Han har ju berättat att han trott att han ingick ett avtal som var löpande och inte en offert som du anser vara fastpris. Vi borde kanske ta bort skuldfrågan och istället försöka få TS att våga diskutera detta med sin hantverkare och få det ur världen så de kan gå vidare med fas 2. Att TS är nöjd med arbetet talar ju för att detta inte är en så stor sak egentligen, utan att man kan lösa missförståndet.
Skulle vara intressant om du kunde visa var jag gjorde det
Isåfall så ber jag TS om ursäkt för det har aldrig varit min mening
Jag har läst hela konsumenttjänstlagen. Inte idag men tidigare. Vad menar du är kopplingen till det du länkar? Jag förstår inte så förklara gärna.r0bertwh skrev:
Vi försöker hjälp till här, Krille. Det är såklart upp till dig vilken hjälp du vill ha, men om det är ett arbete som kan anses vara en småhusentreprenad så har du ganska starkt skydd. Verkar inte riktigt som du har försökt hjälpa dig själv genom att läsa konsumenttjänstlagen. Om du kommer för dig att göra det så läs då särskilt (förutom det jag redan har skrivit) paragraferna 51-61. Där har du nog lite hjälp kring din fråga.
Om du inte har hittat länken skickar jag även med den: [länk]
Jag har ingen totalentreprenad, utan flera olika hantverkare som kommer att utföra arbeten på plats, där vissa gör arbete av större omfattning medans andra gör några få timmar. Slutbesiktningen är väldigt långt borta.
Sedan ganska många år kräver många kollektivavtal att hantverkaren börjar och slutar på firman. En inte en etablering finns på plats och företaget inte betalar för lunch ute har hantverkaren rätt att åka till firman för att äta lunch.K Krillehus skrev:
Hantverkaren arbetstid börjar alltså när han lämnar firman på morgonen och slutar när han lämnar firman på em i många fall.
Servicebil eller milersättning är ersättning för bilen.
Arbetstid när hantverkaren sitter i bilen betalas av kund på ett eller annat sätt. Mig veterligt finns inga hantverkare som inte vill ha lön när dom transporterar sig mellan kunder eller mellan företag och kund..
Så svaret på din fråga är JA. Du betalar samma kostnad som att hantverkaren vore på plats.
Finns däremot en etablering på plats så kan man styra så arbetet börjar och slutar på plats.
Om så är fallet som du skriver så får du gärna förklara för många här på forumet hur din roll i bygget blir när du inte anlitat en TE. Nu förutsätter jag att du har flera hantverkare på plats samtidigt där du tecknat olika avtal.K Krillehus skrev:Jag har läst hela konsumenttjänstlagen. Inte idag men tidigare. Vad menar du är kopplingen till det du länkar? Jag förstår inte så förklara gärna.
Jag har ingen totalentreprenad, utan flera olika hantverkare som kommer att utföra arbeten på plats, där vissa gör arbete av större omfattning medans andra gör några få timmar. Slutbesiktningen är väldigt långt borta.
Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår är avtalat om det saknas avtal eller om man inte kan ”tyda” avtalet. Alltså är det näringsidkarens ansvar att se till att det är tydligt avtalat (p. 51 https://lagen.nu/1985:716#P51S1).K Krillehus skrev:Jag har läst hela konsumenttjänstlagen. Inte idag men tidigare. Vad menar du är kopplingen till det du länkar? Jag förstår inte så förklara gärna.
Om det krävs att det är en TE för att småhusentreprenadsreglerna ska gälla vet jag inte, men utifrån p. 53 st.2 (https://lagen.nu/1985:716#P53S1) tycker jag mig läsa att det inte behöver vara det utan att flera olika näringsidkare kan omfattas av samma småhusentreprenad.
I klartext:
Vid småhusentreprenad gäller vad konsumenten påstår har avtalats om
- arbetets omfattning,
- priset eller grunderna för hur priset bestäms,
- tiden för betalning, och
- tiden för arbetets avslutande,
om inte annat framgår av ett skriftligt avtal eller av omständigheterna i övrigt. Lag (2004:554).Hantverkaren är egen företagare, utan anställda. Jag låter det vara osagt om han har tecknat kollektivavtal med sig självKrille-72 skrev:
Sedan ganska många år kräver många kollektivavtal att hantverkaren börjar och slutar på firman. En inte en etablering finns på plats och företaget inte betalar för lunch ute har hantverkaren rätt att åka till firman för att äta lunch.
Hantverkaren arbetstid börjar alltså när han lämnar firman på morgonen och slutar när han lämnar firman på em i många fall.
Servicebil eller milersättning är ersättning för bilen.
Arbetstid när hantverkaren sitter i bilen betalas av kund på ett eller annat sätt. Mig veterligt finns inga hantverkare som inte vill ha lön när dom transporterar sig mellan kunder eller mellan företag och kund..
Så svaret på din fråga är JA. Du betalar samma kostnad som att hantverkaren vore på plats.
Finns däremot en etablering på plats så kan man styra så arbetet börjar och slutar på plats.
Milersättning ligger väl på 18.5 kr milen. Men då företagaren tar ut mer än 3 ggr den summan (7.5 ggr summan i offerten) så utgår jag ifrån att jag inte betalar extra för arbetstiden också. Men det här kanske jag bör kolla upp…
Milersättningen som du skriver är enligt Skatteverket. Det är vad vi anställda kallar stupstocken. Dvs skulle jag behöva köra med privat bil till en arbetsplats så får de betala rätt mycket mer, minst det dubbla……K Krillehus skrev:Hantverkaren är egen företagare, utan anställda. Jag låter det vara osagt om han har tecknat kollektivavtal med sig själv
Milersättning ligger väl på 18.5 kr milen. Men då företagaren tar ut mer än 3 ggr den summan (7.5 ggr summan i offerten) så utgår jag ifrån att jag inte betalar extra för arbetstiden också. Men det här kanske jag bör kolla upp…
Det var ingen som var intresserad av att erbjuda mig en totalentreprenad. Så ja, jag har flera avtal med olika leverantörer/hantverkare. För de större jobben har vi gedigna avtal enligt ABS 18. För de mindre jobben som med den här hantverkaren i fråga så nöjde jag mig med att få en offert på det jobbet jag efterfrågat. Blir väl ca 8 olika firmor som kommer vara involverade fram tills det är färdigt, vissa av dem med underentreprenörer för vissa moment.Krille-72 skrev: