F finnemang skrev:
Om man kommer överens om priset innan, ett pris som med all säkerhet är rimligt, eftersom andra hade en liknande prisbild. Och sedan gör jobbet efter förväntan, på kortare tid än förväntat. Tycker jag att det blir lite konstigt om det är ett problem.
Så om man är fast anställd på månadslön, och allt flyter på och helt plötsligt halvvägs in i månaden så ligger man 2 veckor före i tidsplanen. Kan man då skita i att gå dit resten av månaden och ändå förvänta sig full månadslön?

P
Antagligen inte, men hantverkaren i det här fallet var inte avlönad per månad av dig. Ni hade en överenskommelse om ett arbete till en viss kostnad. Ett beting.

Det finns de som är anställda och arbetar på beting också. När man är klar får man gå hem.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Så om man är fast anställd på månadslön, och allt flyter på och helt plötsligt halvvägs in i månaden så ligger man 2 veckor före i tidsplanen. Kan man då skita i att gå dit resten av månaden och ändå förvänta sig full månadslön?
Det som gäller mellan dig och din arbetsgivare är något ni har gjort upp om.

Men det är inte alls ovanligt att även anställda har bonus, ackord, beting och provisionssystem.

Där prestation leder till högre lön.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Det kan vara mycket som strular
Mitt senaste var att skarva en kabel till en djupbrunnspump som hade slitits av
Ett enkelt arbete kan tyckas och borde inte ta mer tid än en timme
Visade sig att pumpen inte fungerade
Kunden beställde ny pump och jag kabel eftersom den gamla matarkabeln inte var ok
Pumpen kommerjag drar ny kabel i markröret
Visar sig att slangen inte passar i pumpen
Fixar en bussning
Pumpen kopplas in, kabeln till den nya pumpen är kortare än den gamla
Får skarva på ca 3 m
Total tid på detta jobb 7 h

Lämnar aldrig fastpris
Både kund och jag blev nöjda :D

K Krillehus skrev:
Japp, klart det är något som inte stämmer. Därav att jag skapat tråden.
Precis som du skriver så är det något som inte stämmer. 3 firmor hamnar normalt inte så lika i beräkningen av antalet timmar. Sen att den som vinner uppdraget utför det på en bråkdel av tiden känns ännu märkligare.

En fråga är hur många timmar hantverkaren själv anser att han lagt ner?

Jag är fortfarande nyfiken på frågan om hur du löst arbetsmiljöansvaret som jag frågade om i tidigare inlägg?

Krille-72 Krille-72 skrev:
En fråga är hur många timmar hantverkaren själv anser att han lagt ner?
35 tydligen :)

Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på frågan om hur du löst arbetsmiljöansvaret som jag frågade om i tidigare inlägg?
Enligt ABS18 avtalen så är det entreprenören som har ansvar för sin del.
Även om entreprenaden är delad så varken har eller kommer det pågå något arbete där olika entreprenörer utför arbete samtidigt på plats.

Som byggherre har jag huvudansvaret men jag har även anlitat en BAS P/U.

Sittställning Forlowt skrev:
Du får nog va mer specifik om vad som strular innan man ens tänker tanken...
Tror inte jag behöver det för jag har aldrig hört någon säga att dom är beredda att betala mer än ett överenskommet pris, det får nog entreprenören ta på förlustkontot

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
När man jobbar på ackord så kan man göra så. Och det är rätt jämförbart med ditt fall.
Fast pris för ett överenskommet jobb.
När man är klar kan man gå hem.
Vill man tjäna mer startar man nästa jobb direkt istället för att gå hem.
Inte så ovanligt faktiskt……

Pris anges i kronor.
Tid i timmar och minuter.

Hur svårt ska det vara.

B
K Krillehus skrev:
Jag har uppfattat det som att jag har fått ett riktpris, så här mycket vill jag ha i timmen och så här många timmar tror jag att det kommer att ta. Hade det t.ex.varit ett fast pris så skulle en specifikation över timmar vara oväsentlig. Vi har aldrig talat i begreppet fast pris för jobbet.

Men jag tror jag har lärt mig en läxa här och i fortsättningen så ska jag se till att vi har ett takpris när jag får ett kostnadsförslag. Dvs löpande räkning upp till ett maxtak för jobbet.

Sen kan jag väl personligen tycka att det är fräckt att man anser sig få betalt för jobb man inte har lagt ner, men då pratar vi moral och inte företagande.

Jag har blivit fakturerad även för planeringstid så det är utöver. De 35 timmarna rör endast jobb på plats.

jag hade bestridit stenhårt, råkade ut för liknande med firma som skulle göra rent ventilationen, var ju hemma så visste exakt tid, men fakturan kom ju på tiden de sagt de trodde det skulle ta. var inga konstigheter när jag pratade med ekonomiansvarig som skickat fakturan...

P
Hur gick det?

P pmd skrev:
Hur gick det?
Med vad?
TS har ju skrivit att han redan betalt, att han ska använda samma hantverkare igen fast med tydligare priser. Tråden är bara diskussion om moralen i fakturan. Allt annat är löst

A arowe17 skrev:
Lägg upp en bild på den ifyllda avtalsmallen så får vi ju svart på vitt vad ni har avtalat. Då slipper vi sitta här och argumentera som hobbypolitiker.

Eller är det kanske inte det du vill med denna tråd? Vill du diskutera det moraliska i att en hantverkare fakturerar 35h när de endast jobbat 12h?
man måste vara insatt i hur ett arbete ska utföras, jag fick förslag av en hv hur jag på bästa sätt fick bort stupröret från betonnplattan , riv entren, gräva ner 180 cm, frostfritt. till garaget dagvattenbrunn, ca 150000 kr. Jag fixade ny hel hängränna med en böj ner på taket till garaget och en snickare monterade den + snörasskydd, kostade 6000 kr, ett företag som jag kontaktade för nytt tak på min stuga, tog ca 1200 m2 för taket, när jag kollade offerten visade det sig att dom räknat på 80m2 tak till en stuga på 25m2, vi får den här typen av hiskliga överpriser för att ingen kollar upp saker och ting, och begär bara en offert , dags att alla fastighetsägare tar eget ansvar och skaffar fakta hur man gör saker och ting inte bara betalar

P
Ramnemark Ramnemark skrev:
Med vad?
Med @Boans liknande situation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.