49 359 läst ·
195 svar
49k läst
195 svar
Kostnadsförslag från hantverkare - stämmer inte mot verkligheten
Låter ju oerhört märkligt att 3 olika firmor hamnar så nära varandra när det gäller antalet timmar som sedan visar sig bli ca 12 st enligt dig.K Krillehus skrev:
Känns spontant som att det är någon som inte stämmer.
Skulle gärna vilja ha en kommentar från dig när det gäller arbetsmiljöansvaret som jag skrev om i förra inlägget.
Nej, jag har aldrig varit med om att någon som driver en enskild firma har föreslagit ABS 18.Krille-72 skrev:
Det brukar vara dyka upp och göra jobbet och fakturera. Vad är er erfarenhet?
De 2 större aktörerna, dvs företag med flera anställda ansvarar den ena för alla grund och markjobb,
och husleverantören står för leverans, material, bygge och resning av snickarfärdigt hus.
Med dem finns ett ABS 18 kontrakt.
Men om det så tydligt står 35 timmar i offerten, och du kommer att använda samma firma igen, så kan du ju föreslå att "eftersom du tog betalt för 35 timmar jobb på förra fakturan, trots 12 timmar hos mig, 5 timmar bil och planering, och avrundat uppåt så ca 20 timmar, så räknar jag med att jag har 15 timmar tillgodo som du använder vid nästa arbete?"
Så du tror inte efterfrågan och tillgång styr deras prissättning det kallas marknadsekonomiForlowt skrev:
Denna diskussion har varit uppe så många ggr tidigare.. men vem tycker du själv borde upplysa vem i en värld där hantverkaren träffar ofantligt många kunder en Gun-Britt kanske 1 hantverkare.
Orimligt att lägga mer ansvar på beställaren.
Att kasta ur sig skyhöga priser för "det kanske går vägen, jag har mycket att göra" är för mig fult...
Men i grund är vi överens, tydliga avtal. Men jag tycker företagen bör bli proffsiga.. men det är väl så, kan man arbeta med händerna saknar man något annat.
Du får det att låta som att hantverkaren gjort ett tredagarsjobb på en dag, när det i själva verket är så att han offererat (och fakturerat) ett endagsjobb som ett tredagarsjobb.F finnemang skrev:
M MartinP666 skrev:
Om man kommer överens om priset innan, ett pris som med all säkerhet är rimligt, eftersom andra hade en liknande prisbild. Och sedan gör jobbet efter förväntan, på kortare tid än förväntat. Tycker jag att det blir lite konstigt om det är ett problem.
Precis.. man undrar ju om kunden skulle vara villig att betala mer om det strulat och tagit 5 dagar, Tror inte det...F finnemang skrev: