49 359 läst ·
195 svar
49k läst
195 svar
Kostnadsförslag från hantverkare - stämmer inte mot verkligheten
Fast pris innebär alltid att företaget tar höjd.M MartinP666 skrev:Nej, det är inte alls dubbelmoral, det handlar om att hantverkaren är expert inom området och har ett enormt övertag över kunden som är lekman. Bara för att man lyckats lura kunden att ett jobb tar 35 timmar är det inte okej att fakturera för 35 timmar när jobbet i verkligheten tar 12 timmar. Det ingår i hantverkarens jobb att veta om jobbet tar ca 12 eller ca 35 timmar, och ifall han inte har den kompetensen ska det inte gå ut över kunden.
Fast pris innebär att de ska kunden betala oavsett de tar kortare eller längre tid.
De förstår till och med du om du tänker till lite.
Utan att se avtalet och specen på vad som är gjort eller betalt för så är det inte lönt att fortsätta. Hantverkaren hade 5 mil enkel väg. Så om resersättningen bara är precis det, så ska det till restid med. 5 mil kan ta en timme beroende på var man bor. Då är det 4 timmar till där. Det känns som TS mer vill ha en debatt utan att visa all fakta. Då blir det bara killgissningar och hantverkarförakt
Det är så fast pris är tänkt att fungera ja. Men det är inte tänkt att hantverkaren ska påstå att ett 12-timmarsjobb tar uppemot 35 timmar. Det handlar om ett nybygge utan konstigheter. Att försvara den offerten säger en del om din egen moral.B Konsumenten84 skrev:
Att hantverkaren över huvud taget angivit antalet timmar, och inte bara ett fast pris för arbetet, är en ganska tydlig ledtråd att något inte står rätt till i det aktuella fallet.
Det är sådana här trådar som övertygar mig om att jag gör rätt som aldrig tar jobb på offert
Det är bättre för båda parter att jag gör det på löpande
Då känner sig ingen lurad
Frågar kunden hur lång tid det kommer att svarar jag att det beror på omständigheterna
Eftersom jag inte vill måla in mig i ett hörn
Propsar kunden på så får denne söka efter en annan firma.
Det är bättre för båda parter att jag gör det på löpande
Då känner sig ingen lurad
Frågar kunden hur lång tid det kommer att svarar jag att det beror på omständigheterna
Eftersom jag inte vill måla in mig i ett hörn
Propsar kunden på så får denne söka efter en annan firma.
Verkar som att du är insatt i just det här fallet.M MartinP666 skrev:Det är så fast pris är tänkt att fungera ja. Men det är inte tänkt att hantverkaren ska påstå att ett 12-timmarsjobb tar uppemot 35 timmar. Det handlar om ett nybygge utan konstigheter. Att försvara den offerten säger en del om din egen moral.
Att hantverkaren över huvud taget angivit antalet timmar, och inte bara ett fast pris för arbetet, är en ganska tydlig ledtråd att något inte står rätt till i det aktuella fallet.
Du kanske kan ge oss fler och klarare besked än vad TS gjort
Eller är det bara gissningar
Det enda TS visat är en kryssruta där Offert är markerad
Vad vet du om att hantverkaren lurat någon.M MartinP666 skrev:Det är så fast pris är tänkt att fungera ja. Men det är inte tänkt att hantverkaren ska påstå att ett 12-timmarsjobb tar uppemot 35 timmar. Det handlar om ett nybygge utan konstigheter. Att försvara den offerten säger en del om din egen moral.
Jobbet kanske uppskattas till 35 timmar men de gick otroligt bra. Så e kelt är de.
Har gjort massor av fastpris jobb runt 20-30 timmar som tagit mig 5-10 timmar.
Harv även gjort jobb där de gått åt 500 procent mer i tid. Där kalkylprogram uppskattat jobbet mm oxh ändå går de inte ihop. DET ÄR MÄNNISKOR SOM JOBBAR
Insatsen är densamma från min sida.
Ibland räknar företag till sin favör och ibland inte
Det verkar ju inte du förstå.
Mitt tips till dig. Anlita inte folk
Tyvärr lever vi u en marknadsekonomi. Om någon säger att det tar 35 timmar och offererar efter det så är det fortfarande jag som beställare som måste avgöra om jobbet är värt det för mig. Vem kan avgöra om hantverkaren kanske är mycket effektivare än en genomsnittlig hantverkare och därför blev klar långt under ”normaltiden” utan att fuska? Om jag fick samma jobb gjort på halva tiden mot en alternativ hantverkare, var är problemet? Och hur vet jag hur mycket förberedelser han/hon gjort som sedan sparar tid på plats?M MartinP666 skrev:
För att få en uppskattning vad ett jobb är värt brukar jag göra en grov bedömning hur lång tid det skulle ta för mig själv, inklusive att skaffa material m.m., och sätta en timpenning till mig själv baserat på hur kul jobbet känns. Om offerten inte ligger en skaplig bit under det finns all anledning att kolla vidare eller göra det själv.
Jag utgår från det TS skrivit i tråden, och det räknar jag med att övriga också gör då det är allt som finns att gå på. Ifall det TS påstår är felaktigt faller givetvis argumenten åt båda håll.U Uffe A skrev:
Det verkar som att det handlar om ett fastpris, men en hantverkare ska inte oavsiktligen kunna göra en så dålig tidsuppskattning att det skiljer 200% mot utfallet (dvs uppskattningen ca 3x högre än verkligheten).
Skulle det mot förmodan röra sig om ett avtal med rörligt pris är det ännu värre, men oavsett vilket så är det helt galet att fakturera 35 timmar i det fall som TS beskriver.
Så du menar att praxis är att jag ska betala 60 kr per mil OCH tidsersättning med samma taxa som om hantverkaren är på plats och arbetar? Så i runda slängar 1800 kr i timmen för att företagaren tar sig dit i egen bil? Tror jag kommer spara pengar på att hämta upp mina hantverkare med helikopter.Ramnemark skrev:
Utan att se avtalet och specen på vad som är gjort eller betalt för så är det inte lönt att fortsätta. Hantverkaren hade 5 mil enkel väg. Så om resersättningen bara är precis det, så ska det till restid med. 5 mil kan ta en timme beroende på var man bor. Då är det 4 timmar till där. Det känns som TS mer vill ha en debatt utan att visa all fakta. Då blir det bara killgissningar och hantverkarförakt
i inlägg #96 är det än dock du som talar om vad TS gjort och avtalat trots att TS endast visat en kryssruta där Offert är markerad. Ska vi tolka ditt inlägg som en gissning vad TS avtalat?U Uffe A skrev:
Du är ju väldigt hemlighetsfull med vad som betalats och vad som gjorts. Om du lägger korten på bordet så slipper vi gissa.K Krillehus skrev:
Jag vet inte alls hur företaget räknat, så attackera inte mig. Jag ger förslag på hur det kan vara. Jag tänker att 60kr/mil i total ersättning är lågt. Skulle det ta 1 timme att köra 5 mil så ger det 300kr. Det täcker inte ens firmans kostnader för hantverkaren. Tar man däremot betalt för tiden och milersättning så kan man tycka att 60kr är mycket.
Det känns som du trollar en del.
Du svarar på förra inlägget men du håller tillbaka faktan som förmodligen innehåller alla svaren till dina frågor. Kan du redogöra vad som är gjort, vad som är beställt, vilken tid du ”loggat” och vad det står i avtalet? Då får du svar på om det är rimligt eller ej……
Redigerat:
Precis, det är främst att timmar är specificerade som gör att jag inte uppfattar det som en överenskommelse för fast pris. Sen att vi aldrig pratat om jobbet i termen av fast pris.Krille-72 skrev:
[länk]
Den här länken kan vara nyttig läsning för dig. (Kanske även för din hantverkare!)
Om du har fått ett fast pris eller en prisuppskattning (budget) går tyvärr inte att svara på utifrån det du skriver. Man skulle behöva se avtalet.
Jag har själv lämnat offerter av alla dess slag i ca 20 år. En offert kan vara ett avtal på löpande räkning utan tak eller ett fastprisavtal. Men i folkmun skulle jag nog våga påstå att en offert är ett fast pris.
Det har aldrig hänt att vi angett antalet timmar när vi lämnar fastpris. Däremot om vi lämnar en budget så visar vi timmarna i olika moment. Sen redovisar man och fakturerar mot budget.
Vid rotavdrag däremot kräver Skatteverket att antalet arbetade timmar ska anges även vid fastpris. Jag vet att många hantverkare missuppfattat detta.
Man lämnar då ett fast pris till konsument där timmarna anges. Sen fakturerar man efter lämnat fastpris oavsett hur många timmar det gått åt.
Om det är så i ditt fall har jag ingen aning om.
Vi är alltid totalentreprenörer på alla jobb. Dom få gånger vi har rotjobb så kan det bli ganska lustigt även för oss.
Säg att målaren lämnat ett fastpris till oss där offerten ser ut enligt följande:
7000 kr Arbetskostnad
2000 kr Material
1000 Kr Servicebil
När arbetet är klart fakturerar han enligt offert till oss som TE. Men han måste nu även lämna en tidsredovisning så vi kan skriva in antalet arbetstimmar vid ansökan om rot.
Om vi nu leker med tanken att målaren bränt 10 timmar. Tror ni då han kommer skriva det till oss som TE? Risken är ju stor att vi anser målaren som dyr och kanske anlitar någon annan målare nästa gång.
Om han nu bränt 30 timmar. Tror ni han kommer ange det? Risken är ju då att vi börjar misstänka att målaren inte har rent mjöl i påsen om han kan bränna 30 timmar för 7000 kr.
Nej. Han kommer ange mellan 15-18 timmar.
15h ca 467 kr/ Tim
18h ca 389 kr/ Tim
Om han nu i verkligheten lagt ner 18 h så kommer han inte var speciellt nöjd. Har han lagt ner 15 h så kommer han känna sig hyfsat nöjd.
Så här mycket slår 3 tim i detta exempel.
Åter till Ts. Har hantverkaren varit på plats det antalet timmar som Ts klockat? Är det alltså tid innanför tröskeln som Ts räknat fram?
Har hantverkaren varit på plats och tittat på arbetet innan? Den tiden ska också in någonstans.
Tid för att skriva offert.
Tid för att förbereda och beställa material.
Jag vill med detta inlägg inte säga att Ts hantverkare gjort rätt eller fel för sig. Jag vill bara väcka tanken att det finns många olika parametrar att tänka på.
Det här är nyproduktion så ingen rot.
de tolv timmarna är på plats, dvs så länge hans bil stått på plats. Halvdag dag 1 och normal arbetsdag dag 2.
Han har utöver de 35 timmarna tagit betalt för 5 timmars planering. Så skrivit offert, pratat med mig i telefon ca 30 minuter inför jobbet och fyllt på bilen med material och skrivit ut ritningen jag gett honom.
S Simsgrodan skrev:Tydliga avtal behövs för att det är just när man är oense (avsiktliga eller oavsiktliga missförstånd) de plockas fram. Och vem skulle gilla att höra ”oj, var du så snabb, då betalar jag bara hälften.” Som beställare är det ditt jobb att bedöma vad jobbet är värt för dig.
När det gäller hantverkarnas prissättning så visst finns det de som hugger till och sedan gör ett mediokert jobb. Men att de flesta hantverkare är som alla vi andra. Vem skulle säga då han erbjuds 30.000 i månadslön ”nej, jag är inte så duktig, ge mig 25.000”. Eller då chefen säger att du behöver jobba över en helg för att hinna med något att ”inte behöver jag någon övertidsersättning, min vanliga lön räcker bra.”
Kan en artist ta 30.000 och uppåt för en kväll så ser jag det som fullt rimligt att en duktig hantverkare offererar ett högre pris då han/hon har mycket att göra. Du har alltid friheten att vänta eller gå till någon annan.
Denna diskussion har varit uppe så många ggr tidigare.. men vem tycker du själv borde upplysa vem i en värld där hantverkaren träffar ofantligt många kunder en Gun-Britt kanske 1 hantverkare.
Orimligt att lägga mer ansvar på beställaren.
Att kasta ur sig skyhöga priser för "det kanske går vägen, jag har mycket att göra" är för mig fult...
Men i grund är vi överens, tydliga avtal. Men jag tycker företagen bör bli proffsiga.. men det är väl så, kan man arbeta med händerna saknar man något annat.
Den enda bild som TS lagt upp är den i inlägg #75J J_K_H skrev:
Vilket jag förutsätter är en bild av avtalet hantverkaren skickade
Men TS får väl inkomma med förtydligande om detta inte stämmer
Enligt den bilden är det en offert och det innebär att den begärda summan ska betalas till hantverkaren oavsett tidsåtgång på arbetet.
Det kvittar vilken anledning hantverkaren har för att lämna en sådan offert eller tidsuppskattning
Accepterad offert gäller
Hantvwrkaren tar höjd för ev problem om du inte förstått det
Skulle denne lämnat en offert och jobbet skulle ta längre tid, tror du då att kunden skulle tyckt synd om hantverkaren och betalat för mertiden denne haft?
jag har väl svarat på allting utom att hänga ut företagaren? Det är inte poängen med tråden.Ramnemark skrev:
Du är ju väldigt hemlighetsfull med vad som betalats och vad som gjorts. Om du lägger korten på bordet så slipper vi gissa.
Jag vet inte alls hur företaget räknat, så attackera inte mig. Jag ger förslag på hur det kan vara. Jag tänker att 60kr/mil i total ersättning är lågt. Skulle det ta 1 timme att köra 5 mil så ger det 300kr. Det täcker inte ens firmans kostnader för hantverkaren. Tar man däremot betalt för tiden och milersättning så kan man tycka att 60kr är mycket.
Det känns som du trollar en del.
Du svarar på förra inlägget men du håller tillbaka faktan som förmodligen innehåller alla svaren till dina frågor. Kan du redogöra vad som är gjort, vad som är beställt, vilken tid du ”loggat” och vad det står i avtalet? Då får du svar på om det är rimligt eller ej……
vad är det du vill veta mer som inte är skrivet redan?
Det var ingen attack, utan en fundering, när en km taxa används som är betydligt högre än statligt avdrag, ska man också fakturera för sin tid?
Det är 90-väg mellan mig och hantverkaren och det finns inte ett enda trafikljus mellan oss, så ersättningen med bil är nog minst 500 kr/h
Redigerat: