556 läst ·
12 svar
556 läst
12 svar
Rimlig kostnad för att sätta upp plyfa i badrum?
Hej
Jag har fått en offert på att sätta plyfa på väggar i ett badrum som sedan ska kaklas.
Tre av väggarna ska ha infälld plyfa upp till 120 cm höjd. Det är ca 6 m runt.
En av väggarna (ca 2x2,4 m2) som har kommod och uttag för lampor ska ha utanpåliggande plyfa hela vägen till tak.
Hantverkaren vill ha:
Ca 3100 kr för plyfa.
1600 kr för stödmaterial för skarv
6000 kr för arbete.
Sedan tillkommer indirekt arbete och moms. Allt som allt ca 15 500 kr.
ROT är inte medräknat men jag ska ta upp det med dem.
Är detta en rimlig offert?
Jag tycker det verkar dyrt för "lite plywood". Vad säger ni?
Jag har fått en offert på att sätta plyfa på väggar i ett badrum som sedan ska kaklas.
En av väggarna (ca 2x2,4 m2) som har kommod och uttag för lampor ska ha utanpåliggande plyfa hela vägen till tak.
Hantverkaren vill ha:
Ca 3100 kr för plyfa.
6000 kr för arbete.
Redigerat:
6 000 låter som en heldag för en hantverkare innan ROT. Antar att han saltat med tiden för att han inte kommer lyckas klämma in ett annat jobb samma dag.
Är det något rivningsarbete involverat? Bra tilltaget med 8 timmar för 10-12kvm plywood.
Är det något rivningsarbete involverat? Bra tilltaget med 8 timmar för 10-12kvm plywood.
6000 för en dag innan momspåslag?J jhall skrev:
Moms och ROT tar väl i princip ut varandra?
Jag får att min totala arbetskostnad EFTER ROT är ca 5250 kr
Hej, plyfa är ej lämpligt att sätta kakel på, du bör sätta gipsskivor på plywoodenF Fredrik_Z skrev:Hej
Hantverkaren vill ha:
Ca 3100 kr för plyfa.
6000 kr för arbete.
Ska de riva och köra bort samt åka runt och hämta material så känns det inte särskilt dyrt. Har mer förståelse för hantverkare som 50+.F Fredrik_Z skrev:Hej
Hantverkaren vill ha:
Ca 3100 kr för plyfa.
6000 kr för arbete.
nikasp skrev:
Inget rivningsarbete ingår det är redan gjort.J jhall skrev:
Indirekt arbete inklusive hämtning av material ligger på strax under 2000 kr. Det är inräknat i totalen på 15 500 som jag angav.
Hämtas och bäras antar jag inkluderas i posten "indirekt arbete, fordon och materialtransport" den ligger på 2000 kr efter moms och är alltså utöver de 6000 kr innan moms som är "arbete". Men den är inkluderad i totalsumman på 15 500.G Gabbe1 skrev:
Jag tycker fortfarande inte att det är ett uppenbart fall av grovsaltad kalkyl.F Fredrik_Z skrev:
Men försök ta in fler priser om du känner dig osäker, eller försök pruta på befintlig offert.
Precis, känns mer som ett normalprisat uddajobb. Det hade vart en annan sak om hantverkaren var involverad i andra arbeten i samma hus eller med samma beställare.G Gabbe1 skrev:
De ska utföra väldigt mycket mer arbete i huset (vår villa alltså) men det är försäkring eller återställande av saker de orsakat. Denna plyfa fanns inte där tidigare och den ska då såklart bekostas av oss.J jhall skrev:
Badrummet ska alltså byggas upp ifrån grunden av någon. Troligtvis denna firma för enkelhetens skull.
De är också ansvariga för återställning av hallen under badrummet.
Kan tilläggas att firman förvärrade vattenskadan vid rivning av badrummet så jag är inte jättesugen på att ge dem mer arbete om de försöker tjäna tillbaka sina kostnader genom att salta våra extrabeställningar.
En annan extrabeställning är tex att vi vill ha framdraget till två badrumslampor istället för en och ett eluttag i kommoden istället för i tidigare spegelskåp. Gipsväggen är alltså redan nedriven. Kostnad: 4812 kr inkl moms. Då ska elektrikern ändå pyssla med att återställa golvvärme och lysknappar i försäkringsärendet.
Klicka här för att svara