6 119 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Uppskatta kostnad för Lantmäteriets arbete?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag och min sambo äger sedan ett år tillbaka en liten tomt (2000 kvm ca) med en enkel stuga. Vi har köpt fastigheten av en granne. Denna granne vill nu sälja en del av den angränsande marken (som han också äger) till oss.
Granen har föreslagit ett pris, som är helt rimligt, och jag och min sambo kommer stå för eventuella kostnader för lantmäteriförättningen. Min fundering är: hur stora kommer de kostnaderna att bli? Jag har förstått att det kan skilja mycket, och att det är svårt att veta i förväg, men jag skulle gärna vilja kunna göra en grov uppskattning.
Förutsättningarna är såhär:
Den bit mark som vi vill köpa av grannen omfattar ca 7000 kvm igenvuxen betesmark. Denna markbit är ett av tre skiften i en skogsfastighet om ca 50 000 kvm. Inget av de tre skiftena gränsar mot varandra. Vi vill alltså stycka av och köpa ett fristående skifte från en skogsfastighet. Vi har inget behov av att införliva denna nya fastighet med den tomt vi redan har, för oss spelar det ingen roll om det är en eller två fastigheter.
I teorin borde det alltså vara enkelt: inga linjer ska dras om, ingen borde ens behöva komma och mäta. Det handlar ju "bara" om en rent administrativ förändring.
Så ---- Vad kommer det kosta oss? Kommer Lantmäteriet godkänna avstyckningen? Hur går vi tillväga? Finns det något vi kan göra för att minska kostnaderna?
Tacksam för all input!
Arb
Jag och min sambo äger sedan ett år tillbaka en liten tomt (2000 kvm ca) med en enkel stuga. Vi har köpt fastigheten av en granne. Denna granne vill nu sälja en del av den angränsande marken (som han också äger) till oss.
Granen har föreslagit ett pris, som är helt rimligt, och jag och min sambo kommer stå för eventuella kostnader för lantmäteriförättningen. Min fundering är: hur stora kommer de kostnaderna att bli? Jag har förstått att det kan skilja mycket, och att det är svårt att veta i förväg, men jag skulle gärna vilja kunna göra en grov uppskattning.
Den bit mark som vi vill köpa av grannen omfattar ca 7000 kvm igenvuxen betesmark. Denna markbit är ett av tre skiften i en skogsfastighet om ca 50 000 kvm. Inget av de tre skiftena gränsar mot varandra. Vi vill alltså stycka av och köpa ett fristående skifte från en skogsfastighet. Vi har inget behov av att införliva denna nya fastighet med den tomt vi redan har, för oss spelar det ingen roll om det är en eller två fastigheter.
I teorin borde det alltså vara enkelt: inga linjer ska dras om, ingen borde ens behöva komma och mäta. Det handlar ju "bara" om en rent administrativ förändring.
Så ---- Vad kommer det kosta oss? Kommer Lantmäteriet godkänna avstyckningen? Hur går vi tillväga? Finns det något vi kan göra för att minska kostnaderna?
Tacksam för all input!
Arb
Min erfarenhet är att lantmäteriets prisexempel på deras hemsida är ett skämt gångra dem x antal gånger så kanske du kommer närmare sanningen.
En klyvning jag genomfördes gick lös på en kvart miljon initialt, efter jag meddelade att jag kommer överklaga deras faktura till mark- och miljödomstolen var de generös nog att sänka kostnaden till drygt 180 000 kr.
Lantmäteriet består av en bunt slörövar som gör allt i sin makt för att slippa jobba men tar väldigt bra betalt för att inte göra sitt jobb det är min erfarenhet i alla fall.
En klyvning jag genomfördes gick lös på en kvart miljon initialt, efter jag meddelade att jag kommer överklaga deras faktura till mark- och miljödomstolen var de generös nog att sänka kostnaden till drygt 180 000 kr.
Lantmäteriet består av en bunt slörövar som gör allt i sin makt för att slippa jobba men tar väldigt bra betalt för att inte göra sitt jobb det är min erfarenhet i alla fall.
Dom tar även så bra betalt att dom måste göra sig av med massvis av folk... Myndighetslogik at its finest. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dalarna-drabbas-hart-nar-lantmateriet-sparar-26-varslas
För 5 år sedan köpte vi loss en liten bit mark (400m2) av en skogsfastighet som blev en del av vår fastighet. Det behövdes en ny pinne vilket tog ca 30 min på plats. Vår fastighet är relativt nyavstyckad så övriga tomtmarkeringar stämmer. Det gick på 43000:-
Lite kontorsjobb krävdes såklart också men det kändes ändå saftigt...
Lite kontorsjobb krävdes såklart också men det kändes ändå saftigt...
Hej, jag hade absolut rekommenderat er att söka fastighetsreglering av skiftet in i er befintliga fastighet. Dvs inte avstyckning. Om ni styckar av som separat fastighet så måste ni ju söka lagfart på den och det kostar 1,5% av köpeskillingen om ni är privatpersoner som köper. Gör ni fastighetsreglering utgår ingen stämpelskatt. Nästa problem är att ni behöver motivera varför ni ska få genomföra åtgärden, det är inte självklart att det går att stycka av eller föra denna mark in i er bef. Fastighet. // mvh fd lantmätare
Tack för bra svar!B Bällstabygget skrev:Hej, jag hade absolut rekommenderat er att söka fastighetsreglering av skiftet in i er befintliga fastighet. Dvs inte avstyckning. Om ni styckar av som separat fastighet så måste ni ju söka lagfart på den och det kostar 1,5% av köpeskillingen om ni är privatpersoner som köper. Gör ni fastighetsreglering utgår ingen stämpelskatt. Nästa problem är att ni behöver motivera varför ni ska få genomföra åtgärden, det är inte självklart att det går att stycka av eller föra denna mark in i er bef. Fastighet. // mvh fd lantmätare
Hur kan vi motivera att vi vill genomföra fastighetsregleringen? "Vi vill äga markbiten som gränsar till vår tomt så att våra får kan beta där"?
Delar du de andras uppfattning om att det borde kosta oss kanske 50-90 000?
Om det är enda anledningen kanske ni istället kan arrendera marken som fårbete för nån spottstyver per år?A arb skrev:
Vi har ett par hektar gammal jordbruksmark som vi upplåter gratis till en bonde som odlar vall på den. Bra för oss båda, han får gräs, vi slipper få marken igenväxt av sly...
Kolla upp om avgiften till Lantmäteriet kan sänkas genom att göra en Fastighetsreglering. Då skapas ingen ny fastighet (som det gör vid Avstyckning). Å andra sidan, om jag förstår er rätt så i ert fall behöver ingen gräns ens flyttas. Vad ska då Lantmäteriet egentligen göra?
Inga problem. Ju mer man vet och kan innan man söker desto bättre förutsättningar ger man sig själv.A arb skrev:
Lantmäteriet prövar om varje fastighet som ingår i en åtgärd blir lämpad för sitt ändamål- det finns då olika regler som styr vad som är lämpligt för tex skogsfastigheter och jordbruk. För bostadsfastigheter finns andra regler som styr att de tex inte får vara för stora utan anledning.
Fårbete eller enklare djurhållning och mindre odling är klassiskt bra argument till att få igenom en fastighetsreglering av din sort. Man vill då bilda en sk. ”överstor bostadsfastighet” Frågan är vad din fastighet har för ändamål idag, var det ett fritidshus? Minns inte från infon i tråden. Kan hända att man isåfall måste revidera den användningen om man ska ha fårbete kopplat till den.
Kostnaden är alltid svår. Nu framgår det inte vilken kommun din fastighet ligger i, för det är viss skillnad i kostnad beroende på om det är det statliga Lantmäteriet eller en kommunal lanmäterimyndighet. De statliga är oftast dyrare. Är det en förrättning där ni inkommit med korrekta underlag (köpebrev mm) och en bra skriven ansökan och att det inte behövs mätning så tycker jag absolut att du bör hamna snarare runt 50.000. Kan också vara värt att kolla upp om det finns andra grejer typ fornlämningar, naturskyddsområden eller sådana intressen som gäller på marken, det kan fördyra processen.
Allt lantmäteriet tar i är krångligt och svindyrt. Jag fick betala 45.000:- för att dela en tomt på 1400 kvm på mitten med ett rakt streck på kartan. Det var en halv dags utsättning i det.A arb skrev:Hej!
Tacksam för all input!
Arb