638 läst ·
2 svar
638 läst
2 svar
Kostnad för platta i Stockholm? Någon som kan jämföra?
Halloj,
Håller på att ta in offerter för grund och markarbeten inför byggande av en villa. Om någon har tips på grundläggare i Stockholm (norrort) tar jag gärna emot det.
Grunden kommer vara en platta med golvvärme, 130 kvm och ca 50 m omkrets. Marken är rätt platt och fin, så hoppas inte på några större svårigheter.
När jag fick in första offerten höll jag på att ramla av stolen. De skulle ha 443 000 kr för plattan och 157 000 kr för markarbetet. Kändes som att plattan var dyrare än vad jag hade räknat med.
Någon som har gjort en grund i Stockholmsområdet nyligen så man kan jämföra? Skulle vara intressant om 3400 kr / kvm är ett bra pris eller inte.
Håller på att ta in offerter för grund och markarbeten inför byggande av en villa. Om någon har tips på grundläggare i Stockholm (norrort) tar jag gärna emot det.
Grunden kommer vara en platta med golvvärme, 130 kvm och ca 50 m omkrets. Marken är rätt platt och fin, så hoppas inte på några större svårigheter.
När jag fick in första offerten höll jag på att ramla av stolen. De skulle ha 443 000 kr för plattan och 157 000 kr för markarbetet. Kändes som att plattan var dyrare än vad jag hade räknat med.
Någon som har gjort en grund i Stockholmsområdet nyligen så man kan jämföra? Skulle vara intressant om 3400 kr / kvm är ett bra pris eller inte.
Hej ! Jag fick liknande pris i dag 3200kr kvm för 160kvm bytta 60m omkrets plata med golvvärme och markarbetet under . Fick du tag på bättre pris ?F frozenbeef skrev:Halloj,
Fick tyvärr inte tag på bättre pris. (Dock en del som var betydligt dyrare) Vi fick också ta en något dyrare grundläggare för att den billigare inte hade möjlighet att starta arbetena fören efter sommaren. Ursprungligen skilde det ca 30 000 kr mellan den billigare och den grundläggaren vi valde. Sen blev det ca 38 000 kr dyrare p.g.a att det behövdes mer bortforsling och extra kross under huset.
Så i slutändan blev det 68 000 kr dyrare än den billigaste offerten. Men vi är rätt nöjda i alla fall, nu ligger vi bra till i tidsplanen och får upp huset innan sommaren.
Här är en nedbrytning av kostnader vi har haft:
Bortforsling stubbar: 10 938 kr
Ledningsarbeten: 52 875 kr
Markarbeten: 265 920 kr (+ 29 725 kr reglering i efterhand)
Husgrund (ex material golvvärme); 308 506 kr (2373 kr / kvm)
(Grunden är från Sundolit)
Totalt: 667 964 kr (ca 5138 kr / kvm)
Notera att golvvärmen (Thermotech) ingick från husleverantören, så det är bara själva monteringen av golvvärmen som är inräknad i priset. Tror att grundläggaren vill ha ca 50 000 kr extra för att köpa in material för golvvärmen själv.
Det har varit mycket svårt att jämför offerter, sen spelar parametrar som tillgänglighet, kontakt med säljaren roll också. Kan rekommendera Göran på Svensk Husgrund som fick göra jobbet, han har varit mycket bra att jobba med.
Så i slutändan blev det 68 000 kr dyrare än den billigaste offerten. Men vi är rätt nöjda i alla fall, nu ligger vi bra till i tidsplanen och får upp huset innan sommaren.
Här är en nedbrytning av kostnader vi har haft:
Bortforsling stubbar: 10 938 kr
Ledningsarbeten: 52 875 kr
Markarbeten: 265 920 kr (+ 29 725 kr reglering i efterhand)
Husgrund (ex material golvvärme); 308 506 kr (2373 kr / kvm)
(Grunden är från Sundolit)
Totalt: 667 964 kr (ca 5138 kr / kvm)
Notera att golvvärmen (Thermotech) ingick från husleverantören, så det är bara själva monteringen av golvvärmen som är inräknad i priset. Tror att grundläggaren vill ha ca 50 000 kr extra för att köpa in material för golvvärmen själv.
Det har varit mycket svårt att jämför offerter, sen spelar parametrar som tillgänglighet, kontakt med säljaren roll också. Kan rekommendera Göran på Svensk Husgrund som fick göra jobbet, han har varit mycket bra att jobba med.
Klicka här för att svara