22 992 läst ·
178 svar
23k läst
178 svar
Kostnad för att helförsäkra elbil när vagnskadegarantin upphör?
LF 35k för Audin och har för mig typ samma för Teslan.G G.L. skrev:
Nu 10k för Audin och 16k för Teslan.
26k mot 70k, så mycket är inte ett kontor värt anser jag.
Sen undrar jag vem som har tid att åka till ett kontor, hinner inte ens ställa av bilar som bara står på nätet. På semestern i somras kollade jag på tranportstyrelsens login sida och ställde av 4st bilar, en hade brunnit dagarna innan jul och stod på assistanskårens uppställningsplats.
Om du krockar din Tesla (och du är orsakande) vem skulle betala då för att reparera den om du inte har helförsäkring?possum77 skrev:
Normalt så ingår ju vagnskada (men med dyr självrisk) på nya bilar, i nåt år eller så. Sen behöver man helförsäkra om man vill ha ett skydd för att reparera bilen.
Sen finns garanti, olika lång, 1 år för VW, 7 för vissa kineser och liknande. Många har längre garanti på batteri och elmotor.
Upp till nånstans 10-15.000 mil brukar maskinskada gälla för en helförsäkring. Det innebär att om någon dyrare komponent går plötsligt sönder (inte slitage altså) så ersätts den via försäkringen. Lite som garantin man hade från början, med skillnad att man har en självrisk på försäkringen.
(konstigt nog verkar inte försäkringen bli billigare när maskinskadan ugår, tycker det borde göra stor skillnad)
Gäller att inte blanda ihop detta.
Trafik täcker bara motpartens bil. Och personskador för alla inblandade.
Halvförsäkring täcker brand och stöld.
Har du bara trafik på en bil så får du inte ett öre om bilen blir snodd, du är orsakande i en olycka osv.
Många som har en gammal bil skiter ju i helförsäkring, ibland även halvförsäkring, eftersom man kan ta smällen och skrota bilen om den blir för skadad och för dyr att reparera. Stora företag skiter i ofta i helförsäkring, de har råd att casha en ny bil. Är man vid väldigt stadd kassa så skulle jag kunna tänka att man kan resonera lika, att man har råd att vaska en ett år gammal Tesla model S, krockar man så skrotar man den eller betalar reparationen ur egen ficka. Det lönar sig nog om man är försiktig förare. När jag hade nytt körkort så skrapade jag två bilar, efter det har jag inte orsakat någon olycka på de 30+ år jag haft körkort. Men om jag köpte en ny bil för 500.000 med lån så skulle jag ha svårt att bara skrota den och köpa en ny om jag krockade den. Jag har även helförsäkring på min gamla volvo, egentligen onödigt. Men det kostade inte så mycket mer.
Redigerat:
Jag har naturligtvis helförsäkring. Läs inlägget igen 🙂J JohanLun skrev:Om du krockar din Tesla vem skulle betala då om du inte har helförsäkring?
Normalt så ingår ju vagnskada (men med dyr självrisk) på nya bilar, i nåt år eller så.
Sen finns garanti, olika lång, 1 år för VW, 7 för vissa kineser och liknande. Många har längre garanti på batteri och elmotor.
Upp till nånstans 10-15.000 mil brukar maskinskada gälla för en helförsäkring. Det innebär att om någon dyrare komponent går plötsligt sönder (inte slitage altså) så ersätts den via försäkringen. Lite som garantin man hade från början, med skillnad att man har en självrisk på försäkringen.
(konstigt nog verkar inte försäkringen bli billigare när maskinskadan ugår, tycker det borde göra stor skillnad)
Gäller att inte blanda ihop detta.
Trafik täcker bara motpartens bil. Och personskador för alla inblandade.
Halvförsäkring täcker brand och stöld.
Har du bara trafik på en bil så får du inte ett öre om bilen blir snodd, du är orsakande i en olycka osv.
För att lugna de oroliga så har jag inte en Tesla för att jag är en mockatoffelbärande klimatkramare. Teslan är helt enkelt en väldigt bra bruksbil, bekväm, accelerationssnabb, tyst, billig i drift och problemfri. Jag äger även ett antal rena klimatgrisar till fordon, bland annat trecylindriga tvåtaktare samt en med sexcylindrig boxermotor (inte en Subaru). De är också roliga men är mer som en hobby.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Betalar 420kr i månaden för helförsäkring hos LF, tre år gammal ID4 utan vagnskadegaranti, 2500mil om året tror jag.
Batteriet består av 12st moduler som går att byta individuellt så man behöver inte byta hela packet vid fel.
Körde innan en Passat GTE med ett batteri som laddades betydligt oftare, upplevde ingen försämring av kapacitet under de 7000mil/5år vi hade den, såldes strax innan batterigarantin gick ut vid 8år.
Har inte hört om någon batteridöd hos denna nu 8år gamla modell.
Biltillverkarna lär inte lämna garantier som de inte har god marginal att hålla.
Än så visar sig att batterierna håller längre än förväntat (mer än bilens livslängd).
Batteriet består av 12st moduler som går att byta individuellt så man behöver inte byta hela packet vid fel.
Körde innan en Passat GTE med ett batteri som laddades betydligt oftare, upplevde ingen försämring av kapacitet under de 7000mil/5år vi hade den, såldes strax innan batterigarantin gick ut vid 8år.
Har inte hört om någon batteridöd hos denna nu 8år gamla modell.
Biltillverkarna lär inte lämna garantier som de inte har god marginal att hålla.
Än så visar sig att batterierna håller längre än förväntat (mer än bilens livslängd).
Du skrevpossum77 skrev:
vilket jag läser som att du tycker att eftersom BILEN varit problemfri var det onödigt med försäkring...possum77 skrev:
Hade du skrivit bilen är problemfri OCH jag är en så bra förare att jag aldrig krockar DÅ hade du inte behövt försäkring!
Växellådan och mekatroniken dör väl långt innan... Sen kommer rosten... Batterit är nog det sista att lämna in! ;D13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Farsan fick ett antal av de där märkena från trafikförsäkringsföreningen som delades ut förr i tiden för dem som kört 10 år utan försäkringsärende. De skulle monteras i grillen på bilen men han satte aldrig dit dem. "Gör jag det så lär väl det första som händer vara att jag krockar". Jag följer hans tes och skryter aldrig om min skicklighet som förare, inte ens på den tiden när jag körde blåljus 😀J JohanLun skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 947 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 947 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Min elbil ligger väl på under 8000 mil nu och kommer byta däck för andra gången (3 år). Volvo V70 bytte jag däck på en gång på 8 år men det var inte för de var slitna utan för att en stötdämpare gick sönder och rev med sig ett däck (hade väl 2 säsonger kvar)...J jocke31 skrev:
Men det är bara 2 däck att byta på elbilen varje gång då det är framdäck som slitits mest.
