Jag är av den uppfattningen att om du lägger ett plåttak på eterniten så bygger du bara in ett "problem" som du ändå någon gång i framtiden vill ta bort. Ta tjuren i hornen nu medans du ändå funderar på att byta ut taket.

Mitt gamla eternittak lämnades på Löt (bor i norra delen av Sthlm). Som privatperson lämnar du utan kostnad. Blev dock ett par vändor med släpet :-)

PCLarsson skrev:
Jag är av den uppfattningen att om du lägger ett plåttak på eterniten så bygger du bara in ett "problem" som du ändå någon gång i framtiden vill ta bort. Ta tjuren i hornen nu medans du ändå funderar på att byta ut taket.

Mitt gamla eternittak lämnades på Löt (bor i norra delen av Sthlm). Som privatperson lämnar du utan kostnad. Blev dock ett par vändor med släpet :-)
Kan du förklara vad du menar med "problem" och varför man skulle vilja ta bort det i framtiden?

• Gilla
Ivan Gustavsson och 1 till
  • Laddar…
Nilzons skrev:
Ja alltså det är inget läckage eller tecken på fuktskador på underlaget. Besiktningsmannen hade inga synpunkter på det.

Men är det någon som har koll på hur mycket det rimligen kan kosta att lägga ett plåttak ovanpå eternit, alltså med läkt, rännor, vindskivor osv? Taket är grovt räknat 200kvm och det är ett väldigt enkelt tak så att säga inte massa olika vinklar osv. inte hellr någon skorsten.
Räkna med 100 000 så är du hemma

Ja, om han inte vill ha bandtäkt.
Jag hade också tagit bort eterniten, gillar inte att bygga in saker.

Är i samma situation måste ha nytt tak.
Beslutat att ta ner taket själv och lägga själv stort sett nytt tak med lite proffshjälp där det behövs.
Erfarenheter från grannar i området där det tagits ner eternittak av firmor är att det jobbar så metodiskt att det tar tid och då blir priset högt.

När jag bytte taket så tog det 4-5 timmar att skruva loss omkring 50 kvm eternitskivor på varje halva taket, hissa ner dem på marken och stapla upp dem i en fin hög. Får du tag i en kompis gör ni det nog betydligt snabbare, då jag jobbade själv blev det ett jäkla spring upp och ner för stegen. Räknar med tiden med bortkörning av eterniten så la jag nog totalt 2 heldagar på att göra mig av med eterniten själv.

• Gilla
marie-lo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.