1 919 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur löser jag spolning i wc och lukt från golvbrunnar? (Enskilt VA)
Hej!
Jag har ett suterränghus från 1975 med enskilt vatten och avlopp där BDT- och klosettvattnet är separerade. Avloppssystemet uppgraderades 2024. Jag har fått problem med både bdt- och wc-avloppen.
Jag är en relativt ny husägare och har väldigt lite egen erfarenhet av att greja själv med avloppssystem. Jag gör det förhoppningsvis med hjälp av en händig kompis men vad jag vet känner jag ingen med erfarenhet av rördragning i enskilda avlopp så all hjälp och tips uppskattas.
Beskrivning av avloppssystemet:
Jag har ett suterränghus från 1975 med enskilt vatten och avlopp där BDT- och klosettvattnet är separerade. Avloppssystemet uppgraderades 2024. Jag har fått problem med både bdt- och wc-avloppen.
- Toaletten är svår att spola, när jag spolar fylls först toastolen och sedan blir det väldigt låg vattennivå i stolen. Papper och annat har svårt att skjutsas iväg utan att jag använder vaskrensare, och det gurglar och bubblar tidvis i toaletten.
- När jag spolar i bdt-avloppen på övre plan (t.ex. duschar, diskar eller använder tvättmaskinen) börjar det lukta illa i de äldre golvbrunnarna på nedre plan. Duschen på övre plan i det nya badrummet luktar inte heller när den används, utan lukten uppstår alltså bara på nedre plan. Lukten uppstår dock inte när jag bara spolar direkt i golvbrunnarna där nere.
Jag är en relativt ny husägare och har väldigt lite egen erfarenhet av att greja själv med avloppssystem. Jag gör det förhoppningsvis med hjälp av en händig kompis men vad jag vet känner jag ingen med erfarenhet av rördragning i enskilda avlopp så all hjälp och tips uppskattas.
Beskrivning av avloppssystemet:
- Bdt-avlopp leds till en markbädd med biomoduler anlagd 2024. Tidigare hade huset en tvåkammarbrunn med stenbädd från 1977. Bdt-avloppet går ner till verkstan från kök och det nya badrummet, rören är fästa i taket och skarvas från nya rör till äldre rör i verkstan. Markbädden har två avluftningsrör, men det finns inga luftningsrör på avloppsrören i huset.
- Wc-avlopp leds till en sluten tank anlagd 2024. Rören för wc är nya hela vägen till tanken.
Det låter som att du har lokala bakfall på avloppsledningarna så att de står vattenfyllda. Det ger de problem som du beskriver. Luften i ledningarna kan inte komma ut i slamavskiljaren respektive tanken och håller emot när du spolar vatten i huset.
Du ska också ha avluft över knock för respektive avloppsstam. Men det är inte huvudproblemet, utan huvudproblemet är att du har bakfall. Men det måste fixas. Och det kan lindra problemen med bakfall på ledningarna eftersom luften kan smita ut den vägen. Det är dock ingen fackmässig lösning utan en hemmafixarlösning att lämna det så.
Gissningsvis gjordes ett dåligt jobb när avloppsledningarna las så de har sjunkit och har svackor nu med bakfall.
Du ska också ha avluft över knock för respektive avloppsstam. Men det är inte huvudproblemet, utan huvudproblemet är att du har bakfall. Men det måste fixas. Och det kan lindra problemen med bakfall på ledningarna eftersom luften kan smita ut den vägen. Det är dock ingen fackmässig lösning utan en hemmafixarlösning att lämna det så.
Gissningsvis gjordes ett dåligt jobb när avloppsledningarna las så de har sjunkit och har svackor nu med bakfall.
Innebär bakfall att fallet på avloppsrören inte är tillräckligt bra? Rören går direkt från övre plan ner till verkstan där de hänger synligt i taket och leds ut ner i marken från verkstan till framsidan av huset och fortsatt till den slutna tanken (enbart wc) och markbädden (all bdt) enligt situationskartan jag bifogade i inlägget ovan. Marken lutar nedåt hela vägen till avloppet så rören i marken borde gissningsvis ha ett bra fall, men det beror på om rörläggarna gjorde någon abrovink för att lösa korsande rör eller något på vägen.
Om jag själv justerar fallet i avloppsrören i verkstan tror du att jag delvis kan lösa problemen i alla fall? Rören sitter just nu uppe med montageband och jag har ändå tänkt byta till någon mer hållbar lösning med riktiga takfästen för rör.
Jag är inte hemma just nu men kan nog mäta fallet imorgon och posta utfallet här.
Om jag själv justerar fallet i avloppsrören i verkstan tror du att jag delvis kan lösa problemen i alla fall? Rören sitter just nu uppe med montageband och jag har ändå tänkt byta till någon mer hållbar lösning med riktiga takfästen för rör.
Jag är inte hemma just nu men kan nog mäta fallet imorgon och posta utfallet här.
Produkter som diskuteras: "montageband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Jag använde en krysslaser och kunde därmed någorlunda se att det är fall på avloppsröret från toaletten (även om fallet är mindre markant i mitten). Bdt-röret låg tyvärr sämre till för att mäta med lasern.
Bild 1 går avloppsvattnet i riktningen →
Bild 2 och 3 går avloppsvattnet i riktningen ←
Bild 1 går avloppsvattnet i riktningen →
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2 och 3 går avloppsvattnet i riktningen ←
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Jag lägger till några fler bilder. Alla avloppsrör inuti huset är synliga i verkstan och går ner direkt från badrum och kök. Bdt-avloppen går ut mitt på väggen (bild 2) och skarvas troligen ihop med de äldre rören från golvbrunnarna (de enda avloppen på nedre plan) ute i marken på framsidan, enligt situationskartan i första inlägget.
Jag funderar på att skarva in ett luftningsrör i wc-avloppet och leda det rakt ut genom väggen (bild 3) för att sedan gå upp över taknocken. Kan jag göra samma sak för bdt-avloppet? Kan jag välja vilket av bdt-avloppen jag sätter luftningen på? Spontant tänker jag att dusch eller tvättställ är lämpligast eftersom de är närmast bakre ytterväggen för att dölja rören så långt det går.
Påverkas luftningen negativt av utebliven skorstenseffekt om rören går på utsidan? Vilka rörmaterial är bäst för utomhusbruk, är avloppsrören i orange färg lämpliga eller finns bättre alternativ?
Jag funderar på att skarva in ett luftningsrör i wc-avloppet och leda det rakt ut genom väggen (bild 3) för att sedan gå upp över taknocken. Kan jag göra samma sak för bdt-avloppet? Kan jag välja vilket av bdt-avloppen jag sätter luftningen på? Spontant tänker jag att dusch eller tvättställ är lämpligast eftersom de är närmast bakre ytterväggen för att dölja rören så långt det går.
Påverkas luftningen negativt av utebliven skorstenseffekt om rören går på utsidan? Vilka rörmaterial är bäst för utomhusbruk, är avloppsrören i orange färg lämpliga eller finns bättre alternativ?
jag hade nog även bytt ut rören till köket och de gamla golvbrunnarna du nämner så man får koll och i princip kan utesluta att lukten i golvbrunnarna har att göra med otäta rör eller något annat som är svårt att kontrollera utan att bila upp golvet, gissar att det är betonggolv i verkstan...
tycker det är lite intressant att de inte installerade luftning på rören när det drogs nytt. ska du dra nytt rör för luftning så försök få det så rakt upp som möjligt och gärna lite grövre dimension. annars kan du få problem med att luften inte räcker till när du spolar
tycker det är lite intressant att de inte installerade luftning på rören när det drogs nytt. ska du dra nytt rör för luftning så försök få det så rakt upp som möjligt och gärna lite grövre dimension. annars kan du få problem med att luften inte räcker till när du spolar
Får man skarva ihop luftningsrör för bdt och wc-avlopp (bild 1)? Så behöver jag inte två rör som sticker upp på taket (bild 2).
Om lukten i golvbrunnarna inte försvinner efter att ha installerat luftningsrör och korrigerat fallet på rören får jag väl bila upp betonggolvet och byta ut de gamla rören så att allt blir nytt och fräscht.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om lukten i golvbrunnarna inte försvinner efter att ha installerat luftningsrör och korrigerat fallet på rören får jag väl bila upp betonggolvet och byta ut de gamla rören så att allt blir nytt och fräscht.
Är jag helt ute och cyklar med planen?
Såhär tänker jag att det skulle kunna se ut på insidan. Grenrör 45°
Och något motsvarande för bdt-sidan, med tillägget en förminskning från 110 till 75, eftersom jag tolkar det som att luftningsrör alltid ska vara 110.
Såhär tänker jag att det skulle kunna se ut på insidan. Grenrör 45°
Logga in
Skapa konto
Och något motsvarande för bdt-sidan, med tillägget en förminskning från 110 till 75, eftersom jag tolkar det som att luftningsrör alltid ska vara 110.
Tänkte bara meddela, om någon annan funderar på liknande saker, att det var en succé med luftningsrör för wc-avloppet. Det spolar nu precis som det ska. Passade även på att justera fallet men bara det var inte tillräckligt för att få skjuts med spolningen (testat spola både med luftningsröret stängt och öppet).
Är inte helt färdig än så jag vet inte om luftningsrör på bdt-avloppet kommer hjälpa lukten i källarens golvbrunnar. Är inte så sugen på att bila upp golvet så jag håller tummarna. Annars får jag nog stänga till de golvbrunnarna temporärt...
Funderar på gnagarskydd på luftningsröret. Om en mus kommer in i bdt-avloppet kan den kanske klämma in sig igenom en golvbrunn, men det känns väl inte så sannolikt, om inte någon har annan erfarenhet. Hört talas om råttor som drunknat i toalettstolar t.ex.
Är inte helt färdig än så jag vet inte om luftningsrör på bdt-avloppet kommer hjälpa lukten i källarens golvbrunnar. Är inte så sugen på att bila upp golvet så jag håller tummarna. Annars får jag nog stänga till de golvbrunnarna temporärt...
Funderar på gnagarskydd på luftningsröret. Om en mus kommer in i bdt-avloppet kan den kanske klämma in sig igenom en golvbrunn, men det känns väl inte så sannolikt, om inte någon har annan erfarenhet. Hört talas om råttor som drunknat i toalettstolar t.ex.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden