Hej!
Nyköpt hus. Badrum från slutet 2020.

Tätskiktet skall enligt uppgift från kvalitetsdokument vara Centro TM#2K

Besiktning som kom med huset anmärkte på nedan. Finns kvalitetsdokument Text ur besiktningsrapport om badrum; saknade kvalitetsdokument, bristande dränage och otillgängliga golvbrunnar påpekas.

Är ni något anmärkningsvärt på brunnarna (i duschar) som ser direkt dåligt ut?

Brunn1:
Avloppsbrunn i dusch med smuts och hår runt kanten samt missfärgningar på metallram och tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig duschbrunn med smuts och hår, indikationer på dåligt underhåll och fuktskador.
Skapa konto

Brunn2:
Avloppsbrunn med korrosion och smutsiga avlagringar i en dusch i ett nyköpt hus.
Skapa konto
Duschbrunn i badrum, visar tecken på smuts och eventuellt mögel runt kanten, vilket kan kräva underhåll eller reparation.
Skapa konto
Avloppsbrunn i dusch med smuts och tecken på fukt och mögel runt kanterna.
Skapa konto

Redigerat:
S sistanamnetsomfungerade skrev:
Hej!
Nyköpt hus. Badrum från slutet 2020.

Besiktning som kom med huset anmärkte på nedan. Finns kvalitetsdokument[bild]

Är ni något anmärkningsvärt på brunnarna (i duschar) som ser direkt dåligt ut?

Brunn1:
[bild][bild]

Brunn2:
[bild][bild][bild]
De första bilderna kan jag inte uttala mig om, men sista tycker jag ser ut som hål i tätskiktet bredvid klämringen..om nu det inte bara är gummikladd som spruckit och duken är intakt bakom.

Redigerat:
P per-o skrev:
De första bilderna kan jag inte uttala mig om, men sista tycker jag ser ut som hål i tätskiktet bredvid klämringen..om nu det inte bara är gummikladd som spruckit och duken är intakt bakom.
Tänkte det också först också , isf är det ju riktigt illa - men det gröna ser ut att vara ovanpå /utanför klämringen så det borde väl inte vara tätskiktet?

Tänkte det också först också , isf är det ju riktigt illa - men det gröna ser ut att vara ovanpå /utanför klämringen så det borde väl inte vara tätskiktet?
Ja lite oklart, det är ju gummikladd / massa på klämringen nästan hela vägen. Sen om dom renoverat utan att ta ur klämringen och försökt få det tätt isf eller om det är duk nervikt bakom är svårt att säga. Du kommer säkert få bättre svar snart av någon i forumet. När gjordes badrummet om eller byggdes?

Måste man ha med "dolt fel" i ämnet för att få fart på tråden? 😂
Har precis pratat med en person från Remaljeringsbolaget, han sa att detta kan lösas. Typ 6000spänn efter rot.

Men han kunde inte heller säga om det faktiskt är tätskiktet man ser på brunn 2, (där det är hål)
Kan vara tätskikt under också( som går in under manschetten också)
Men känns som värt pengarna för att kunna sova gott...

BirgitS
Vad skulle Remaljeringsbolaget göra mer i detalj?

Brunnarna är ju rätt smutsiga så det är svårt att se om det är smuts under klämringen eller en manschett som sticker fram (Brunn 2, bild 2, övre delen av klämringen). Brunn 2 ser ut att ligga djupt ner, ibland tyder det på en fuskrenovering där man inte har bytt golvbrunnen utan har kvar en gammal.

C
Wow, är det där tillståndet efter genomförd flyttstädning? 😮

• Gilla
D_Anders och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad skulle Remaljeringsbolaget göra mer i detalj?

Brunnarna är ju rätt smutsiga så det är svårt att se om det är smuts under klämringen eller en manschett som sticker fram (Brunn 2, bild 2, övre delen av klämringen). Brunn 2 ser ut att ligga djupt ner, ibland tyder det på en fuskrenovering där man inte har bytt golvbrunnen utan har kvar en gammal.
Remaljeringsbolaget fick se bilder men jag är ju ingen expert - men det lät som på att han skulle ta bort det gröna (tätskiktet?) och sen ta loss brunnsmanschetten och sen "montera" ett nytt tätskikt.

Om det nu är så som du säger att man behållt en gammal golvbrunn, borde inte besiktningsmannen anmärkt på det?

C cpalm skrev:
Wow, är det där tillståndet efter genomförd flyttstädning? 😮
Det har inte städats än.. Ursäkta om jag förstörde middags-aptiten... 😬

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det ser ju ut som skit i brunnarna, exakt hur ska det lösas vore kul att få höra?

Ser mer ut som hårbollar...

Stefan N Stefan N skrev:
Det ser ju ut som skit i brunnarna, exakt hur ska det lösas vore kul att få höra?
Det ser dåligt utfört ut? Utveckla gärna, jag kan ingenting om detta

En rengöring (noggrann) och därefter nya bilder underlättar så man kan se vad som göms därunder

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Remaljeringsbolaget fick se bilder men jag är ju ingen expert - men det lät som på att han skulle ta bort det gröna (tätskiktet?) och sen ta loss brunnsmanschetten och sen "montera" ett nytt tätskikt.

Om det nu är så som du säger att man behållt en gammal golvbrunn, borde inte besiktningsmannen anmärkt på det?
Vi får verkligen hoppas att det gröna inte är tätskiktet. Tätskiktet ska gå ner bakom klämringen och klämmas mot golvbrunnens sida. Brunnsmanschetten är en del av tätskiktet och ska alltså vara bakom klämringen och gå ut på golvet. Den brukar vara en fyrkant som är ungefär 40x40 cm.

Detta är från gamla branschregler men bilderna är bra för att visa hur det ska se ut:
https://sakravatrum.gvk.se/branschr...ande-av-tatskikt/8-4-tatning-mot-golvbrunnar/

Remaljeringsbolaget verkar komma med konstigt förslag på lösning i det här fallet: https://www.byggahus.se/forum/threads/spricka-i-klamring-golvbrunn-hur-fixa-i-sthlm.563780/
Känns tveksamt om de är pålitliga för denna typ av arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.