Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vilken skada? Lite spår i en gipsskiva?

Det här går ju att fixa lätt jämfört med ett fult utanpåliggande uttag och kablar.
Om det inte finns en regel bakom "det lilla spåret" är hela gipsskivans bärighet förstörd. Det är uppenbart att det inte är hemma hos dig marodören gått lös.

Detta är ännu ett exempel på orsaken till att hantverkare skall hållas på armlängds avstånd.

W Wagge512 skrev:
”Dra kabeln bakom väggen” förstår du nog är omöjligt utan det resultatet. Elektrikern skulle avrått dig och monterat utanpåliggande uttag istället. Det finns snygga och vad gör en synlig snyggt monterad kabel ? Det är många timmar kvar för att få det där snyggt.
Nej du, det finns inga snygga utanpåliggande lösningar

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej du, det finns inga snygga utanpåliggande lösningar
Inte? Du gillar ju gamla orörda tjugotalshus och där fullständigt kryllar det av utanpåliggande kablar. Nåja. Ett uttag i varje rum. liksom badrum i källaren och om du har tur, en pytteliten toalett med handfat i första våningen.

Det där hade gjorts mycket snyggare med kulo. Ingen bryr sig om en diskret kabel längs golvlisten.

• Gilla
  • Wow
elveteran och 2 till
  • Laddar…
Jag skickade bilder till målaren och frågade om han vill fixa det och han sa att det inte är några problem. Så det här lär lösa sig bra ändå, jag tar det som en lärdom inför framtiden. Helt ärligt så kommer jag vilja göra så mycket som möjligt själv framåt, men det är svårt att hinna med som småbarnsförälder. Tack för alla svar.

S Sumis skrev:
Jag skickade bilder till målaren och frågade om han vill fixa det och han sa att det inte är några problem. Så det här lär lösa sig bra ändå, jag tar det som en lärdom inför framtiden. Helt ärligt så kommer jag vilja göra så mycket som möjligt själv framåt, men det är svårt att hinna med som småbarnsförälder. Tack för alla svar.
Du får berätta sedan om du får sprickor där skåran är. Jag tror det är lugnt om den som satt skivan använt rikligt med skruv

Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag gillar charmant renoverade kulturbyggnader. Typ såhär

[länk]
Nåja, det där är ju en totalförstörd 20-tals lägenhet.
Men det var ju inte du/ni som förstörde den, den var ju pajad redan när ni köpte den, så ingen skada skedd.

Dessutom tycker jag själv att man inte ska sträva efter att bo i ett museum, utan bo som man vill, och inte heller försöka få andra att bo i ett museum, utan då får man istället vackert köpa objektet och själv bo i museumet.

• Gilla
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Sumis skrev:
Haft en elektriker hemma idag för att byta tre befintliga uttag och lägga till två + lite annat. Jag är lite förvånad över resultatet, brukar det se ut såhär? Har en målare som kommer på måndag, hur fan hör jag?
Har du beställt infälld installation så blir det ju en del åverkan, det går liksom inte att teleportera in ledningarna i väggarna.

Själv brukar jag föreslå och göra en slags kompromiss, att jag fäller in uttag och strömbrytare i ROT-dosor, men sen drar kabel utanpåliggande, då kan det ofta göras utan att ens målaren behöver komma och fixa något alls.

Typ som jag visar i denna tråd, men här är det betongvägg, så jag fäller inte in något ROT-dosa, men skulle jag gjort det så skulle det blivit att göra lika som med den befintliga infällda dosan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/satta-upp-ett-extra-uttag.356395/

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.