14 384 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Korrekt utfört eljobb?
Din målare borde fixa det mesta utan problem.
Möjligen lite svettigare för det stora hålet i gipset runt uttaget, i övriga inga konstigheter.
Mina målare har rakt över föredragit att det är lämnat spårat bara så de kan fylla med material de vet håller över tid.
Möjligen lite svettigare för det stora hålet i gipset runt uttaget, i övriga inga konstigheter.
Mina målare har rakt över föredragit att det är lämnat spårat bara så de kan fylla med material de vet håller över tid.
Det håller inte med bara spackel. Det måste självklart förstärkas på insidan.M mrbackstrom skrev:
Helt obegripligt att vissa tycker att novisen skall känna till hur proffset skall gå till väga. Elektrikern skulle naturligtvis sagt att han måste såga isönder skivorna för att dra kabeln dolt. Det är verkligen inte något en beställare kan lastas för.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 342 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 342 inlägg
Vad ska målaren göra? Spackla slipa?S Sumis skrev:
En hink gipsspackel så har du rett ut det där på en kvart!
Nu verkar de visserligen ha haft en dialog om tillvägagångssätt, men jag håller med om att elektrikern hade kunnat vara tydligare (och dessutom försökt begränsa den skada som orsakades).Intet skrev:
Det håller inte med bara spackel. Det måste självklart förstärkas på insidan.
Helt obegripligt att vissa tycker att novisen skall känna till hur proffset skall gå till väga. Elektrikern skulle naturligtvis sagt att han måste såga isönder skivorna för att dra kabeln dolt. Det är verkligen inte något en beställare kan lastas för.
Eller för den delen nån röris eller någon annan 😉Intet skrev:
Man tror ju att de mer eller mindre är hantverkare som kan allt. Men så är det inte eller det skiljer åt.
Själv hade jag nog valt utanpåliggande installation finns elektriker som kan göra riktigt fint och då ser man allt.
Förstår ej det här gömmandet 🤔
Hade själv lite krångel när vi gjorde nytt kök när allt från el till vatten var gömt.
Hade dessa varit fullt synliga hade det varit lättare!
”Dra kabeln bakom väggen” förstår du nog är omöjligt utan det resultatet. Elektrikern skulle avrått dig och monterat utanpåliggande uttag istället. Det finns snygga och vad gör en synlig snyggt monterad kabel ? Det är många timmar kvar för att få det där snyggt.S Sumis skrev:Jag är ny husägare och har inte haft något sånt jobb hemma förut, men jag hade förväntat mig något hål här och där och att kabeln var dragen bakom väggen. Han frågade om han fick fräsa och jag sa ja till det, så har egentligen bara mig själv att skylla på. Men som sagt så har jag inte erfarenhet utan bara förväntningar…
Så har och hade jag gjort. Fräs ur regeln tycker jag är enklare. Sedan tar du en plywood bit eller träbit som är längre än hålet och skruvar fast i hålet. Sedan skruvar du tillbaka den ursågade gipspucken👍🏻 På så sätt kan du ta hål att fiska fram den också. Betydligt enklare att lag än att fräsa av hela gipsskivorH HerrME skrev:Förutom att jag hade satt en rotdosa och endast tagit ett 70 hål för uttaget så är det rätt svårt att fiska kablar horisontellt. Vet inte om man kanske letat reglar istället och tagit 70 hål vid varje regel för att sen borra igenom regel, då har du kvar puckarna man kan lappa tillbaka igen lite lättare tänker jag.
Måste väll för fan kunnat gjort ett armbågs stort hål vid reglarna, petat in armen å letat röret/kabeln. Ser för jävligt ut. Hoppas han inte sågat av reglarna, skulle inte förvånat mig.S Sumis skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 342 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 342 inlägg
Vilken skada? Lite spår i en gipsskiva?K Kardan79 skrev:
Det här går ju att fixa lätt jämfört med ett fult utanpåliggande uttag och kablar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden