14 826 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Köptips: Ny skruvdragare.
Det finns lite skrivet om den dragaren i den här tråden från inlägg 143 och framåthedde skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/124543-rekommendera-en-skruvdragare-5.html
Oavsett vad du köper så bör du först kolla upp att maskinen passar dina händer så kläm och känn på dem först innan du köper en, hitachis maskiner passade inte mina händer så därför vart det ett panasonic kit för min del då de passade mig bäst.
Idag dök paketet upp så det fungerade utmärkt att beställa från the tool vault med en helt ok leveranstid och prylarna var det inget fel på nu får man se till att använda dem ocksåarwid skrev:
Trevlig maskin det där. När du skriver nya, menar du då den med 1.5 Ah (eller 3.0) batteri. Det påstås ju att det ska komma en uppdaterad version. Dock med små skillnader för C12Li, såsom 1.5 Ah batteri och batteri indikator, ingen dealbreaker direkt men jag blev nyfiken när du skrev 'nya'. Festool Sverige har inte gjort någon reklam vad jag har sett.Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ungefär så kände jag när jag skaffade CXS vilken jag älskar just till finliret...phl skrev:
C12 kommer nog att komplettera CXS jäkligt bra för att borra med...
Makitas 18v används till lite kraftigare jobb...
Sen får den gamla C12 följa med som komplement...och reserv...
Måste bumpa upp den här tråden igen då det inte alltid blir som man planerat. Hade ju bestämt mig för att beställa en den blåa boschen från tyskland, men sen kom det en massa annat emellan och nu står jag här och behöver en ny dragare till på fredag, så jag får vackert snabbt kolla över det lokala utbudet i och omkring Göteborg.
De erbjudanden jag nu hittar är följande.
Beijer har sänkt den blåa Boschen ytterligare och tar nu 1995.- för den i L-boxx.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411
Jula har erbjudande på en Hitachi 18V med dubbla batterier.
http://www.jula.se/skruvdragare-18-v-060187
Bauhaus har ett erbjudande på ett 10,8V paket Makita.
http://www.bauhaus.se/combokitt-df030-td090.html
Har ni några andra i samma prisklass, så tar jag gärna emot de tipsen, annars skulle jag återigen gärna ta emot era rekommendationer kring dessa tre maskiner, så att jag kan inhandla en senast torsdag.
Återigen tack för alla era tips och funderingar.
De erbjudanden jag nu hittar är följande.
Beijer har sänkt den blåa Boschen ytterligare och tar nu 1995.- för den i L-boxx.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411
Jula har erbjudande på en Hitachi 18V med dubbla batterier.
http://www.jula.se/skruvdragare-18-v-060187
Bauhaus har ett erbjudande på ett 10,8V paket Makita.
http://www.bauhaus.se/combokitt-df030-td090.html
Har ni några andra i samma prisklass, så tar jag gärna emot de tipsen, annars skulle jag återigen gärna ta emot era rekommendationer kring dessa tre maskiner, så att jag kan inhandla en senast torsdag.
Återigen tack för alla era tips och funderingar.
Redigerat:
Jag röstar fortfarande på blåa boschen, tycker att den är bäst av dom alternativen.
Julas hitachi är en sunk-modell, dom har faceliftat en gammal modell typ (syns på designen och insticksbatterierna).
10,8v modellerna kan inte riktigt jämföras med en "riktig" maskin tycker jag, dom är ju klenare på alla sätt.

Julas hitachi är en sunk-modell, dom har faceliftat en gammal modell typ (syns på designen och insticksbatterierna).
10,8v modellerna kan inte riktigt jämföras med en "riktig" maskin tycker jag, dom är ju klenare på alla sätt.
Visst har du rätt i det men det beror mycket på vad man förväntar sig av skruvdragaren.skalman1 skrev:
Makita paketet är i mina ögon mkt kompetent för den "lilla hemmafixaren". Nu verkar det som att TS ska bygga en ganska stor altan så då bör han nog gå på något kraftigare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det där med att inte 10,8 kan jämföras med en riktig maskin kan jag inte hålla med om riktigt...
Allting handlar ju om vad man ska ha den till.
Jag skulle aldrig över min döda kropp velat vara utan min lilla festool CXS då den är oslagbar som ren skruvmaskin när man som jag t.ex monterar köksinredningar...
Men som sagt... Sen krävs det ju kraftigare maskiner när man snackar borra, hålsåga eller skruva större mängder i massivt trä...
Allting handlar ju om vad man ska ha den till.
Jag skulle aldrig över min döda kropp velat vara utan min lilla festool CXS då den är oslagbar som ren skruvmaskin när man som jag t.ex monterar köksinredningar...
Men som sagt... Sen krävs det ju kraftigare maskiner när man snackar borra, hålsåga eller skruva större mängder i massivt trä...