14 824 läst ·
80 svar
15k läst
80 svar
Köptips: Ny skruvdragare.
Sida 1 av 6
Ett av två batterier till min gröna Bosch 14,4V skruvdragare har totaldött och det andra känns som att det inte håller lika länge. Så istället för att införskaffa ett nytt bateri, tänkte jag införskaffa en ny skruvdragare. Som vanligt så finns det ju en uppsjö av dom att välja på och därför vänder jag mig i vanlig ordning till er här på forumet.
Min tänkta prisbild är ca 2000.-
Så vad skall man satsa på? Beijer säljer en blå Bosch med L-Boxx låda för 2195.-
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411
XL Bygg hade en 12 V blå Bosch för 1595, men den kändes trots allt lite tunn.
Behovet ser ut enligt följande. En 50 kvadrat stor altan skall "skruvas" under vår/sommar, så jag är beroende av dubbla batterier, helst med max en timmas laddtid. I övrigt, så använder jag den till allt möjligt "hemmapul" på huset.
Är det överkurs att satsa på en lite mer "proffsmaskin" eller räcker det att jag fortsatt håller mig i de lite lägre nivåerna, typ Bosch gröna serie?
Köpte en sticksåg i Boschs blåa serie och är toknöjd med den, då den vida överträffade allt annat jag testat i sticksåg väg.
Kom gärna med mängder av förslag och funderingar. Dom tas tacksamt emot.
Min tänkta prisbild är ca 2000.-
Så vad skall man satsa på? Beijer säljer en blå Bosch med L-Boxx låda för 2195.-
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411
XL Bygg hade en 12 V blå Bosch för 1595, men den kändes trots allt lite tunn.
Behovet ser ut enligt följande. En 50 kvadrat stor altan skall "skruvas" under vår/sommar, så jag är beroende av dubbla batterier, helst med max en timmas laddtid. I övrigt, så använder jag den till allt möjligt "hemmapul" på huset.
Är det överkurs att satsa på en lite mer "proffsmaskin" eller räcker det att jag fortsatt håller mig i de lite lägre nivåerna, typ Bosch gröna serie?
Köpte en sticksåg i Boschs blåa serie och är toknöjd med den, då den vida överträffade allt annat jag testat i sticksåg väg.
Kom gärna med mängder av förslag och funderingar. Dom tas tacksamt emot.
Medlem
· västerbotten
· 64 inlägg
Biltema har en som fått bra resultat på tester, dessutom till en billig penning.
Om du tycker att den gröna du har är tillräckligt stark och du kan leva med något kortare batteritid så kan du skaffa en GSR 10,8-2-li istället, som faktiskt är starkare än din gröna 14,4 men lättare och smidigare. Men jämför gärna greppen först eftersom eftersom 10,8 med batteriet i greppet kan upplevas som för tjockt (jag tycker inte det).
Sedan kan jag inte låta bli att tipsa om Tysklands- eller Englandsbeställning, då priserna med dagens 8,9 SEK/EUR är så bra där. Det där setet du nämner på Beijer kostar under 1500 på exempelvis rubart.de. Frakten är mindre än 200 kr, kanske under 100.
http://www.rubart.de/BOSCH-Akkubohrschrauber-GSR-14-4-2-LI-mit-L-Boxx-p123573.html
http://www.rubart.de/BOSCH-Bohrschrauber-GSR-14-4-2-LI---Extra--p74140.html
http://www.rubart.de/BOSCH-GSR-10-8-2-LI-Professional-mit-L-Boxx-p74158.html
Och om jag förstått rätt så ska du för övrigt inte köpa eller jämföra med några Bosch-maskiner som är märkta 12V. De har gammal NiCd/NiMH-batteriteknik och är bara affärernas restlager eller reservdelsgrejer. Undantaget är USA-importerade "12 V Max" som motsvarar dagens och Europas 10,8-modeller (vilka alla egentligen har samma batterispänning). Men rätta mig någon om jag har fel.
Sedan kan jag inte låta bli att tipsa om Tysklands- eller Englandsbeställning, då priserna med dagens 8,9 SEK/EUR är så bra där. Det där setet du nämner på Beijer kostar under 1500 på exempelvis rubart.de. Frakten är mindre än 200 kr, kanske under 100.
http://www.rubart.de/BOSCH-Akkubohrschrauber-GSR-14-4-2-LI-mit-L-Boxx-p123573.html
http://www.rubart.de/BOSCH-Bohrschrauber-GSR-14-4-2-LI---Extra--p74140.html
http://www.rubart.de/BOSCH-GSR-10-8-2-LI-Professional-mit-L-Boxx-p74158.html
Och om jag förstått rätt så ska du för övrigt inte köpa eller jämföra med några Bosch-maskiner som är märkta 12V. De har gammal NiCd/NiMH-batteriteknik och är bara affärernas restlager eller reservdelsgrejer. Undantaget är USA-importerade "12 V Max" som motsvarar dagens och Europas 10,8-modeller (vilka alla egentligen har samma batterispänning). Men rätta mig någon om jag har fel.
Jag har en Makita BDF440RFE , som jag är supernöjd med, 3,0 Ah batterierna laddas på 20 min.
Bra balans, kraft, & lagom tyngd!
http://www.verktygsproffsen.se/borr...vna-36-36v/makita-144v-skruvdragare-bdf440rfe
2690kr
PS!
Jag har kombokitet men använder bara slagdragaren när jag kör franskingar och byter däck på bilen!
http://www.verktygsproffsen.se/borr...vna-36-36v/makita-144v-combocit-lxt227/dk1445
Bra balans, kraft, & lagom tyngd!
http://www.verktygsproffsen.se/borr...vna-36-36v/makita-144v-skruvdragare-bdf440rfe
2690kr
PS!
Jag har kombokitet men använder bara slagdragaren när jag kör franskingar och byter däck på bilen!
http://www.verktygsproffsen.se/borr...vna-36-36v/makita-144v-combocit-lxt227/dk1445
Den där Boschen från Beijers tittade jag lite på.
Det verkar vara en oerhört trevlig maskin, otroligt lätt och smidig, men det finns nog kraft så det räcker för de flesta. Det enda jag saknade var att den endast hade 10mm chuck.
Själv behöver jag 13 mm chuck ibland för karmskruv och en del större träborrar. Förvisso kan jag väl använda min tvåväxlade 230V-maskin vid dessa fåtalet tillfällen.
Det verkar vara en oerhört trevlig maskin, otroligt lätt och smidig, men det finns nog kraft så det räcker för de flesta. Det enda jag saknade var att den endast hade 10mm chuck.
Själv behöver jag 13 mm chuck ibland för karmskruv och en del större träborrar. Förvisso kan jag väl använda min tvåväxlade 230V-maskin vid dessa fåtalet tillfällen.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Många tips om tyskland. Kollade på detta erbjudandet. Är det något att satsa på eller skall jag satsa på att bara ta hem själva maskinen?
http://www.rubart.de/BOSCH-Bohrschrauber-GSR-14-4-2-LI---Extra--p74140.html
Hur långa brukar lev. tiderna vara från Tyskland?
http://www.rubart.de/BOSCH-Bohrschrauber-GSR-14-4-2-LI---Extra--p74140.html
Hur långa brukar lev. tiderna vara från Tyskland?
Inser precis att min gamla B&D har gjort sitt.
Hittar den här tråden när jag söker efter prisvärda skruvdragare, och fastnar direkt för den blåa boschen från tyskland.
Men, det finns ju alltid ett men? =)
För att krångla till det lite så hittade jag den här som verkar vara samma maskin, men med slagfunktion?
http://www.rubart.de/BOSCH-Schlagbohrschrauber-GSB-14-4-2-LI--2-Akku-L-Boxx-Extra--p124680.html
Låter ju perfekt till terassbygget, och billigare är den också... =)
Hjälp tack, vilken väljer man? Skulle det finnas någon med lite erfarenheter från verktygsimport från Tyskland är det också välkommet!
Tack på förhand!
// Fredrik
Hittar den här tråden när jag söker efter prisvärda skruvdragare, och fastnar direkt för den blåa boschen från tyskland.
Men, det finns ju alltid ett men? =)
För att krångla till det lite så hittade jag den här som verkar vara samma maskin, men med slagfunktion?
http://www.rubart.de/BOSCH-Schlagbohrschrauber-GSB-14-4-2-LI--2-Akku-L-Boxx-Extra--p124680.html
Låter ju perfekt till terassbygget, och billigare är den också... =)
Hjälp tack, vilken väljer man? Skulle det finnas någon med lite erfarenheter från verktygsimport från Tyskland är det också välkommet!
Tack på förhand!
// Fredrik
Just nu kasst pris, men ibland ner mot 300. http://www.shop-seltmann.de/bosch-10-8-v-lithium-ionen-geraete-komplettset-artikel-15414-0-308.aspx
Korta versionen: Köper du något annat är du korkad.
Långa versionen: Kitet är fantastiskt:
Korta versionen: Köper du något annat är du korkad.
Långa versionen: Kitet är fantastiskt:
- Eftersom det finns tre batterier så är man aldrig utan batteri.
- Ibland är det riktigt bra att kunna ha en liten borrmaskin för att förborra hål och sen dra de med en annan och slippa byta bits/borr mellan varje moment.
- Slagskruvdragaren är extremt snabb att jobba med, full fart när det inte är något motstånd, men när det går trögt så går det sakta. Jättelätt att dra lagom hårt, i t.ex. gips. Ledlampan har man nytta oftare än man tror. Jag har satt runt 50 kvm gips och har inte haft en tanke på att hyra en skruvautomat. Slaget gör att man aldrig behöver hålla emot något moment eller liknande, funkar perfekt för mindre välbyggda som t.ex. fru och mamma. Gör stora karlar mindre trötta också.
- Skruvdragaren/borrmaskinen passar fint i hölster från Biltema á 34kr. Då vet man alltid var man har den och den riskerar aldrig att den ramlar i bänkskivan och gör märken (inte för att jag skulle ha testat...)
- Slagskruvdragaren har snabb-chuck vilket gör att man byter bits på någon sekund. Bitsen passar fint i hölstret från Biltema.
- Multicuttern har man nytta av jämt och ständigt. Göra plats för någon sladd, kapa någon spik, göra något hål. Förstår inte alls hur man klarade sig utan en innan.
- Vinkelskruvdragaren känns rätt meningslös men förr eller senare får man användning för den
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Axminster säljer just nu Makita BHP452 med 2 3.0 Ah batterier för 220 pund plus frakt cirka 10 pund. Riktigt billigt för en sådan skruvdragare (har en själv). Lite över din budget men jag tror inte du ångrar dig.
/Anders
/Anders
I vintras så köpte jag en blå bosch 14,4v.
Försökte hitta länk nu men hittar inte. Kanske har utgått?
Hursomhelst så är det 2,6Ah batterier och jag TROR chucken klarar 13mm, men blev osäker nu... Ska kolla och får rätta mig själv ifall jag har fel.
Håller precis på att bygga ut garaget och det är första riktiga testen av maskinen.
Den är grymt stark och det känns som batterierna håller "hur länge som helst".
Har precis skruvat innertak och då kändes den tung, men det gör nog alla maskiner efter några timmars skruvande och ovan arbetsställning
Finns denna modell kvar så rekommenderar jag den varmt!
Försökte hitta länk nu men hittar inte. Kanske har utgått?
Hursomhelst så är det 2,6Ah batterier och jag TROR chucken klarar 13mm, men blev osäker nu... Ska kolla och får rätta mig själv ifall jag har fel.
Håller precis på att bygga ut garaget och det är första riktiga testen av maskinen.
Den är grymt stark och det känns som batterierna håller "hur länge som helst".
Har precis skruvat innertak och då kändes den tung, men det gör nog alla maskiner efter några timmars skruvande och ovan arbetsställning
Finns denna modell kvar så rekommenderar jag den varmt!
Min stående rekommendation är alltid en lätt dragare, givetvis även ett krav på den jag ska köpa själv.V8dc skrev:
Numera med en uppsjö av starka och lätta så tycker jag "tillåten" maxvikt ligger på 1,6 kg.
Den jag just beställt ligger på 1,4 kg, det känns gött.
Kombinationen med en bra men lätt 10,8Voltare (typ 1kg) och sen ha en urstark men tyngre också i arsenalen är inte så dum. Men tråkigt nog kommer den starka tunga mest stå och samla damm hemma hos de flesta.
Misstänker att det är denna du menarV8dc skrev:I vintras så köpte jag en blå bosch 14,4v.
Försökte hitta länk nu men hittar inte. Kanske har utgått?
Hursomhelst så är det 2,6Ah batterier och jag TROR chucken klarar 13mm, men blev osäker nu... Ska kolla och får rätta mig själv ifall jag har fel.
Håller precis på att bygga ut garaget och det är första riktiga testen av maskinen.
Den är grymt stark och det känns som batterierna håller "hur länge som helst".
Har precis skruvat innertak och då kändes den tung, men det gör nog alla maskiner efter några timmars skruvande och ovan arbetsställning
Finns denna modell kvar så rekommenderar jag den varmt!
http://www.rubart.de/BOSCH-Akkubohrschrauber-GSR-14-4-V-LI--2-x-2-6-Ah--p132053.html
Ligger dock lite för högt för min del. Men tack för tipset.