H hul skrev:
"Så jag menar att många i byggbranschen är proffs på att bygga men inte på avtal och kundvård, viket diskuteras i ett otal trådar på forat "

Ovanstående är ett citat från dig vilket jag menar är helt felaktigt för företag har jurister som arbetar med dessa frågor dagligdags.

Att skicka jurister gör man ju för att lösa problem?
Stora företag har staber med jurister, men oftast inte mindre företag.

Om jag är missnöjd med målaren om målningen vill jag ha målning rätt utförd, inte en juridisk tvist. Det är någonting jag tar till dom sista utväg. Som exempel hade jag en tvist med ett företag, inte inom bygg , som var Europas största i sin bransch. De hanterade inte en reklamation inom rimlig tid. Jag stötte på flertalet gånger och gav flera alternativ , pengarna tillbaka efter reparera eller ny produkt. De bara drog ut på tiden och jag behövde produkten dagligen . Som sista utväg vände jag mig till konsument Europa. Jag kopierade min korrespondens till dem samt till företagets ledningsgrupp (vars epostadresser andra upprörda kunder hade postat på ett forum). Sedan tog det 24 timmar så hade jag pengarna tillbaka på mitt konto. Företaget finns inte längre kvar på den svenska marknaden . De hade lägst pris men struntade i kunderna när något gick snett.

Om artikeln on topic så varför accepterar företaget kunden och avtalet blir bindande innan de 600 000 är betalade?

Fairlane
Mitt sista inlägg i debatten.

Att proffsen oftast har mer rätt än gemene man håller jag med om, men oftast är inte samma sak som alltid. Alla känner vi väl till de enstegstätade fasaderna?!

Jag arbetar inte i byggbranschen och jag jobbar inte mot privatpersoner. Även i min bransch vet proffsen oftast mer än de som köper våra tjänster. Oftast gör vi rätt och kunden är nöjd. Ibland gör vi fel och kunden är missnöjd. Då försöker man lösa problemet på bästa sätt.

Vid ytterligare några tillfällen anser vi att vi utfört ett korrekt och bra arbete, men kunden är ändå missnöjd. Inte ens vid dessa tillfällen skickar vi normalt ärendet till inkasso eller skickar jurister. Det är sista utvägen. Vi tar oftare en ekonomisk förlust och ser hur vi kan komma överens med kunden. Ibland har vi helt enkelt kommit överens om att vi drar tillbaks fakturan. Vi skriver det på goodwill-kontot. Det här har inträffat på både små företag där jag har arbetat och stora börsnoterade bolag där jag har arbetat (större än Tobin, JM, Peab, Skanska etc)
Beloppen kan vara större än i dessa sammanhang och för ett litet bolag så är ju pengarna en större andel av omsättningen och vinst än vad det är för Tobin i detta fall. Dvs det går att göra sådana saker även i börsnoterade bolag. Jobbar man sen mot privatpersoner måste man vara medveten om att delvisnandra regler gäller vad avser tydlighet.

Vad köparen gjort och vad Tobin gjort utöver det som står i artikeln vet nog ingen av oss. Kanske har Tobin gjort en mängd försök att lösa situationen, men det vet vi inte. Det vi ser i artikeln verkar antyda en flexibilitet av typen "Ni får välja vilken färg ni vill så länge det är svart". Jag vet således inte mer utan drar mina slutsatser från det material som finns. Kommer det fram ny information är jag beredd att omvärdera.

• Gilla
Gissemisse och 4 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Det är möjligt att enstegstätade fasader är en ok konstruktion i grund och botten, men JM med flera har övergivit metoden då risken för fel i byggprocessen är för stor, trots att det utförs av proffs!

Sedär proffsen kan göra fel också.
jm med flera har inte övergivit enstegstätade fasader,
de byggs entegstädade hus varjebdag

H hul skrev:
de byggs hus varjebdag
Med entegstädade menar du enstegstätade antar jag?
På hus med träregelstomme? varjebdag = varje dag?

Om jag har rätt i min gissning, så menar du att enstegstätade hus med trästomme byggs dagligen i Sverige än i dag.
Kan du ge exempel på var?
Det kommer att bli dyrt för byggaren. Eller entreprenad-företaget som du kallar det.

Vilken linje gick du på tekniska högskolan förresten?

H
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Med entegstädade menar du enstegstätade antar jag?
På hus med träregelstomme? varjebdag = varje dag?

Om jag har rätt i min gissning, så menar du att enstegstätade hus med trästomme byggs dagligen i Sverige än i dag.
Kan du ge exempel på var?
Det kommer att bli dyrt för byggaren. Eller entreprenad-företaget som du kallar det.

Vilken linje gick du på tekniska högskolan förresten?
Jag tror du mycket väl vet vilka ord jag menade, eller?

De heter entreprenadföretag, vad ör det för konstigt med det?

Jag läste Väg och Vatten, vad tänkte du på?

Och ja de byggs absolut enstegstätade fasader på trästomme. De är en viss typ man fick problem med men de borde du veta som är så duktig.

harry73
Jag tror jag vet var @hul jobbar :)

H hul skrev:
De heter entreprenadföretag, vad ör det för konstigt med det?
www.skanska.se
Om Skanska
Skanska är ett av Sveriges största byggbolag.
www.peab.se
Peab - Nordens Samhällsbyggare
Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15.000 anställda och en omsättning på 50 miljarder kronor.
www.veidekke.se
Fakta om Veidekke

Veidekke är Skandinaviens 4:e största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag med en omsättning på ca 30,1 miljarder NOK (2016) och ca 7 400 anställda.
www.serneke.se
SERNEKE
Serneke är nästa generation entreprenadföretag

• Gilla
Gissemisse och 2 till
  • Laddar…
H
harry73 harry73 skrev:
Jag tror jag vet var @hul jobbar :)

www.skanska.se

www.peab.se

www.veidekke.se

www.serneke.se
Du har tyvärr fel, men skrämmande att du inte vet vad ett entreprenadföretag är.
eller iof de säger väl kanske allt

Ah, du kör grävmaskin eller skyffel. Kul! ;)

H
-RB- -RB- skrev:
Ah, du kör grävmaskin eller skyffel. Kul! ;)
Va?

H hul skrev:
Va?
Att du kände dig utpekad där gör det ju bara lite extra uppenbart. Sluta trolla.

• Gilla
Gissemisse
  • Laddar…
H
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att du kände dig utpekad där gör det ju bara lite extra uppenbart. Sluta trolla.
Varför skulle jag köra grävmaskin

Fairlane
En inte oviktig detalj när det kommer till förringandet av kompetensen hos andra skribenter i tråden är att som konsument behöver man inte kunna alla detaljerna utan man ska kunna lita på proffsen. Dvs det gäller som proffs att förstå skillnaden i krav när man kommunicerar med vanligt folk och när man kommunicerar med en professionell beställare

Det är där jag tror att det kanske även klickat i trådens ämne. (observera ordet kanske). Kanske har Tobin plockat fram ett helt ok kontrakt med hjälp av sina jurister, men kanske har säljaren inte förklarat alla delar tillräckligt bra för köparen. Mot en professionell motpart är det ok, mot en privatperson duger det inte.

• Gilla
Gissemisse och 2 till
  • Laddar…
H hul skrev:
Varför skulle jag köra grävmaskin
Det verkar som att det finns andra typer av jobb där också...

Affärsområdet Bygg utgjorde 72 procent av koncernens intäkter under de tolv månaderna med slut i september 2016.
...
Affärsområde Anläggning utgjorde 10 procent av koncernens intäkter under de tolv månaderna med slut i september 2016.

H
Fairlane Fairlane skrev:
En inte oviktig detalj när det kommer till förringandet av kompetensen hos andra skribenter i tråden är att som konsument behöver man inte kunna alla detaljerna utan man ska kunna lita på proffsen. Dvs det gäller som proffs att förstå skillnaden i krav när man kommunicerar med vanligt folk och när man kommunicerar med en professionell beställare

Det är där jag tror att det kanske även klickat i trådens ämne. (observera ordet kanske). Kanske har Tobin plockat fram ett helt ok kontrakt med hjälp av sina jurister, men kanske har säljaren inte förklarat alla delar tillräckligt bra för köparen. Mot en professionell motpart är det ok, mot en privatperson duger det inte.
Jag tobin säljer merparten (alla) sina bostäder till privatpersoner så kontraktet är ju självklart framtaget mot privatpersoner så även här faller ditt argument ganska omgående

H
useless useless skrev:
Det verkar som att det finns andra typer av jobb där också...

Affärsområdet Bygg utgjorde 72 procent av koncernens intäkter under de tolv månaderna med slut i september 2016.
...
Affärsområde Anläggning utgjorde 10 procent av koncernens intäkter under de tolv månaderna med slut i september 2016.
asså, skämtar du?

men betyder ju inte att jjag arbetar där eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.