27 688 läst ·
131 svar
28k läst
131 svar
Köpte nyproduktion - nu kan hon inte betala
Nä jag är otålig och googlade självP Pin skrev:
Peab
BOKNINGSAVTAL
I samband med att vi tecknar bokningsavtal, betalar du en bokningsavgift. Om du därefter väljer att inte gå vidare med köpet, får du tillbaka bokningsavgiften minus en avbokningsavgift på 7 000 kronor.
Skanska
Några dagar efter att du tecknat förhandsavtal så betalar du via faktura 2,5% av priset på bostadsrätten. Sex månader före tillträde betalar du ytterligare 7,5% vilket innebär att du sex månader före tillträdet betalat totalt 10%. De resterande 90% betalas på tillträdesdagen.
Lånelöfte
I samband med köpet kommer vi ta en kreditupplysning. Du behöver normalt sett inte något lånelöfte för att köpa en ny bostad av oss, men vi rekommenderar starkt att du pratat med din bank innan du köper bostaden då du ingår ett bindande avtal. I de fall du har en låg taxerad inkomst kan vi komma att begära att du kompletterar med ett lånelöfte.
Tydligare än Tobin
Nu är det såklart kul att hacka på @hul och en anledning att läsa tråden, men för att vara lite mer on topic gick jag in på tobins hemsida. De skriver för övrigt inte att de är ett entreprenadföretag men en fastighetsutvecklare.
Sedan skriver de i för sig att de bygger de fastigheter de säljer, men all info handlar om finans och affärer. Ingen bild på en byggarbetare alls. Ingen beskrivning on byggprocessen.
De har en lista med samarbetspartners, men där finns bara mäklare, arkitekter och banker. Inte fönsterleverantörer, byggvaruhus och andra underleverantörer.
Det är väldigt tydligt att deras verksamhet ör att sälja kontrakter och få in pengar. Och hur huset sedan byggs är inte intressant.
Känns inte som ett företag man vill göra affärer med.
Sedan skriver de i för sig att de bygger de fastigheter de säljer, men all info handlar om finans och affärer. Ingen bild på en byggarbetare alls. Ingen beskrivning on byggprocessen.
De har en lista med samarbetspartners, men där finns bara mäklare, arkitekter och banker. Inte fönsterleverantörer, byggvaruhus och andra underleverantörer.
Det är väldigt tydligt att deras verksamhet ör att sälja kontrakter och få in pengar. Och hur huset sedan byggs är inte intressant.
Känns inte som ett företag man vill göra affärer med.
Tobin utvecklar finare områden med exklusiva lägenheter.
De är nog inte vana vid att köpare inte kan betala. Snarare betalar deras kunder lite extra vilket gjort Tobin till ett "värdeskapande" företag.
Kanske dom inte haft 60% lägenhetskontrakt skrivna innan byggstart vilket lär vara brukligt i branchen och det börjar bli svettigt nu...
De är nog inte vana vid att köpare inte kan betala. Snarare betalar deras kunder lite extra vilket gjort Tobin till ett "värdeskapande" företag.
Kanske dom inte haft 60% lägenhetskontrakt skrivna innan byggstart vilket lär vara brukligt i branchen och det börjar bli svettigt nu...
Det var också min slutsats. Och då är det väldigt märkligt att tobin tycker att det är viktigare att skriva på sin hemsida med vilka banker de sammarbetar än med vilka byggbolag de samarbetar.H hul skrev:
Det ger mig en känsla att de bara går efter pris och inte kvalitet. Troligtvis billiga utländska byggföretag med usel kvalitet. Men i alla fall ett samarbete med anständiga banker och trendy mäklare.
Nu fick jag läsa in mig lite på kungsleden och deras verksamhet består av uthyrning av fastigheter och försäljning av befintliga fastigheter. Ursprungligt för att hantera alla fastigheter bankerna fick i fastighetskrisen på 90-talet.H hul skrev:
Men Tobin skyltar med hur många bostäder de bygger och säljer, men sedan inte ett ord om vem som bygger det och hur de garanterar kvaliteten.
Jag skulle inte kalla Wallenstam ett oseriöst företag, men pålitliga är de då verkligen inte. Har många historier att berätta om hur Wallenstam beter sig, bland annat:H hul skrev:
Bryter mot sitt egna hyresavtal
Vägrade ta emot kontant betalning av hyran på sitt kontor, trots att detta tydligt regleras att det är ett giltigt sätt att betala hyran på i deras egna avtal, som de själva skrivit.
Hotar att säga upp hyresgäster trots att det bryter mot det undantag som finns registrerat hos hyresnämnden
Fick vid kontraktsskrivning ett papper under näsan, undantag av besittningsskydd. Inget som diskuterats, och med de förutsättningarna har man inget val förutom att skriva på. Nekades av hyresnämnden, vilket ledde till ett nytt, mer specificerat undantag. Trots detta försökte de senare säga upp mig och "eftersom vi är snälla kan vi erbjuda dig samma lägenhet, med ett nytt kontrakt ... (och ett nytt undantag). Vägrade och bad om en skriftlig uppsägan, hyresnämnden hälsade att det i så fall var en ogiltig uppsägan och juristen att det bara var att tacka och ta emot och sen sätta in skadeståndet för felaktig uppsägan på kontot (vid tidpunkten var lägenheten uthyrd, med Wallenstams godkännande) och jag hade inte personligen drabbats. Tyvärr "ändrade" Wallenstam sig och sa aldrig upp avtalet.
Struntar i att renovera eller vidta akuta årgärder
I fastigheten jag bodde rann det årligen, 2-4 gånger, in stora mängder vatten i tvättstuga och förråd. Detta var väl känt och inget som åtgärdades, inget som heller påtalades. Första gånget det hände fick jag mycket förstört i förrådet, försäkringen täckte en del men Wallenstam tyckte sig inte ha något ansvar.
Det tog dem och 1.5 år att återställa lägenheten efter en vattenskada som uppstod på grund av dåligt underhåll av lägenheten. De var ganska snabba på att riva ut och torka upp, men det tog över ett år innan ny matta lades in (innan dess var det rått betonggolv). 1.5 år senare hade de fortfarande inte återställt allting i köket.
Förlängning av borgensåtagande
Eftersom jag var ganska ung och inte hade så stor inkomst krävde de ett borgensåtagande av min pappa. Det det löpte ut ringde de och totalt lurade honom på en förlängning med ytterligare 2 år.
När jag flyttade ut fanns det ett avtal, där hyresgästföreningen hade företrätt mig, med Wallenstam där de skulle åtgärda ett 30-tal punkter, varav cirka hälften "omgående". Förhandlingen pågick nog under ett halvt år och när jag flyttade hade det gått ytterligare ett halvt år efter det att de accepterade och skrev på. Vid avflyttning var ingen av punkterna åtgärdade.
Så, Wallenstam är ett stort och seriöst företag, men de kan ändå bete sig som svin. Ett stort företag har inte alltid rätt, eller gör alltid rätt.
Wallenstam påstod också att det tog dem 8 veckor att godkänna en andrahandsuthyrning. Det fina i kråksången är att deras horder av jurister ganska ofta är i hyresnämnden, så de borde ju veta att hyresnämnden anser att "skälig tid" är 4 veckor, och om det inte lämnas besked inom 4 veckor så godkänns uthyrningen av nämnden istället.
Jurister finns det ofta i hyresnämnden från Wallenstam i vart fall, sen om de är anställda på Wallenstam eller jobbar på en byrå, det har jag ingen aning om. Det är du som påstår att det finns mängder av inhouse jurister, vem är väl jag att ifrågasätta det?H hul skrev:
Intressant att du till och med ifrågasätter när jag håller med dig!! Du verkar vara en kul typ på fest
Självklart finns det en förklaring, de brukar helt enkelt få rätt. Det är sällan folk är pålästa, diskuterar ageranden med jurister utan många, väldigt många till och med accepterar med ett leende när företag som Wallenstam beter sig på det sättet. Det handlar helt enkelt om ekonomi, vinner du oftare än du förlorar, så vinner du fortfarande.
H hul skrev:
För 222 inlägg sen. ...Fairlane skrev:
Om vi håller oss till tråden, var är oskäligt i detta avtal? Varför skulle inte avtalet kunna gälla under alla förutsättningar? Att börja sätta in klausuler öppnar ju upp för klåpare som denne köpare!AndersPS skrev:
Men du måste förstå att de handlar om en tjej som är myndig och får rösta etc.T Thomas' skrev:
De är väl självklart att hon inte ska kunna förstå vad hon skriver på för kontrakt. Hon är ju inte kapabel till veta vad hon skrivit på.
Hon har ju bara köpt något för över 5 miljoner
OCH då gör 10 andra likadant, eller kanske 50, 100... Ja du kan ju tänka dig själv! Varför ska företaget behöva mötas när det finns ett kontrakt? Tjejen får stå sitt kast!harry73 skrev:
Hade de bara sagt: bra vi lägger lägenheten ute till försäljning igen. Får vi inte såld det för priset du betalade kan vi behöva sänka priset och det kan kosta dig en slant, men vi tar det när det kommer.
Dom 600 tkr hade de också kunnat vänta med att kräva in.
Dessa saker hade visat att företaget sökte en lösning och vill hjälpa till. nu får jag helt andra känslor för företaget
Dom behöver inte mötas. Det hade räckt att dom kunde ordna en avbetalningsplan på mellanskillnaden om/när dom var tvungna att sälja lägenheten igen till ett lägre pris.
Företaget hade inte förlorat en krona, men vunnit en hel del goodwill.
Företaget hade inte förlorat en krona, men vunnit en hel del goodwill.
Och jag blir "mharry73 skrev:
Eller så inser man själv konsekvenserna när man ingår ett avtal, om man sedan bryter detta.useless skrev:
Sälja samma lägenhet hundra gånger till hundra personer blir en god affär!T Thomas' skrev:
(om de som föreslagits tar en summa pengar för att kunden brutit kontraktet)