RoTe RoTe skrev:
TS verkar sakna all form av elkunskap
Verkligen? Ja, man ska ha respekt för el, speciellt om man inte behärskar det. Så det är bra att du är försiktig.

Men du ska kanske vara lite försiktig med att föra över dina okunskaper på andra, utan låta dem som behärskar området bedöma om TS riskerar att orsaka en olycka.

Du förolämpar TS här genom att idiotförklara TS bara för att TS inte vet hur en JFB fungerar och att en blå ledare kan vara något annat än nolla. Detta är kunskap som majoriteten saknar. Där finns ingenting som tyder på att TS inte kan skilja på fas och skyddsjord. Om inte vuxna personer frågar hur man drar åt en skruv lagom hårt så får man nog lita på att vederbörande känner sig trygg med det. Det går inte att ifrågasätta alla som ställer frågor om det inte finns tydliga tecken på att något är på väg att gå south.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag pratar om så mycket mer än felkoppling, du måste veta hur hårt du ska dra en anslutning också, det är extremt vanligt att man drar för hårt så kardelerna "klipps av". Sedan att inte få in en bit isolering i den osv. Saker som kanske är självklara för dig och mig men TS verkar sakna all form av elkunskap så vi kan inte anta någonting där. Varmgång i en anslutning till en högeffektlast ÄR en felkälla man inte ska ta lätt på. Tänk om du drar igång ugnen och går iväg och leker med barnen på övervåningen och så känner du rök och det brinner för fullt i köket och trappen till övervåningen... Långsökt? Kanske, men bränder pga elfel ÄR en realitet, bifogar en bild så att du/ni kanske fattar att man INTE ska leka med elen. Era två kommentarer påvisar er okunskap, ni förstår inte alla risker.

[bild]

Är det värt att spara några tusenlappar och så brinner någon inne?
Så här kan det se ut, alla ledare "rätt" kopplat men använt sig utav fel material Bränt eluttag med smält plast och sotiga kablar från överhettning eller kortslutning, visar elektrisk skada och potentiella säkerhetsrisker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jag har rensat lite lätt

/moderator

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.