H HJ-C skrev:
Jag hänger inte med på vilken som saknar N?
Kolla på bilden där uppe ?
 
Fairlane
Vad har du för uttag?
Perilex eller kopplingsdosa?
Om du tar en bild på de sakerna så underlättar det.

Men du har en spis som inte behöver nolla, som vill ha 3 faser (men klarar sig på två) och jord, så koppla in det du behöver och strunta i nollan som inte behövs.

Sen en bild på hur du gjort, innan du slår på strömmen.
 
  • Gilla
Harrisson
  • Laddar…
Fairlane
H Harrisson skrev:
Kolla på bilden där uppe ?
Bilden visar kopplingsschema, men inte hur det ser ut hos dig. Spontant låter det som att du har gått i fällan och tolkar blå som noll.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Bilden visar kopplingsschema, men inte hur det ser ut hos dig. Spontant låter det som att du har gått i fällan och tolkar blå som noll.
Exakt ,
 
H Harrisson skrev:
Kolla på bilden där uppe ?
Jag har gjort det ca 30 ggr och undrar vad du snackar om.
 
  • Gilla
Harrisson
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Jag har gjort det ca 30 ggr och undrar vad du snackar om.
Det är lugnt, det finns som svarade mig redan . Tack ändå.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vad har du för uttag?
Perilex eller kopplingsdosa?
Om du tar en bild på de sakerna så underlättar det.

Men du har en spis som inte behöver nolla, som vill ha 3 faser (men klarar sig på två) och jord, så koppla in det du behöver och strunta i nollan som inte behövs.

Sen en bild på hur du gjort, innan du slår på strömmen.
Kopplingdosa med 5 ledare , och min kabel som kommer från spisen är med 4 ledare brun, svart , blå och gul och grön.
 
RoTe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Bry dig inte om de drygskallar som klankar på dig.
Undrar när du kommer döda nån med dina råd till folk som inte förstår vad dom gör.
 
RoTe RoTe skrev:
Undrar när du kommer döda nån med dina råd till folk som inte förstår vad dom gör.
I detta fallet är ju risk för felaktiga kopplingar obefintliga.
 
Intet Intet skrev:
I detta fallet är ju risk för felaktiga kopplingar obefintliga.
Enda farliga är väl om man kopplar gulgrön på en fas.
 
D Dilato skrev:
Enda farliga är väl om man kopplar gulgrön på en fas.
Precis. Och det har ju TS nogsamt påpekat att han förstått.
 
Anslutningarna på spisen kopplar man ihop en U formade kopplingsbleck.
Man kan behöva byta sladden om du har 3 faser. Ibland använder man bra 2 faser. Som tex el element. Mellan 2 faser är det 400V. Mellan fas och nolla 230 V. Det är att det är växelström med fasförskjutning det blir så. Att förklara hur det fungerar blir för mycket att skriva. Bara för dej att acceptera.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Anslutningskabeln till spisen kan ha en blå part utan att det är en nolla. Om du granskar hur den är inkopplad på plintarna i spisen så inser du nog att de tre ledarna är inkopplade på varsin "L". Du ska alltså koppla brun, svart och blå till varsin fas i ditt uttag. Ingenting ska kopplas till nollan i ditt uttag.
Hej Bo
Tack för hjälpen, Jag har kopplat spisen nu och den funkar utan konstighet, det var den blåa sladden som har förvirrat mig.
 
  • Gilla
01Z och 2 till
  • Laddar…
H Harrisson skrev:
Hej Bo
Tack för hjälpen, Jag har kopplat spisen nu och den funkar utan konstighet, det var den blåa sladden som har förvirrat mig.
 
  • Induktionshäll med röda lysdioder i mitten och reflektioner av ett trätak. Hällens kokzoner är markerade med cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
RoTe
D Dilato skrev:
Enda farliga är väl om man kopplar gulgrön på en fas.
Intet Intet skrev:
I detta fallet är ju risk för felaktiga kopplingar obefintliga.
Jag pratar om så mycket mer än felkoppling, du måste veta hur hårt du ska dra en anslutning också, det är extremt vanligt att man drar för hårt så kardelerna "klipps av". Sedan att inte få in en bit isolering i den osv. Saker som kanske är självklara för dig och mig men TS verkar sakna all form av elkunskap så vi kan inte anta någonting där. Varmgång i en anslutning till en högeffektlast ÄR en felkälla man inte ska ta lätt på. Tänk om du drar igång ugnen och går iväg och leker med barnen på övervåningen och så känner du rök och det brinner för fullt i köket och trappen till övervåningen... Långsökt? Kanske, men bränder pga elfel ÄR en realitet, bifogar en bild så att du/ni kanske fattar att man INTE ska leka med elen. Era två kommentarer påvisar er okunskap, ni förstår inte alla risker.

Stapeldiagram som visar andelen bränder per orsak i villor, kategoriserat efter omfattning och ansvariga myndigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det värt att spara några tusenlappar och så brinner någon inne?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.