1 301 läst ·
32 svar
1k läst
32 svar
Köpte en spis med 4 ledare
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Vad har du för uttag?
Perilex eller kopplingsdosa?
Om du tar en bild på de sakerna så underlättar det.
Men du har en spis som inte behöver nolla, som vill ha 3 faser (men klarar sig på två) och jord, så koppla in det du behöver och strunta i nollan som inte behövs.
Sen en bild på hur du gjort, innan du slår på strömmen.
Perilex eller kopplingsdosa?
Om du tar en bild på de sakerna så underlättar det.
Men du har en spis som inte behöver nolla, som vill ha 3 faser (men klarar sig på två) och jord, så koppla in det du behöver och strunta i nollan som inte behövs.
Sen en bild på hur du gjort, innan du slår på strömmen.
Kopplingdosa med 5 ledare , och min kabel som kommer från spisen är med 4 ledare brun, svart , blå och gul och grön.Fairlane skrev:
Vad har du för uttag?
Perilex eller kopplingsdosa?
Om du tar en bild på de sakerna så underlättar det.
Men du har en spis som inte behöver nolla, som vill ha 3 faser (men klarar sig på två) och jord, så koppla in det du behöver och strunta i nollan som inte behövs.
Sen en bild på hur du gjort, innan du slår på strömmen.
Anslutningarna på spisen kopplar man ihop en U formade kopplingsbleck.
Man kan behöva byta sladden om du har 3 faser. Ibland använder man bra 2 faser. Som tex el element. Mellan 2 faser är det 400V. Mellan fas och nolla 230 V. Det är att det är växelström med fasförskjutning det blir så. Att förklara hur det fungerar blir för mycket att skriva. Bara för dej att acceptera.
Man kan behöva byta sladden om du har 3 faser. Ibland använder man bra 2 faser. Som tex el element. Mellan 2 faser är det 400V. Mellan fas och nolla 230 V. Det är att det är växelström med fasförskjutning det blir så. Att förklara hur det fungerar blir för mycket att skriva. Bara för dej att acceptera.
Hej BoBo.Siltberg skrev:
Anslutningskabeln till spisen kan ha en blå part utan att det är en nolla. Om du granskar hur den är inkopplad på plintarna i spisen så inser du nog att de tre ledarna är inkopplade på varsin "L". Du ska alltså koppla brun, svart och blå till varsin fas i ditt uttag. Ingenting ska kopplas till nollan i ditt uttag.
Tack för hjälpen, Jag har kopplat spisen nu och den funkar utan konstighet, det var den blåa sladden som har förvirrat mig.
D Dilato skrev:
Jag pratar om så mycket mer än felkoppling, du måste veta hur hårt du ska dra en anslutning också, det är extremt vanligt att man drar för hårt så kardelerna "klipps av". Sedan att inte få in en bit isolering i den osv. Saker som kanske är självklara för dig och mig men TS verkar sakna all form av elkunskap så vi kan inte anta någonting där. Varmgång i en anslutning till en högeffektlast ÄR en felkälla man inte ska ta lätt på. Tänk om du drar igång ugnen och går iväg och leker med barnen på övervåningen och så känner du rök och det brinner för fullt i köket och trappen till övervåningen... Långsökt? Kanske, men bränder pga elfel ÄR en realitet, bifogar en bild så att du/ni kanske fattar att man INTE ska leka med elen. Era två kommentarer påvisar er okunskap, ni förstår inte alla risker.Intet skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det värt att spara några tusenlappar och så brinner någon inne?
Redigerat:
