Jag tror man ska försöka släppa sina egna fördomar och sina egna fördomar om andras fördomar och diskutera det lite objektivt.

Saker som riskerar sänka värdet på en fastighet kan vara exempelvis grannar som är invandrare, LSS-boende, dagis, butiker osv osv. Inte för att det är SÄMRE att bo bredvid en invandrare utan för att det FINNS många rasister/främlingsfientliga som inte vill bo bredvid Mohammed eller Petrovic. Inte för att ett LSS-boende stör utan för att en del människor TROR de stör eller exempelvis älskar att snacka/grilla med grannarna. Detta leder till att alla fastigheter som har något som "avviker" från det "optimala" får något färre spekulanter och därmed mindre budgivning.

Det handlar alltså inte på något sätt om att olika saker verkligen stör utan att fördomar om diverse minskar antalet intressenter.

Sen kan man komma in på rent faktiska saker som sämre utsikt om man bygger en liten villa eller ett 2-våningshus med 6 lägenheter i. Eller ändrar parkområde till bostadsområde.

Vad gäller exempelvis med 4,5 metersgränsen? Om man vill bygga en attefallare nära gränsen kan ju grannen godkänna. Vill man bygga nära gränsen mot det allmänna (park, väg osv) kan dock inte kommunen lämna granne-godkännande eftersom de inte representerar 100% av allmänheten. Gäller detta också om fastigheten är ett LSS-boende så påverkar det ju faktiskt ens möjligheter att bebygga sin fastighet ganska rejält, framförallt om det är små tomter. Detsamma gäller väl alla såna saker som goda grannar kan komma överens om, bygga staket, anlägga gemensam häck osv.

Så, oavsett vilka fördomar man själv eller andra har så tror jag säkerligen att detta kan komma att påverka värdet, mycket beroende på hur de faktiska omständigheterna är/blir.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Bra och sansat inlägg. Poäng för det.

Det där med om kommunen äger en granfastighet kan vara värt att verkligen kolla upp. Många kommunala LSS-boenden är inte ett dugg kommunala, utan privata som kommunen köper tjänster av. Däremot är det ofta de omvända för förskolor - kommunen äger i väldigt många fall fastigheterna där privata förskolor har sin verksamhet. Så man ska inte lita på att verksamheten i sig avslöjar vem som äger fastigheten och blir ens motpart vid t ex diskussioner om avstånd från tomtgräns och liknande.

Hep Hep skrev:
Tycker du att det är det bästa och mest representativa exemplet om man vill skryta om sin kunskap om LSS? Eller skit i att svara förresten. Att försöka få dig att förstå är inte min uppgift Jag har annat för mig.
Inte så mycket annat att göra tydligen.😂

B Bästerortarn skrev:
Problem, normala? Hyffsat sunkig syn på människor med en sjukdom. Låt oss först och främst konstatera vad vi pratar om eftersom många verkar ha blandat ihop saker och ting:
[bild]

Tänk er "en annan del av Köping". Inte mer dramatiskt än så.

Utsikten hade försvunnit/försämrats oavsett typ av byggnation och således hade värdet på TS fastighet sannolikt förändrats oavsett. TS hade inte kunnat påverka vilken "normal" (enl. din kategorisering) granne som hade köpt tomten och således hade TS lika gärna kunnat få stå ut med familjen annorlunda, grannfejds-Kenny eller rättshaverist-Agneta. Således vill jag tvärtemot hävda att det är betydligt mindre risk att få problemgrannar i ett LSS-boende. Och OM det skulle bli problem har du i.a.f. rimlig chans att komma till rätta med det till skillnad från en "normal" familj som utgör ett störningsmoment.

Hade jag själv fått välja vem som skulle bli min närmsta granne hade jag ur ett trivsel och trygghetsperspektiv hellre valt ett LSS-boende än någon "normal" som jag inte har en aning om vem det är. Marginellt mer trafik till/från boendet men betydligt fler ögon som håller koll. Hade om möjligt t.o.m. valt att bli ordentligt tjenis med LSS-boendet.
(Hej! En svoait här? Såg din s k signatur om koliformerna... den satte jag på Akvanet precis häromdan! I ett sällsynt skaparskov. Vad var sannolikheten för att jag skulle kunna upptäcka den? 😁)

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
K KMNelhas skrev:
Inte så mycket annat att göra tydligen.😂
Beror väl på hur man menar. Att läsa och skriva här på forumet har jag absolut tid för, men att specifikt lägga den tiden på att försöka få just dig att förstå ämnet är inte lika lockande. Det får du lösa själv.

Intet Intet skrev:
Lite kul att märka att en del av de som tror att Elon Musk är Nazist inte tror att LLSboenden kan störa. Snacka om känslostyrd retorik😀
Det skulle kunna bero på att flera bott bredvid LSS-boenden och konstaterat att de är bra grannar. Och att vi sett herr Musk haila. Då är det inte alls konstigt att dra de slutsatserna.

• Gilla
Skandiamannen och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det skulle kunna bero på att flera bott bredvid LSS-boenden och konstaterat att de är bra grannar. Och att vi sett herr Musk haila. Då är det inte alls konstigt att dra de slutsatserna.
Det vore ju helt osannolikt rent statistiskt att de flesta bott bredvid ett LSSboende.

Vad herr Musk gjorde, vet varken du eller jag.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jag vet vad det såg ut som i alla fall. Vad hans tanke bakom det var kan jag ju inte veta.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vårt hus står nån kilometer från ett missbrukarhem annars, men det har inte påverkat värdet, vad jag vet, eller påverkat trygghetskänslan något (där jag bor låser folk knappt bilen). Det har varit där i årtionden och liksom aldrig ett problem, kommer aldrig ihåg nån ens klagat om det. Finns en lekpark 100m bort. Jag kan tro det marrades då det byggdes men idag säger ingen nåt. Skulle säga detta är "värre" än LSS i folks ögon också.

Tror folk har många förutfattade meningar utan verklighetskoppling, om de flesta saker de tror är sanna.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker hur kan vi göra i detta fall?
Om du nu absolut vill bo kvar i ditt hus så försöker du att köpa tomten där bygget planeras för att bibehålla den utsikt du redan har.

Eller så lägger du ut ditt hus till försäljning så fort som möjligt. Har du tur har det ökat i värde, eller i vart fall inte sjunkit alltför mycket än, och du kan köpa ett annat hus som har den utsikt du vill ha.

D Daniel 109 skrev:
Jag vet vad det såg ut som i alla fall. Vad hans tanke bakom det var kan jag ju inte veta.
Man ser det man så gärna vill se. Några vägrade till och med att inse att Biden var helt bakom flötet.
Båda är bra exempel på hur känslomässigt styrda människor är.
Samma sak med LSS-boenden eller annan verksamhet där avvikande personer vistas.
Själv tror jag att den största värdesänkaren i TS fall, är att det byggs ett hus över huvud taget på granntomten. Att det dessutom är ett hem för folk som av någon anledning inte kan lämnas ensamma gör inte saken bättre mestadels för att de flesta inte har en susning om vad det egentligen innebär.

Redigerat av moderator:
  • Arg
  • Älska
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Att du trodde att folk bröt upp parketten och odlade säger nog mer om dig än någon annan. Biden var för gammal för jobbet, men bakom flötet håller jag inte med om.

Du är inte direkt min drömgranne.

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
”Samma sak med LSS-boenden eller annan verksamhet där avvikande personer vistas.”

Fräscht. Den där meningen visar i alla fall att en del inte kommit ett dugg längre än när de trodde att turkarna odlade potatis inomhus.

• Gilla
Millanmagia och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det vore ju helt osannolikt rent statistiskt att de flesta bott bredvid ett LSSboende.

Vad herr Musk gjorde, vet varken du eller jag.
klarsynt som alltid👍

• Haha
Krille4
  • Laddar…
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Som sagt ... Okunskap och fördomar. Det leder till känslostyrt tänkande och agerande.

Vem har sagt att det är värdehöjande?
Handlar inte mycket husköp om känslor?

Du menar alltså att det är värdeminskande? Eller menar du att det inte påverkar priset alls med ett LSS-boende som grannar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.