54 803 läst ·
323 svar
55k läst
323 svar
Köpt tomt av kommunen som jag valt pga utsikten mot grönska
ja de säljer ju tomterna därefterTheImprovisor skrev:
- du har sjöutsikt
shit vi råkar bygga så den försvann... för all på den gatan
TS kanske kan byta till den tomten som ligger närmre den upplevda naturenH HEM2121 skrev:Som andra har skrivit, kolla detaljplanen. Står det inget där och du har köpt och valt tomten efter att det är ett grönområde då får du prata med kommunen. Har du endast valt tomten så kanske du kan byta tomt utan kostnad, undantag om den nya tomen är dyrare eller billigare. Boendet i sig behöver du inte oroa dig för. Själv vill vi inte ha en skola, större lekplats i nära pga ljuden kommer att bli störande för vår del.
Och dom som gnäller mest över segregationen brukar bo i dom mest segregerade områdena.🤔Claes Sörmland skrev:
Jag tror tyvärr det riskerar att sänka värdet på ert hus. Svensken gillar inte olika och har extremt låg tolerans för det som sticker ut. Helst vill man ha grannar som är som en själv. Det går att se hur man bosätter sig och isolerar minoriteter bostadsmässigt. De högst värderade villaområdena i Stockholm är mycket homogena. Detta står naturligtvis i skarp kontrast till vår självbild som hyllar tolerans och mångfald men det är mer vad vi vill vara än vad vi är.
Sen är det ju så att man inte väljer sina grannar, det gör kommunen i sitt detaljplanearbete och den fria marknaden där fastigheter säljs och köps fritt. Det är utom ens kontroll.
Det är verkligen tolerans men gärna nån annanstans....
nä det är klart att du inte gillar läkare för de hjälper andra på alla omöjliga tider då du tänker bara på dig självM maria01 skrev:
Åter till saken inlägg #1:
I stort kommer man knappast märka någon skillnad om villan är ett LSS-boende eller om det bor en barnfamilj där. Den som läst hela tråden bör ha en god bild av vad ett LSS-boende är.
Hade det varit ett LVU-hem skulle saken antagligen varit annorlunda. Det gäller helt enkelt att sätta sig in i exakt vad detta LSS-hem kommer att innebära.
Naturligtvis får man vara orolig och inte vilja bo granne med ett LSS-boende. Känner man att det är bättre kan man sälja fastigheten och bosätta sig någon annanstans.
I ett villaområde byggs normalt villor. En villa fungerar utmärkt som ett LSS-boende. Speciellt om man planerar för det när villan byggs. Jag skulle tolka det du skriver som att det kommer byggas en villa på granntomten. Gissningsvis kommer ca 5 personer bo i villan. Dessutom kommer de ha personal, kanske 2 personer samtidigt där. Det är inte fler boende än vad som är normalt i en villa. Det bor även äldre med behov av assistans i villor. Det innebär liknande besök av personal.H Huda Alhilou skrev:
I stort kommer man knappast märka någon skillnad om villan är ett LSS-boende eller om det bor en barnfamilj där. Den som läst hela tråden bör ha en god bild av vad ett LSS-boende är.
Påverkan på utsikten beror på huset inte ägaren. Så det är inget att oroa sig över.H Huda Alhilou skrev:
Det finns ingen plikt att informera om annat än själva tomten när ni köpte den. Allt runt om kring får den intresserade själv kolla upp. Det är ert egna ansvar och inget man skall beskylla kommunen för att ni inte kollade upp själva.H Huda Alhilou skrev:
Det är alltid svårt att veta hur priserna kommer ändras i framtiden. Vad som sker på andras tomter i framtiden vet man inte heller. En obebyggd vildvuxen ödetomt kommunen inte sköter är kanske inte bättre granne än en villa.H Huda Alhilou skrev:
Jag tror inte det är något som helst problem. Varken med boendemiljön eller värderingen.H Huda Alhilou skrev:
Hade det varit ett LVU-hem skulle saken antagligen varit annorlunda. Det gäller helt enkelt att sätta sig in i exakt vad detta LSS-hem kommer att innebära.
Naturligtvis får man vara orolig och inte vilja bo granne med ett LSS-boende. Känner man att det är bättre kan man sälja fastigheten och bosätta sig någon annanstans.
Jag tror att värdet på huset sjunker om det byggs LSS-boende.
Det är säkert som ni andra i tråden skriver att allt är så bra och dom är så snälla och snöröjningen är bra men faktum är att man låter inte sina små barn springa ute vid ett LSS-boende och jag kommer säkert få skit för att jag skriver det men så är vi många som tänker. Så är det bara....🤔
Det är säkert som ni andra i tråden skriver att allt är så bra och dom är så snälla och snöröjningen är bra men faktum är att man låter inte sina små barn springa ute vid ett LSS-boende och jag kommer säkert få skit för att jag skriver det men så är vi många som tänker. Så är det bara....🤔