TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Om utsikten försvinner pga en byggnad, är det då väsentligt vem som bor i byggnaden?

Köper man en tomt av kommunen i ett planlagt område är det väl tämligen stor sannolikhet att det kommer att byggas runtomkring min tomt.
ja de säljer ju tomterna därefter

- du har sjöutsikt
shit vi råkar bygga så den försvann... för all på den gatan

M maria01 skrev:
så huset brevid och på andra sidan gatan har en sån stor värdeminskning enligt dig hahaha
klart att närmsta omgivningen sätter värdet på fastigheten mycket mer än grannkommunen
det förstår ju en 5-5a

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tror man att det finns en koppling mellan LSS-boende och minskad trygghet, har man en hel del kvar att lära sig.
trygghet var väl inte en faktor? i denna tråden alltså

• Gilla
Intet
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Som andra har skrivit, kolla detaljplanen. Står det inget där och du har köpt och valt tomten efter att det är ett grönområde då får du prata med kommunen. Har du endast valt tomten så kanske du kan byta tomt utan kostnad, undantag om den nya tomen är dyrare eller billigare. Boendet i sig behöver du inte oroa dig för. Själv vill vi inte ha en skola, större lekplats i nära pga ljuden kommer att bli störande för vår del.
TS kanske kan byta till den tomten som ligger närmre den upplevda naturen

M maria01 skrev:
så grannen brevid deras hus eller den på andra sidan gatan är värderade lägre? skulle inte tror det
nä de vill bo där och har betalat överpris

Hep Hep skrev:
Trevligt att det funkar. Fast att jämföra LSS-boende med HVB-boende är ungefär lika relevant som att skriva att man bor granne men en konsumbutik i ev tråd om ifall det är jobbigt att bo granne med en järnväg.
ICA-butiken då?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rimligen betalar marknaden mer för en tomt mot ett lugnt grönområde än en tomt med en granne istället för grönområdet. Särskilt om det är pågående verksamhet på granntomten.
du menar att de klipper gräsmattan på långfredagen?

K KMNelhas skrev:
På vilket sätt då? Vi pratar om boenden för personer med olika utmaningar/behov som hanteras av personal som bor på plats.

Rent spontant skulle jag vara mer skeptisk till tidigare opiatmissbrukare än CP-skadade.
Va bor det opiatmissbrukare där oxå?

Farstatjej90
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror tyvärr det riskerar att sänka värdet på ert hus. Svensken gillar inte olika och har extremt låg tolerans för det som sticker ut. Helst vill man ha grannar som är som en själv. Det går att se hur man bosätter sig och isolerar minoriteter bostadsmässigt. De högst värderade villaområdena i Stockholm är mycket homogena. Detta står naturligtvis i skarp kontrast till vår självbild som hyllar tolerans och mångfald men det är mer vad vi vill vara än vad vi är.

Sen är det ju så att man inte väljer sina grannar, det gör kommunen i sitt detaljplanearbete och den fria marknaden där fastigheter säljs och köps fritt. Det är utom ens kontroll.
Och dom som gnäller mest över segregationen brukar bo i dom mest segregerade områdena.🤔
Det är verkligen tolerans men gärna nån annanstans....

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag bor hellre granne med ett lss boende en nån som meckar bilar eller har tonåringar som har fest varje gång päronen är borta

har bott bredvid en läkare som jobbar natt var inte kul att väckas av han varje natt när hans bmw m5 skulle startas
nä det är klart att du inte gillar läkare för de hjälper andra på alla omöjliga tider då du tänker bara på dig själv

• Arg
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
så du stör aldrig nån?
Säkert gör jag det. Klipper gräset en gång i månaden. Lite skillnad mot 14h gap, skrik, orgelljudande och rullandet av tunga klot över golven dag ut och dag in.

Så, sluta att larva dig. Störande är störande, oberoende av vem som stör.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
trygghet var väl inte en faktor? i denna tråden alltså
Inte för TS, men nu är det ju fritt fram för alla att vädra sin rädsla och då har trygghet nämnts.

returen returen skrev:
ICA-butiken då?
Skriver du för att samla poäng på dina balla oneliners, eller har du också dålig koll på förkortningarna?

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Åter till saken inlägg #1:
H Huda Alhilou skrev:
Jag köpt en kommunal tomt i ett nytt villaområde.
Men plötsligt beviljar de att bygga LSS boende mittemot mitt hus och jag tycker att det är olämpligt att bygga Lss boende i ett villa område.
I ett villaområde byggs normalt villor. En villa fungerar utmärkt som ett LSS-boende. Speciellt om man planerar för det när villan byggs. Jag skulle tolka det du skriver som att det kommer byggas en villa på granntomten. Gissningsvis kommer ca 5 personer bo i villan. Dessutom kommer de ha personal, kanske 2 personer samtidigt där. Det är inte fler boende än vad som är normalt i en villa. Det bor även äldre med behov av assistans i villor. Det innebär liknande besök av personal.

I stort kommer man knappast märka någon skillnad om villan är ett LSS-boende eller om det bor en barnfamilj där. Den som läst hela tråden bör ha en god bild av vad ett LSS-boende är.
H Huda Alhilou skrev:
De har bara meddelat att grannen beviljats bygglov och vi trodde en vanlig villaägare .
Påverkan på utsikten beror på huset inte ägaren. Så det är inget att oroa sig över.
H Huda Alhilou skrev:
Men när vi köpte tomten så hade inte kommunen nämnt om det.
Det finns ingen plikt att informera om annat än själva tomten när ni köpte den. Allt runt om kring får den intresserade själv kolla upp. Det är ert egna ansvar och inget man skall beskylla kommunen för att ni inte kollade upp själva.
H Huda Alhilou skrev:
Jag misstänker att värdet på vårt hus kommer sjunker
Det är alltid svårt att veta hur priserna kommer ändras i framtiden. Vad som sker på andras tomter i framtiden vet man inte heller. En obebyggd vildvuxen ödetomt kommunen inte sköter är kanske inte bättre granne än en villa.
H Huda Alhilou skrev:
hur kan vi göra i detta fall?
Jag tror inte det är något som helst problem. Varken med boendemiljön eller värderingen.
Hade det varit ett LVU-hem skulle saken antagligen varit annorlunda. Det gäller helt enkelt att sätta sig in i exakt vad detta LSS-hem kommer att innebära.

Naturligtvis får man vara orolig och inte vilja bo granne med ett LSS-boende. Känner man att det är bättre kan man sälja fastigheten och bosätta sig någon annanstans.

• Gilla
Sir Duke och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tror att värdet på huset sjunker om det byggs LSS-boende.
Det är säkert som ni andra i tråden skriver att allt är så bra och dom är så snälla och snöröjningen är bra men faktum är att man låter inte sina små barn springa ute vid ett LSS-boende och jag kommer säkert få skit för att jag skriver det men så är vi många som tänker. Så är det bara....🤔

• Gilla
  • Arg
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.